آيت‌الله محسني گركاني:

حذف مهريه به زيان زن تمام مي‌شود

رئيس ديوان عالي كشور گفت: غرب زده‌ها نيز به اين تفكر كه مهريه به شخصيت زن لطمه مي‌زند دامن مي‌زنند در حاليكه حذف مهريه همانطور كه اشاره شد به زيان زن تمام مي‌شود و در حقيقت مهريه تامين كننده آينده زنان است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، نشست هيات عمومي اصراري حقوقي ديوان عالي كشور صبح روز سه شنبه(19 دي ماه) به رياست آيت‌الله محسني گركاني و با حضور قضات عالي رتبه ديوان برگزار شد.

رئيس ديوان عالي كشور در ادامه افزود: مهريه يك پشتوانه اجتماعي براي زنان مي‌باشد، بخاطر اينكه حقوق زن در اجتماع حفظ شود و ضعف جسمي زنان نسبت به مردان جبران گردد به آن مهريه عطا مي‌شود .

وي با طرح اين پرسش كه " بعد از آنكه قرآن دستور مي‌دهد پس از ازدواج مهريه زنان را بدهيد به كلمه نحله چه نيازي است كه بعد از صدقاتهن آمده است " افزود: سوال ديگري كه مطرح مي‌شود اين است كه مرد و زن از مسئله ازدواج بطور يكسان بهره‌مند مي‌گردند و پيوند زناشوئي براساس منافع مشترك است همانطور كه در تفسير مجمع البيان نيز آمده است: و ذلك ان الله تعالي جعل الاستمتاع مشتركا بين الزوجين همانا خداوند تبارك و تعالي بهره‌مندي و تمتع را در ازدواج بين زن و مرد بطور مساوي و مشترك قرار داده است پس علت اينكه خداوند نحله را براي زنان معين فرموده است چيست ؟

آيت‌الله محسني گركاني افزود:‌ دليل اين عطيه الهي اين است كه هنگام جدايي زن و مرد از يكديگر زن خسارت بيشتري را متحمل مي‌شود مخصوصاً اگر زن بخشي از عمر و سرمايه جواني و زيبايي خود را از دست داده باشد و شانس ازدواج مجـدد بـراي او كمتـر مي‌باشد به هميـن دليل حكمت نحلـه بودن مهريه روشن مي‌شود.

رئيس ديوان عالي كشور در ادامه و با تبيين اين نكته كه قرآن كريم در آيه مورد بحث به حفظ حقوق زنان مسلمان اهميت ويژه‌اي با قراردادن مهريه قائل شده است، خاطر نشان كرد: غربي‌ها با مسئله مهريه قهرند و قراردادن مهريه در آنان معمول نيست، غرب زده‌ها نيز به اين تفكر كه مهريه به شخصيت زن لطمه مي‌زند دامن مي‌زنند در حاليكه حذف مهريه همانطور كه اشاره شد به زيان زن تمام مي‌شود و در حقيقت مهريه تامين كننده آينده زنان است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دیوان ، عالی ، مهریه ، زن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار