مصرف آنتی بیوتیک ها جهت درمان سرماخوردگی با هدف پیشگیری از سینوزیت بی مورد است.

مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران  با اشاره به این که مهم ترین نکته در پیشگیری از سرماخوردگی اجتناب از تماس دست با بیماران سرماخورده است گفت: مصرف ویتامین ث اغلب جهت پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که کاهش ترشحات بینی با مصرف دارو های آنتی کولینرژيک از راه بینی امکان پذیر است گفت: بهترین نتیجه ی درمانی با استفاده از این دارو ها هنگامی است که درمان در روز اول شروع بیماری آغاز شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که خونی شدن مخاط بینی از عوارض جانبی مصرف اسپری و قطره ای بینی است گفت: هر چند دکونژستان های داخل بینی موجب ایجاد خوابی آرام برای بیمار می شود، ولی در 15 تا 20 درصد بیماران عوارض جانبی مصرف این دارو بروز می کند.

دکتر مردانی با تاکید بر این که استفاده طولانی مدت داروهای آنتی دکونژستانت از راه بینی موجب تشدید احتقان و پر خونی بینی می شود گفت: استفاده از دکونژستان های داخل بینی باید به 3 تا 5 روز محدود شود.

وی در خصوص میزان اثر بخشی مصرف مسکن ها در بهبود علایم سرماخوردگی گفت: آسپرین ، استامینوفن و ایبوپروفن را می توان جهت بهبود علایم بیماران تجویز کرد.

وی همچنین افزود: مصرف قرص های مکیدنی گلوکونات روی موجب سرماخوردگی می شود.

مردانی با تاکید بر این که مصرف آنتی بیوتیک تاثیری در درمان سرماخوردگی ندارد گفت: مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان سرماخوردگی با هدف پیشگیری از سینوزیت بی مورد است.

وی در پایان با تاکید بر این که برخی علایم سرماخوردگی با رينيت آلرژیک اشتباه می شود یادآور شد: تجویز کورتیکو استروئید های داخل بینی و آنتی هیستامین در درمان رینیت آلرژیک موثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار