بخش دوم/باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

چه پهپادهاي آمريكايي ديگري ممكن است در اختيار ايران باشند؟ + فيلم و تصاوير

در پي اعلام نيروي هوايي ارتش مبني بر شکار دو پهپاد پيشرفته ديگر آمريکايي، باشگاه خبرنگاران در گزارش قبلي خود يکي از پهپادهاي آمريكايي مستقر در منطقه را مورد بررسي قرار داد و در گزارش دوم خود قصد دارد گونه‌اي ديگر از اين پهپادها را مورد بررسي قرار دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، هفته گذشته، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد که دو پهپاد ديگر از خانواده RQ را شکار کرده است. هم‌چنين، سپاه پاسداران، ماه گذشته خبر شکار پهپاد پيشرفته "اسکن‌ايگل" ScanEagle را اعلام کرد که با شگفتي آمريکا و کشورهاي غربي همراه بود. از اين رو، باشگاه خبرنگاران در سري گزارش‌هايي قصد دارد مشخصات پهپادهاي آمريكايي مستقر در منطقه را مورد بررسي قرار دهد.

در گزارش قبلي باشگاه خبرنگاران به پهپاد "زنبور"   wasp |||،  پرداخته شد، در بخش دوم گزارش نيز به گونه ديگري از پهپادهاي آمريکايي اشاره خواهد شد که ممکن است در اختيار ايران باشد.

پهپاد "اژدها" Dragon Drone

اژدها کار خود را در سال 1986 آغاز کرد و به سفارش نيروي دريايي آمريکا با همکاري آزمايشگاه فيزيک کاربردي اين کشور ساخته شد. اين مؤسسه، پهپادهايي با قابليت انداختن پارازيت روي جنگ‌افزارهاي الکترونيکي مي‌سازد. نام اين پروژه Exjam بود. نيروي دريايي آمريکا به دنبال کارکردهاي بيشتر اين پهپاد کوچک بود و لذا در سال 1987، نام جديدي به خود گرفت؛ "پهپاد مصرفي Expendable Droneو Exdrone".





پيشينه

به گزارش وب‌سايت uadrones،استفاده جهاني از هواپيماهاي بدون سرنشين افزايش يافته است. حذف خطر جاني براي خلبانان در موقعيت‌هاي جنگي، هزينه پايين ماموريت‌‌هاي ويژه استفاده از پهپادها را گسترده‌تر کرده است. در دوران جنگ عراق و کويت که به مداخله آمريکا منجر شد، پهپاد Exdrone، کارايي بسياري داشت. از اين پهپاد براي يافتن مناطق عملياتي عراق و استقرار سريع نيروهاي آمريکايي در کويت استفاده شد. اولين نسخه پهپاد اژدها به منظور پارازيت انداختن روي سيستم‌هاي الکترونيکي دشمن استفاده مي‌شد. براي اين کار نياز به سرعت تکانه بالا بود، بنابراين، براي پروازهاي با سرعت پاييني که در مأموريت‌هاي شناسايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مشکل داشت. در مأموريت‌هاي شناسايي اين پهپاد با مشکلات زيادي مواجه مي‌شد و در اکثر مواقع سقوط مي‌کرد.

در راستاي تغييرات انجام شده، پهپاد Exdrone به نام اژدها Dragon Drone تبديل شد.


اژدها به روز رساني مي‌شود

مرکز تحقيقات هوايي ناسا با انجام تست‌هاي تونل باد نيز در پيشرفت اين نوع پهپاد کمک و پيشنهاداتي براي بهبود آن ارائه کرد. بعد از اين BQM-147 A EXDRONE، به کمک نيروي دريايي آمريکا براي شکار عراقي‌ها در شهرهاي کويت آمد.

پهپاد اژدهاي کنوني، نسخه پيشرفته‌تري از Exdrone است که در سال 1996 به خدمت نيروي دريايي آمريکا در آمد. اژدها يک بال پروازي با يک بال است که به آن اجازه مي‌دهد به هر طرفي پرواز کند.

اژدها چگونه کار مي‌کند؟

پهپاد اژدها ، توسط يک موتور کوچک پيستوني کار مي‌کند. داراي ليزري است که مي‌تواند مسافت هدف مورد نظر را ارزيابي کند. و تصاويري رنگي يا مادون قرمز مخابره کند. يکي از پرکاربردترين عملکردهاي اژدها پارازيت‌اندازي و مختل کردن سيستم‌هاي التکرونيکي دشمن است.


مشخصات عمومي

طول: 1.62 متر

پهناي بال: 2.50 متر

وزن خالص: 43 کيلوگرم

عملکرد

سرعت بيشينه : 130 کيلومتر در ساعت

استقامت: 3 ساعت

سقف پرواز: سه‌هزار متر


پهپاد پدر، يعني Exdrone در عمليات طوفان صحرا در سال 1991 براي بازرسي صبحگاهي مرزهاي عراق و ميدان‌هاي مين مورد استفاده قرار گرفت. نسخه جديد آن، يعني اژدها نيز، بعد از سال 1997 در حمله آمريکا به عراق به کار برده شد و بيش از 400 اژدها تاکنون براي ارتش آمريکا ساخته شده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۳۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
فقط ایران
آخرین اخبار