گزارش/

مصطفي مي‌دانست در 30 سالگي شهيد مي‌شود

خواب شهادت مصطفي را قبل از ازدواجم با او ديده بودم و شک نداشتم که شهيد مي‌شود خودش هم مي‌دانست؛ اما نمي‌خواست با اين حرف‌ها توي دل من را خالي کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، شهید مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته‌ای ایران و معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز بود که در 21 دی 1390 در تهران به دست عوامل موساد و سیا ترور شد و به شهادت رسید.

مصطفي احمدي‌روشن پس از شهیدان مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد چهارمین شهید فناوری هسته‌ای ایران قلمداد می‌شود.


** زندگينامه شهيد

مصطفي در سال 1358 در روستای سنگستان همدان به دنيا آمد، او تحصیلات ابتدایی تا مقطع دبیرستان خود را در همدان گذرانده و دیپلمش را از دبیرستان ابن‌سینا گرفت؛ پس از آن در سال 81 دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف شد و تا اخذ مدرک دکترا دانشجوي اين دانشگاه بود.

مصطفي از نخبگان دانشگاه شريف به شمار مي‌رفت و در طول تحصيل خود چندين مقاله ISI به زبان‌هاي انگليسي و فارسي ارائه داده بود؛‌ لذا به عنوان استاد نيز در دانشگاه فعاليت مي‌كرد.

وي در دوران دانشجويي خود به فعاليت‌هاي فرهنگي در دانشگاه نيز توجه ويژه‌اي داشت و مدتي به عنوان معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف هم فعاليت کرد.

به گفته دوستانش، مصطفي شخصي شوخ طبع و خوش‌خلق و در عين حال مديري جدي و قاطع بود، او شخصی ولایتمدار و از شاگردان آیت‌الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بود.

 **بيشتر از 30 ثانيه نمي‌توانستم با همسرم صحبت کنم

فاطمه کاشاني همسر شهيد احمدي‌روشن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره آشنايي با مصطفي مي‌گويد: در دانشگاه با يکديگر آشنا شدیم و هر دو دانشجوي رشته شيمي بوديم.

وي ادامه مي‌دهد: نکته بارز همسرم این بود که  به هیچ عنوان به نامحرم نگاه نمی‌کرد و هرگاه مي‌خواست با نامحرمي صحبت کند، سرش را پايين مي‌انداخت، او آدم با محبتي بود و براي ديگران احترام زيادي قائل بود و به من هم احترام زيادي مي‌گذاشت.

کاشاني درباره اينکه چگونه با کار شهيد احمدي‌روشن کنار آمده، توضيح مي‌دهد: از ابتدا با پست اصلي همسرم آشنايي نداشتم و  فقط می‌دانستم فعاليت‌هايي که انجام‌ مي‌دهد بسيار سنگين است؛ او هر روز ساعت 4 صبح به سمت نطنز راه می‌افتاد 3-4 ساعت در راه بود و بعد دائم جلسه پشت جلسه و کار و کار پشت. من وقتی به همسرم زنگ می‌زدم بیشتر از 30 ثانیه نمي‌توانستم با ایشان صحبت کنم. اصلاً فرصتی نبود چون متوجه مي‌شدم از آن طرف گوشی صدايش مي‌کنند.

وي مي‌افزايد: وقتي سايت نطنز راه اندازی شد ما در دوران عقدمان بوديم، مصطفي تقریباً 12 روز به 12 روز که شیفت عوض می‌شد به خانه مي‌آمد و وقتي به خانه مي‌رسيد تقريباً ساعت 3 نیمه شب بود، یک روز فرصت داشت که در منزل باشد و دوباره به محيط  کار برمي‌گشت.

کاشاني اضافه مي‌کند: شهيد مصطفي در هر زمينه‌اي اطلاعات داشت و اکثر دوستانش در زمینه کاری از او راهنمایی مي‌گرفتند و از اطلاعات او استفاده مي‌کردند.

وي تصريح مي‌کند: 9 ماه طول کشيد که شهيد احمدي‌روشن از انرژي هسته‌اي براي ورود به کار پذيرش بگيرد و با این که موقعيت‌هاي کاری زیادی داشت، براي اين کار ارزش زيادي قائل و هميشه از فعاليت در اين کار خوشحال بود و اذعان مي‌کرد که در اين رشته موثرتر است.

فاطمه کاشاني درباره شهادت همسرش مي‌گويد: من قبل از ازدواج با مصطفي، خواب شهادتش را دیده بودم و شک نداشتم که او شهید می‌شود، اما زمانش را نمی‌دانستم. یک بار پاپی وي شدم که فکر مي‌کني چه زمانی شهید می‌شوی؟ مصطفی از جواب دادن طفره مي‌رفت، اما یک بار که خیلی اصرار کردم گفت: "من حدود 30 سالگی شهید می‌شوم" شهيد احمدي روشن هیچ‌گاه سعی نمی‌کرد با کارها و حرف‌هایش توی دل من را خالی کند.


**احمدي روشن چگونه شهيد شد؟

 مصطفي احمدي روشن صبح چهارشنبه 21 دی 1390 در دومین سالگرد ترور شهید علی‌محمدی ساعت 8:20 صبح با انفجار یک خودروی پژو 405 در خیابان شهید داوود گل نبی در مسیر تردد روزانه‌اش به شهادت رسيد.

شدت انفجار به حدی بود که باعث شکسته شدن شیشه برخی منازل اطراف شد، حادثه توسط دو موتور سوار مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی اتفاق افتاد که تروريست‌ها بمب دست‌سازی را به در جلوي سمت راست اتومبیل حامل احمدی‌روشن چسبانده که بعد از طی مسافتی حدود 200 تا 300 متر این بمب عمل مي‌کند و باعث انفجار خودرو می‌شود.

گفتني است، رضا قشقایی راننده شهید احمدی روشن نیز در پی این عملیات تروریستی به علت شدت جراحات در بیمارستان به شهادت رسيد.

پیکرهای مطهر شهیدان مصطفی احمدی‌روشن و رضا قشقایی دو روز پس از شهادت در جمع نمازگزاران جمعه تهران تشییع و در جوار امام‌زاده علی اکبر چیذر به خاک سپرده شد.

عليرضا احمدي‌روشن تنها فرزندي است که از شهيد احمدي‌روشن به يادگار مانده است.

گفتني است،‌ پس از انجام ترور رسانه‌های اسرائیل فاش کردند که این ترور توسط کیدون، دپارتمان رسمی ترور و آدم‌ربایی موساد، صورت گرفته است.

همچنين روزنامه فرانسوی لو‌فیگارو نیز کمتر از یک هفته پیش از وقوع ترور، در خبری به نقل از خبرگزاری جورازلم پست از تربیت نیرو توسط موساد در کشورهای همسایه ایران برای جاسوسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داده بود.

**شهداي هسته‌اي مايه افتخار کشور هستند

رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت شهيد احمدي‌روشن در منزل شهیدان نخبه مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی‌نژاد حضور یافتند و این شهیدان را مایه افتخار کشور دانستند.
گزارش : نسرين بشيري‌راد
انتهاي پيام/
 

 
برچسب ها: دانشگاه ، ترور ، علمی ، دانشمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار