یک تحلیلگر آمریکایی:

تحریم نفتی ایران به زیان سیاست خارجی آمریکا شد/روسیه و ترکیه به هم نزدیکتر می‌شوند

یک تحلیلگر آمریکایی با اشاره به تبعات ناخواسته تحریم نفتی ایران برای سیاست خارجی آمریکا تاکید کرد، وابستگی بیشتر ترکیه به انرژی روسیه و نزدیکی این دو کشور به هم یکی از این تبعات است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، یک تحلیلگر موسسه مطالعات استراتژیک ملی آمریکا طی گزارشی تحلیلی در پایگاه اینترنتی ال مونیتور نوشت: تحریم های آمریکا علیه ایران که اخیرا به تصویب رسیده، احتمالا موانع جدید را برای انجام مبادلات اقتصادی با این کشور به وجود خواهد آورد.

دنیس ناتالی افزود: این تحریم ها علاوه بر تبعاتی که برای ایران دارند، تاثیراتی نیز بر برخی از کشورهای وارد کننده انرژی در منطقه از جمله ترکیه خواهند داشت.

ترکیه برای تامین انرژی خود به روسیه روی آورده است. این واکنش نه تنها استقلال آنکارا در سیاست خارجی اش را تضعیف می کند و نفوذ مسکو از نظر تامین انرژی را افزایش می دهد، بلکه تضاد بین اهداف سیاست خارجی آمریکا و منافع امنیت و انرژی منطقه ای را افزایش می دهد.
در حقیقت بیش از سه دهه تحریم اقتصاد متکی بر نفت تهران را تضعیف کرده است.  در حالی که مشخص نیست که آیا تحریم ها خواهند توانست تغییری در خط مشی هسته ای ایران ایجاد کنند یا خیر، اما تحریم ها بر رفتار کشورهای منطقه ای وابسته به انرژی ایران تاثیر گذار بوده اند.

بر اساس این گزارش مهمترین کشور از این جهت ترکیه بوده که تقریبا تمام نفت و گاز مورد نیاز خود را از دو کشور ایران و روسیه تامین می کند و تحت فشار افزایش فزاینده تقاضا برای انرژی در داخل و افزایش قیمت سوخت قرار دارد و فاقد منابع زیرزمینی کافی برای تامین انرژی خود می باشد.

آنکارا مانند سایر وارد کنندگان اصلی انرژی مشمول معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران شده است. تا اکتبر سال 2012، واردات انرژی ترکیه از ایران از بیش از 50 درصد به 18 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که ترکیه قصد دارد واردات انرژی خود از ایران را 20 درصد دیگر کاهش دهد.
حجم مبادلات طلا در برابر گاز ترکیه و ایران در 9 ماهه ابتدایی سال گذشته میلادی به 6.4 میلیارد دلار رسیده و به آنکارا کمک کرده تا بتواند بخشی از کسری حساب جاری خود را از این طریق جبران کند و برای اولین بار پس از حدود دوازده سال یک رتبه اعتباری در زمینه سرمایه گذاری کسب کند. در طی این بازه زمانی، حجم مبادلات تجاری ترکیه با ایران به حدود 20 میلیارد دلار افزایش یافته است.
این گزارش افزود: در شرایطی که پیش بینی ها حکایت از کاهش رشد اقتصادی ترکیه دارد، نفت ایران که حدود 6 دلار در هر بشکه پایین تر از نفت سایر کشورهاست می تواند برای ترکیه منبعی حیاتی به شمار رود. به همین دلیل است که اردوغان نخست وزیر ترکیه مسئله واردات انرژی از ایران را نه به مثابه یک نگرانی اقتصادی صرف، بلکه به عنوان یک «موضوع امنیت ملی» تعبیر می کند.
از سوی دیگر ترکیه برای پر کردن هر چه بیشتر جای خالی نفت ایران به روسیه روی آورده است. مسکو به تازگی پیشنهاد صدور 3 میلیارد متر مکعب گاز بیشتر را به آنکارا ارائه کرده است.
بر اساس این گزارش پیوند ترکیه و روسیه در زمینه انرژی از پیش از تحریم های ایران نیز وجود داشته و نشان دهنده هدف ترکیه برای تبدیل شدن به یک قطب انرژی منطقه ای و عدم وجود یک جایگزین منطقه ای برای تامین مطمئن انرژی است.
حتی اگر جمهوری آذربایجان به منبع جایگزین گاز ترکیه تبدیل شود، روسیه احتمالا همچنان به عنوان یک منبع انرژی با نفوذ منطقه ای برای ترکیه باقی خواهد ماند. ترکیه و روسیه  مذاکراتی را در خصوص احداث خط لوله بین دو کشور و مبادلات گازی انجام داده اند.
تحلیلگر موسسه مطالعات استراتژیک ملی آمریکا در پایان گزارش خود نوشت: با توجه به آنچه گفته شد می توان به این نتیجه رسید که تشدید تحریم ها علیه ایران ترکیه را از نظر انرژی با چالش مواجه خواهد ساخت و این کشور را بیش از پیش به روسیه وابسته خواهد نمود. بنابراین آمریکا باید یک گزینه را انتخاب کند. اگر آمریکا می خواهد علیه ایران عمل کند، باید تبعات تحریم های ضد ایرانی را نیز بپذیرد که همانا نزدیکی هر چه بیشتر آنکارا و مسکو خواهد بود و این چیزی نیست که آمریکا می خواهد.

در عین حال، آمریکا باید به گسترش معافیت آنکارا و دیگر متحدانش از تحریم ها ادامه دهد و این واقعیت را بپذیرد که روابط انرژی ترکیه و روسیه حد اقل در آینده ای نزدیک تضعیف نخواهد شد.
منبع: تسنیم
برچسب ها: تحریم ، نفت ، وبگردی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.