فارس/

ساماندهی آب‌های سطحی در پاسارگاد

همزمان با شروع فصل بارندگی طرح ساماندهی، ایجاد مسیر بازدید، دفع و هدایت آب‌های سطحی در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد انجام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس  به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس،  مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان این مطلب گفت: هر ساله با شروع فصل بارندگی در منطقه پاسارگاد، کاخ‌ها و آثار موجود در این محوطه دچار مشکلاتی از قبیل آبگرفتگی می‌شوند، که بر همین اساس سنگ‌هایی که در معرض آب باران قرار می‌گیرند در امتداد لایه‌های رسوبی به تدریج پوسته پوسته شده و شسته شدن طولانی مدت آنها موجب ایجاد تخلخل در ساختار آنها می‌شود.

فریدون فعالی افزود: بر همین اساس مطالعات برای طراحی و اجرای دفع و هدایت آب‌های سطحی ناشی از بارندگی در مجموعه توسط کارشناسان پایگاه میراث جهانی پاسارگاد مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در ادامه تصریح کرد: طبق مطالعات و طراحی‌های صورت گرفته بر روی محوطه و کاخ‌های بار عام، دروازه، آثار پل، کوشک‌ها در باغ شاهی، اجرای آبروهای انحرافی برای بناهایی که در مسیر آب‌های جاری قرار گرفته‌اند و دفع و هدایت آب‌های حاصل از بارندگی در داخل بناها از طریق ایجاد شیب منفی در محیط پیرامونی بناها و سیستم زه‌کشی و حفر چاه‌های جذبی انجام گرفت.

فعالی در ادامه گفت: همچنین همزمان با اجرای این طرح، ساماندهی محیط پیرامونی بناها با برداشت خاک‌های حاصل از حفاری‌های پیشین و  تسطیح و ایجاد مسیر بازدید در کاخ‌های بارعام، دروازه و کاروان‌سرای مظفری به اجرا رسید./ع

برچسب ها: آب ، سطحی ، پاسارگاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.