به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بهروز خوش اقبال مدير عامل اپراتور بندر امام خميني با اشاره به اينكه یکی از فازهای طرح توسعه این بندر در بخش تخلیه و بارگیری غلات، ترمیم و بهسازی سیلوی 70 هزار تنی موجود در این بندر است، گفت: سیلوی موجود بیش از 35 سال پیش ساخته شده و هماکنون دچار فرسودگی شده و نیازمند مرمت است.
مدیر عامل پایانه غلات خلیج فارس پارسیان ،گفت: ترمیم سیلوی 70 هزار تنی بندر امام که قبلاً بلااستفاده بود از اهداف تعیین شده است.
خوشاقبال در ادامه اظهار داشت: از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مقرر شد سیلوی 70 هزار تنی موجود به علت فرسودگی و ضعف مقاومتی، مقاومسازی شود؛ تقویت دالکف و ستونها، گالری تخلیه سیلوهای گروهی، مقاومسازی دیواره خارجی سیلوهای گروهی، اجرای پوشش بتنی دیواره داخلی سیلوهای منفرد، تقویت اسکلت فلزی برج بوجاری، تقویت دیوارها و سقف تونل زیر سیلوهای منفرد، تقویت سازه فلزی فوقانی سیلوهای منفرد و تعمیرات هیدرولیک سیستم تخلیه و بارگیری از آن جملهاند.
وی با بیان اینکه سن این سیلو 35 سال است، اظهار داشت: هم اکنون در حال ترمیم آخرین کندوی سیلوی 70 هزار تنی هستیم.
خوشاقبال اضافه کرد: این سیلو شامل 5 کندوی 7 هزار تنی، یک مجتمع 30 هزار تنی و یک بخش فله 5 هزار تنی است.
وی اضافه کرد: در این سیلو دو دستگاه مکنده فعال است که این دستگاهها در ظرفیت اسمی ساعتی یک هزار تن و در ظرفیت عملیاتی ساعتی 600 تا 700 تن عملیات مکش غلات را انجام میدهند؛ البته 2 دستگاه مکنده مذکور توسط متخصصان داخلی اورهال و از خروج 2 میلیون دلار ارز جلوگیری شده است.
خوشاقبال با بیان اینکه این سیلوها موقتی و برای نگهداری چند ماهه غلات است، اظهار داشت: غلات داخل این سیلوها هر از گاهی جابهجا و بالا و پایین میشوند تا از نظر کیفیت و بهداشت دچار آسیب نشوند.
مدیر پایانه غلات خلیج فارس اضافه کرد: سالانه بین 8 تا 10 میلیون تن واردات و صادرات غلات از طریق بندر امام خمینی (ره) انجام میشود.
وی تصریح کرد: ظرف 4 سال آینده 8 تا 12 دستگاه مکنده تخلیه و بارگیری غلات را وارد میکنیم اما برنامه داریم فعلاً 4 دستگاه را ظرف یک سال آینده وارد کنیم.
خوشاقبال با اشاره به اینکه 3 بار رکورد عملیات تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام خمینی (ره) شکسته شده است، اظهار داشت: 62 هزار تن تخلیه در یک روز کاری هم داشتهایم.
وی ضمن تأکید بر اینکه دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند، اظهار داشت: در راستای اجرای دقیق واگذاریها و قانون اصل 44 دولت ملزم است از بخش خصوصی پس از واگذاریها حمایتهای لازم را به عمل آورد.
خوشاقبال در ادامه توضيح داد: در مدت زمان ترمیم سیلوی 70 هزار تنی، 120 نفر نیروی فعال در سیلو حفظ شدند تا از کار بیکار نشوند.
وی در ادامه يادآور شد: وجود سیلوهای غلات موجب کاهش هدر رفت غلات، کاهش زمان ماندگاری کشتیها در اسکله و کاهش هزینههای حمل و تخلیه و بارگیری میشود ضمن آنکه سرعت ورود و خروج کالا را افزایش میدهد.
شكست سه ركود در تخليه وبارگيري غلات
مدیر پایانه غلات خلیج فارس با بیان اینکه این سیلوها موقتی و برای نگهداری چند ماهه غلات است، اظهار داشت: غلات داخل این سیلوها هر از گاهی جابهجا و بالا و پایین میشوند تا از نظر کیفیت و بهداشت دچار آسیب نشوند.
وي درادامه اضافه کرد: سالانه بین 8 تا 10 میلیون تن واردات و صادرات غلات از طریق بندر امام خمینی (ره) انجام میشود.
خوش اقبال تصریح کرد: ظرف 4 سال آینده 8 تا 12 دستگاه مکنده تخلیه و بارگیری غلات را وارد میکنیم اما برنامه داریم فعلاً 4 دستگاه را ظرف یک سال آینده وارد کنیم.
وي با اشاره به اینکه 3 بار رکورد عملیات تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام خمینی (ره) شکسته شده است، اظهار داشت: 62 هزار تن تخلیه در یک روز کاری هم داشتهایم.
مدیر پایانه غلات خلیج فارس ضمن تأکید بر اینکه دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند، اظهار داشت: در راستای اجرای دقیق واگذاریها و قانون اصل 44 دولت ملزم است از بخش خصوصی پس از واگذاریها حمایتهای لازم را به عمل آورد./عب