نشست نقدو بررسي مستند" روزي روزگاري سينما":

حامد بهداد: اتفاق حاضر سينما درد منم هست

اتفاق و بحران حال حاضر سينما نيز براي من دردآور و غيرقابل تحمل است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل نشست نقد وبررسي مستند "روزي روزگاري سينما" با حضور فريدون جيراني (كارگردان) ، حامد بهداد(‌بازيگر و راوي مستند) ، شهرام ميراب اقدام (كارگردان مستند) و احسان ظلي پور (تهيه كننده) و نيما حسني نسب( منتقد سينما) عصر روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد.


در ابتداي نشست شهرام ميراب اقدم ( كارگردان مستند "روزي روزگاري سينما" ) در خصوص شكل گيري داستان و ايده اصلي آن گفت: در يكي از خيابان‌هاي تهران عكسي از يك سينما مرا جذب كرد و با ضبط كردن تصاوير ايده‌ي آن به ذهنم رسيد.
وي در ادامه گفت: براي جمع‌آوري اطلاعات و تحقيقات بيشتر به مدت يكسال دنبال منابع بوديم و همچنين از برخي بزرگان سينما نيز كمك گرفتيم و حاصل آن اثري كه مشاهده كرديد بود.


در ادامه فريدون جيراني "كارگردان" در خصوص مستند و اشكالات آن گفت: تا الآن فيلمي در رابطه با سينما ساخته نشده بود و "روزي روزگاري سينما" اولين مستندي بود كه  بر اساس اسناد موجود، عكس‌ها و تصاوير  قصد بيان تاريخچه پيدايش سينما رادارد.
وي در ادامه گفت: در اين فيلم تهران و سينما با گذر زمان بزرگ‌تر مي‌شود به طوري كه تاسيس اولين سينما به نام گراند سينما در لاله زار و دهه 13 به تصوير كشيده شده است.



جيراني عنوان كرد: در سال 1319 باغي روبه‌روي سينماي البرز بود كه آن را تبديل به سالن سينمايي به نام سينما ايران مي‌كنند كه قبل از سالن سينما، تئاتر و نمايش‌ها در آن اجرا مي‌شد.
وي تاكيد كرد: به دستور رضاخان اولين سينما در جنوب شهر هم توسط باباخان معتضدي تاسيس شد و سينما "برليانگ هم در دهه 20 ساخته شد كه بعدها به "ستاره‌" تغيير نام داد.
جيراني در خصوص سينما عصر جديد نيز گفت: قبل از انقلاب سينمايي با مالكيت آمريكايي‌ها آتش گرفت كه دهه 30 سينمايي به نام تخت جمشيد و با كيفيت درجه يك تاسيس شد و بعد از انقلاب نيز به اسم عصر جديد تغيير پيدا كرد.



وي اظهار داشت: اولين نمايش فيلم فارسي با جمعيت يك ميليوني در تهران ،‌800 هزار تومان فروخت و به همين منظور سينما‌هاي ديگري به نام انقلاب، خراسان و شهروند براي فيلم فارسي ساخته شد.
جيراني تاكيد كرد: اين گونه تحقيقات براي تاريخچه سينما بسيار دشوار است و ا ين مستند علي رغم اشتباهات تاريخي نمونه‌ي موفقي در مطرح كردن تاريخچه بوده است.
حامد بهداد، راوي مستند "روزي روزگاري سينما" با اشاره به احساس خوشحالي از همكاري با اين گروه عنوان كرد: خيلي خوب است كه پردازش بيشتري در اين مستند وجود دارد و باتوجه به نواقص، جاي خوشحالي براي پرداخت بيشتر است.
وي ادامه داد: با توجه به از بين رفتن زبان و فرم زيبايي شناسي در سينما با قصه‌هاي عام پسند روبه رو هستيم.
بهداد با بيان اينكه نمي‌توانم درمقابل درد خودم و اتفاقات سينما سكوت كنم، افزود: زماني كه سينما حالش بد است نمي‌توانم غم اين درد را تحمل كنم و در مقابل اعتماد جامعه و سركوب اين برخوردها چيزي نگويم.




وي اظهار داشت: به بازيگري علاقه دارم و جا دارد كه يادي از سينماي فرانسه و زبان و مهارت بازيگر فرانسوي‌"بژوادو" ، ايرج قادري و ناصر ملك مطيعي كنم.
احسان ظلي پورف تهيه كننده، نيز در ادامه عنوان كرد: زماني كه اسم سينماهاي نمايش دهنده را مي‌شونم حسرت از بين رفتن سينماهاي مهجور همچون كريستال و فرهنگ را مي‌خورم.
وي ادامه داد: محافظت از سينماهاي قديمي كار دشواري است و شايد به خاطر منطقه جغرافيايي هر خانوار فرصت حفظ سينما و فروش فيلم ها به وجود مي آمد.
در پايان نيما حسني نسب،منتقد سينما نيز گفت: برخي از اسامي و مكان هايي در گذشته هستند كه اسناد مكتوب از آنها وجود ندارد و اين اتفاق منجر به فقدان خاطره در ذهن مردم شده است.
وي ادامه داد:در اين مستند با وجود خاطره هاي بسيار تنها به"هامون" داريوش مهرجويي اشاره شده است و با وجود نواقص تاريخي حس را به مخاطب منتقل مي كند.
گفتني است،از حاشيه هاي اين جلسه دعواي نيما حسني نسب و فريدون جيراني با تماشاگران اين برنامه بود كه اجازه صحبت به مردم براي اظهار نظر و انتقاد را نمي دادند./ص
برچسب ها: مستند ، سینما ، حامد بهداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار