اخبار ویژه روزنامه های صبح امروز؛

کمک 28 ميليارد توماني دولت به نهاد رياست جمهوري

فارين پاليسي: نبايد توقع معجزه داشت اوباما درگير معضلات داخلي است،نظر محسن ‌هاشمی درباره انتقال فائزه به انفرادی،11 ایرانی در سوانح دریایی مفقود شدند،مرز مهران بسته می‌شود،احمدي‌نژاد در پي مهندسي انتخابات آتي رياست‌جمهوري است،پیام تسلیت حسن خمینی به «میرحسین»،ابلاغيه دولت براي حقوق و مزاياي رئيس دفتر رئيس‌جمهور،از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.

*کیهان:

تركيه مقابل اتحاديه اروپا فقط باج و بيگاري مي دهد
درخواست دولت تركيه براي عضويت در اتحاديه اروپا همچنان با بي اعتنايي اين اتحاديه مواجه است.
سابقه اين درخواست به 7 سال پيش برمي گردد. دولت تركيه در اين 7 سال از يك سو كوشيده به خاطر فشار اروپا، برخي از احكام اسلامي را از قوانين رسمي حذف كند و از طرف ديگر به عنوان بازوي سياسي آمريكا و شاخه نظامي آمريكا در غرب آسيا عمل كند.

دولت آنكارا طي 17ماه گذشته نقش مهمي در ايجاد و تعميق جنگ در خاك سوريه داشته و به يكي از ترمينال هاي ارسال تروريست و اسلحه به داخل سوريه تبديل شده است. تركيه آخرين بار نيز با استقرار موشك هاي پاتريوت ناتو در مرزهاي خود با سوريه موافقت كرد. آنكارا طي چند ماه اخير نقش مشابهي را نيز عليه دولت عراق به عهده گرفته و در حال تحريك اختلافات قومي و مذهبي در اين كشور است.


اروپايي ها با وجود استفاده از سرويس هاي ويژه تركيه به ناتو، همچنان از راه دادن اين كشور در اتحاديه خود امتناع مي كنند و اين در حالي است كه برخي كشورهاي اروپايي به خاطر بحران هاي سياسي و اقتصادي درصدد جدايي از اتحاديه اروپا و حوزه يورو هستند.

در همين حال دولت تركيه، اتحاديه اروپا را به «اتخاذ مواضع جانبدارانه» و «تعصب كوركورانه» در قبال پيوستن آنكارا به اين اتحاديه متهم و اعلام كرد كه اين مواضع موجب كاهش اعتماد ترك ها به اتحاديه اروپا شده است.

به گزارش شبكه العالم، تركيه اين موضع را در گزارش سالانه درباره پيشرفت هاي اين كشور در فرايند پيوستن به اتحاديه اروپا اعلام كرده و گفته كه ارزيابي كميسارياي اتحاديه اروپا، «جانبدارانه و بي اساس» است.

«اگمن باغش» وزير امور اتحاديه اروپا در تركيه گفت: قابل قبول نيست كه كميسارياي اتحاديه اروپا در گزارش خود، اصلاحات «شجاعانه» تركيه در سال گذشته، از جمله بهبود وضع حقوقي اقليت هاي ديني را ناديده بگيرد. اين امر موجب از بين رفتن اعتماد شهروندان ترك به اتحاديه اروپا شده است.

وزير امور اتحاديه اروپا در تركيه پيشتر در ماه اكتبر درباره گزارش كميسارياي اتحاديه اروپا اظهار نوميدي كرده و گفته بود كه اين گزارش، دقيق نيست و در آن ارتقاي حقوق اقليت هاي ديني ناديده گرفته شده و به طور مبالغه آميزي از دستگاه قضايي انتقاد شده است.

تركيه در سال 2005، مذاكرات براي پيوستن به اتحاديه اروپا را آغاز كرد، اما اين مذاكرات به علت اختلاف بر سر تقسيم جزيره قبرس (كه تركيه آن را به رسميت نمي شناسد) و مخالفت كشورهاي اصلي عضو اتحاديه اروپا مانند فرانسه و آلمان، متوقف شد. تركيه در سال هاي گذشته براي كسب موافقت اتحاديه اروپا با درخواست عضويت خود، تغييراتي را در قوانين مدني خود ايجاد كرده و بخشي از حقوق جزايي و مدني اسلام را از قوانين كيفري خود حذف كرده است.

برخي تحليلگران معتقدند طيفي از سياستمداران تركيه از جمله وزير خارجه اين كشور درصدد احياي امپراتوري عثماني هستند حال آن كه رفتارهاي اخير تركيه بيشتر موجب تحقير اين كشور و بي اعتمادي مردم مسلمان منطقه است.
 
 فارين پاليسي: نبايد توقع معجزه داشت اوباما درگير معضلات داخلي است

يك نشريه آمريكايي تأكيد كرد نبايد در دوره دوم رياست جمهوري اوباما انتظار معجزه از او داشت.
استفن والت تحليلگر مجله فارين پاليسي با مرور چالش هاي مزمن دولت آمريكا نوشت: من در دوره اول رياست اوباما استدلال كردم كه در حوزه سياست خارجي نبايد توقع زيادي از او داشت.

 او البته نظاميان ما را از عراق خارج كرد، اما اين صرفا پيروي از جدول زماني بوش بود، به همين دليل دشوار است كه آن را يك موفقيت در سياست خارجي به حساب بياوريم. او همچنين اسامه بن لادن را گرفت و اين يك دستاورد شيرين بود اما يك اتفاق كه تغييردهنده معادله بازي باشد، محسوب نمي شود.

 مسائل مهم ديگري هم هست از جمله ايران و موضوع اسرائيل و فلسطين و افغانستان، تغييرات آب و هوايي، كه در بهترين شرايط به آساني قابل حل نخواهند بود. اين نمونه ها شاهدان خوبي هستند دال بر اينكه اوباما هر كدام از اين مسائل را نتوانسته خوب اداره كند. مطمئنا در هر چهار مورد شرايط بدتر خواهد شد و تا چهارسال آينده هيچ كدام از آنها به عنوان يك پيروزي استراتژيك مطرح نخواهند شد.

وي مي نويسد: درباره ايران، اوباما با يك فشار بي امان براي حل و فصل مسئله هسته اي رو به رو است، اما سال هاست كه ايران به اشتباه، به عنوان بزرگترين تهديد از زمان آلمان نازي معرفي شده است.

اوباما خواستار امتيازاتي شد كه ايران آنها را رد كرد. اين يك معامله آشكار بود كه تا به حال مطرح شده است (ايران اجازه غني سازي محدود را خواهد داشت اگر پروتكل الحاقي ان پي تي را اجرا كند، در آن صورت غرب هم تحريم هاي اقتصادي را بر مي دارد) اما هر معامله اي كه تسليم مطلق ايران در آن نباشد، از سوي رژيم اسرائيل به عنوان مماشات، در نظر گرفته مي شود و اسرائيل و لابي آنها در ايالات متحده و ديگر جنگ طلبان خواستار حمله به ايران خواهند بود. فرض مي كنيم كه اوباما در برابر فشارها براي راه اندازي يك جنگ پيش گيرانه مقاومت كند، در آن صورت، زماني كه در ژانويه 2017، كاخ سفيد را ترك كند، اين مشكل همچنان باقي خواهد ماند.

فارين پاليسي درباره مسئله فلسطين و چالش اسرائيل نوشت: برخي از مردم فكر مي كنند كه دوره دوم اوباما، فرصتي براي فشار بيشتر در رابطه با راه حل دو دولت ميان فلسطيني ها و اسرائيلي ها خواهد بود. اما شرايط سياسي در اسرائيل، فلسطين و منطقه به سختي مساعد است.

 اوباما نمي خواهد يا نمي تواند فشار بيشتري براي به وجود آمدن يك توافق احتمالي وارد كند. پس چرا زمان و سرمايه سياسي را براي آن هدر بدهيم؟ ما در اين رابطه نشست بي معني و اشتباه آناپوليس را كه در دور دوم دولت بوش برگزار شد، مشاهده مي كنيم كه هيچ فردي با يك آي كيو سه رقمي، ديگر اين چنين اقداماتي را تكرار نمي كند. ما به سرعت به سمت راه حل يك دولت رفتيم و جانشين اوباما متوجه خواهد شد كه چگونه سياست خارجي ايالات متحده به سمت نابودي راه حل دو دولت رفته است.

والت در ادامه اين تحليل مي پرسد: چه نتيجه گيري از اين موارد به دست مي آيد؟ اوباما در دور دوم به دنبال يك سياست خارجي كوچك و جمع و جور است. اين سياست خارجي به طور كامل منفعل نيست و ما قطعا شاهد انزواگرايي و عقب نشيني از هرگونه روابط امنيتي بلندمدت نخواهيم بود. حملات هواپيماهاي بدون سرنشين و عمليات هاي نيمه پنهان، بدون شك ادامه خواهد يافت. اما اكثر آمريكايي ها در رابطه با آنها اطلاعي ندارند و اهميتي هم نمي دهند.

 در كوتاه مدت، انتظار مي رود شاهد سياست هاي واكنشي، بدون ابتكاري جسورانه باشيم كه اغلب براي جلوگيري از به سراشيبي افتادن نقاط بحراني اتخاذ مي شود. اگر پرزيدنت اوباما به دنبال به جا گذاشتن ميراثي از خود است- آن طور كه همه روساي جمهور در دور دوم به دنبال آن هستند- اين ميراث در رابطه با مسائل داخلي خواهد بود. وي اميدوار است كه دور دومش را با نهادينه شدن برنامه بيمه درماني اش و احياي قدرتمند اقتصاد و اصلاح مالياتي و بودجه و اطمينان بخشيدن به بازارها مبني بر حل بلندمدت مشكل مالي آمريكا، پايان دهد. اين ميراثي است كه اوباما از آن راضي خواهد بود. اما اهداف بزرگ بين المللي كه وي در زمان آغاز به كار، داشت و به خاطر آنها جايزه صلح نوبل را دريافت كرد، چه خواهد شد؟ خوب، بسياري از آنها واقع بينانه نيست.
 
روايت ديپلمات انگليسي از علت بن بست مذاكرات هسته اي

سفير اسبق انگليس در ايران مي گويد توافق هسته اي با ايران امكانپذير است مشروط بر آن كه عادات بد تغيير كند.
ريچارد دالتون از سال 2003 تا 2006 دوره آغاز تنش غرب با ايران به بهانه برنامه هسته اي، سفير انگليس در تهران بود و هم اكنون عضو برنامه خاورميانه و شمال آفريقا در موسسه مطالعاتي چتم هاوس است. وي ضمن تحليلي كه از سوي ماهنامه جهان امروز (د ورلد تو دي) وابسته به موسسه چتم هاوس منتشر شده، به بررسي چشم انداز مذاكرات هسته اي غرب با ايران پرداخت و نوشت: ايران و درياي چين جنوبي در رأس مسائل سياست خارجي آمريكا در سال 2013 قرار دارند و تنش هاي فزاينده موجب قرار گرفتن آنها در كانون توجهات جهاني مي شود.

 باراك اوباما در تاريخ 21 ژانويه (2 بهمن) دومين دوره رياست جمهوري خود را آغاز مي كند. يك مسئله حتمي است و آن اينكه اوباما در دو سال آينده بايد تصميمي خطير اتخاذ كند مبني بر اين كه آيا با ايران بر سر برنامه هسته اي اين كشور وارد جنگ شود يا جهان را به سوي پذيرش توافق با ايران ببرد؛ توافقي كه بعيد است اسرائيلي ها را راضي كند. مسئله ديگري نيز كه به همين اندازه حتمي است اين كه واشنگتن مايل است تعهدات خود را در خاورميانه كاهش دهد تا بتواند تمركز خود را بر منطقه آسيا-اقيانوسيه قرار دهد؛ جايي كه مناقشه بالقوه تهديدي براي جهان به شمار مي رود.

وي با ابراز اميدواري نسبت به اين كه در مذاكرات آتي، تحريم ها بتواند به اهرمي در دست غرب تبديل شود، به موفقيت مذاكرات در صورت تغيير عادات قديمي مي پردازد و مي نويسد: تمام طرف ها موافقت كرده اند كه حل و فصل موضوع را براساس معامله به مثل، رويكرد مرحله و شروط معاهده ان پي تي دنبال كنند. ايران سال 1968 اين معاهده را امضا كرده است. ايران بايد به هراس خود از تعامل با آمريكا غلبه كند همان گونه كه در سال 2001 چنين كرد، هنگامي كه با سرنگوني طالبان در افغانستان همكاري كرد.

دالتون در اين قسمت البته به يك سؤال مهم توضيح نمي دهد كه همكاري دولت وقت (اصلاحات) با غرب چه در موضوع افغانستان و چه تعليق كامل برنامه هسته اي، جز طلبكاري و اتهام پراكني بيشتر آمريكا و اروپا، چه چيزي عايد ايران كرد؟ و متعاقب از آن عملكرد يكسويه، چه اعتمادسازي بيشتري از جانب ايران مي تواند صورت بگيرد در حالي كه بيشترين بازرسي ها از تاسيسات اتمي ايران، فراتر از تعهدات قانوني- انجام گرفته و كمترين سند دال بر انحراف برنامه هسته اي ايران به دست نيامده است.

ديپلمات انگليسي در ادامه مقاله خود نوشت: سياست هاي مبهم در غرب و اسرائيل موجب آسيب رسيدن به اعتبار آنها در چشم ايراني ها شده است. به عنوان مثال، غرب مي گويد كه هيچ دعوايي با مردم ايران ندارد سپس از طريق تحريم نفت و تحريم هاي مالي، اقتصاد ايران را به ركود مي كشاند و موفقيت جنگ سايبري، خرابكاري و ترورها را اعلام مي كند.

وي با اذعان به اختلاف شديد ميان گروه 1+5 مي نويسد: ناكامي 6 كشور مزبور در نشان دادن وحدت حول يك مجموعه مشخص از هدف هاي مذاكراتي نيز به حل مسئله كمك نكرده است. بطور منطقي، چين و روسيه از اصل يك توافق مرحله اي حمايت كرده اند كه طبق آن ايران مي تواند يك برنامه هسته اي غيرنظامي طبيعي و تحت نظارت كامل داشته باشد.

غرب نيز با چنين ايده هايي بازي كرده اما در عين حال به دنبال تعليق غني سازي و- در مورد اسرائيل- پايان دادن هميشگي به غني سازي بوده است. اين امر به يك مانع ديگر منجر مي شود و آن عبارت است از عدم تمايل براي قدرت دادن به فرستادگان و نمايندگان در مذاكره است.به گفته دالتون، غرب در زمان آغاز مذاكرات در سال 2003، به طور ثابت و مداوم شاهد پيشرفت فعاليت هاي هسته اي ايران بوده است.

سي ان ان: جنگ بر سر بحران بدهي ها در آمريكا فروكش نخواهد كرد

يك شبكه تلويزيوني آمريكا اعلام كرد دولت و كنگره اين كشور به جاي حل بحران بدهي ها و كسري بودجه فقط آن را به تعويق انداخته اند.
روز گذشته رئيس جمهور آمريكا در آخرين فرصت موجود اعلام كرد كه توافقاتي با حزب رقيب حاصل شده و مي تواند اين كشور را از سقوط به پرتگاه مالي برهاند. هرچند ايالات متحده با آغاز سال ميلادي جديد از نظر قانوني به پرتگاه سقوط كرد.

رسانه هاي آمريكايي چند مورد از توافقات حاصل شده را منتشر كرده اند. بر اين اساس ماليات خانواده هايي كه بيش از 450 هزار دلار در سال درآمد دارند يا افرادي كه بيش از 400 هزار دلار در سال درآمد دارند، افزايش مي يابد و شهرونداني كه عايدي شان در سال كمتر از اين مقدار است، مشمول افزايش ماليات نمي شوند. در بخش هاي ديگري نيز ماليات ها ارزش خواهند يافت.

 افزايش ماليات اقشار پردرآمد يكي از محورهاي اختلاف دمكرات ها و جمهوري خواهان بود. باراك اوباما تصميم داشت ماليات شهرونداني را افزايش دهد كه بيش از 250 هزار دلار در سال درآمد دارند. دو حزب بزرگ آمريكا همچنين توافق كرده اند كه كاهش بودجه حوزه هاي مختلف فعلاً به مدت دو ماه متوقف شود.

شبكه تلويزيوني سي ان ان درگزارشي اعلام كرد: به لحاظ حقوقي و فني ، آمريكا وارد پرتگاه مالي شده و بحران مالي در راه است. بر اساس توافق كلي حاصل شده، ماليات ها موقتاً افزايش نمي يابد و بودجه نيز تا دو ماه ديگر كاهش نمي يابد اما مذاكره در اين باره چند ماه ديگر شروع مي شود. برخي از مقامات از اين معامله راضي نيستند. رند پال سناتور جمهوريخواه مي گويد «مشكل اصلي ما پرتگاه مالي نيست. در مذاكرات به بحران اصلي كه بحران بدهي هاست، اصلاً توجه نشده است.» بدهي هاي آمريكا به مرز 5/16تريليون دلار نزديك شده است.

سي ان ان در گزارش خود خاطرنشان كرد: بحران مالي باعث شده تا پيش بيني هاي توليد ناخالص ملي در سال جديد با نيم درصد كاهش همراه باشد. آمريكا به زودي با رسيدن به سقف بدهي هايش به مشكل خواهد خورد. بالاترين حدي كه دولت مي تواند بدهي داشته باشد شانزده تريليون و چهارصد ميليارد دلار است. گراور نوركوئيست يك تحليلگر اقتصادي آمريكايي، گفت «بحران بدهي ها، جنگي نيست كه در يك هفته به پايان برسد، زيرا اوباما و جمهوري خواهان به توافقي براي كاهش بودجه نرسيده اند».

سي ان ان مي افزايد: پس از بحث هاي طولاني درباره كاهش بودجه و پرتگاه مالي ديگر مردم خسته شده اند و توان مقابله با مسئله افزايش بدهي ها را ندارند.

 اين بحث ها از زماني شروع شد كه مؤسسات اعتباري اولين بار رتبه اعتباري آمريكا را كاهش دادند و بازار سرمايه واكنش سختي به اين قضيه نشان داد و بسياري از سرمايه گذاران دچار ضرر شدند، سپس در پي اختلافات سياسي دركنگره بين دموكرات ها و جمهوري خواهان سقف بدهي هاي آمريكا به بالاترين حد خود رسيد و دولت در شرايط ناتواني از پرداخت هزينه ها قرار گرفت و همه آمريكايي هاي حقوق بگير تهديد شدند، اين مسائل تا به امروز ادامه داشته است و پس از پرتگاه مالي بازهم بدهي ها مطرح خواهد شد.شبكه فرانس 24 نيز در گزارشي تصريح كرد: سياستمداران در واشنگتن تنها به تعويق انداختن بحران مالي را بلدند و نه حل آن را.

*خراسان:

کمک 28 ميليارد توماني دولت به نهاد رياست جمهوري

بر اساس مصوبه چندي پيش هيئت دولت که به پيشنهاد مشترک وزارت کشور و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور تاييد و توسط محمدرضا رحيمي معاون اول رييس جمهور به شماره ثبت "153998/ت48068هـ"ابلاغ شده، مبلغ ۲۸۰ ميليارد ريال از محل منابع در نظر گرفته شده براي جبران خسارت هاي ناشي از وقوع حوادث طبيعي و سوانح پيش  بيني نشده، به نهاد رياست جمهوري اختصاص مي يابد.

برخي دستگاه هاي اجرايي قبض آب و برق پرداخت نمي کنند

وزير نيرو با ارسال نامه اي گلايه آميز خطاب به رحيمي معاون اول رييس جمهور، اعلام کرده که پس از نامه چندي قبل معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري در تعيين اولويت هزينه هاي دستگاه‌هاي دولتي، برخي دستگاهها و شرکت‌هاي دولتي با استناد به اين نامه از پرداخت قبوض آب و برق مصرفي خود امتناع مي کنند که اين موضوع باعث بروز مشکلاتي شده است.

*آرمان:


نظر محسن ‌هاشمی درباره انتقال فائزه به انفرادی

محسن‌ هاشمی درخصوص انتقال فائزه‌ هاشمی خواهرش به بند انفرادی زندان اوین صحبت کرد. تسنیم نوشت؛ محسن‌ هاشمی فرزند آیت‌الله ‌هاشمی در حاشیه ختم مرحوم صادق کاظمی، پدر رهنورد در جمع خبرنگاران درخصوص انتقال فائزه ‌هاشمی به بند انفرادی زندان اوین گفت: چه می‌توانم بگویم؟! اگر خود او راضی باشد ما هم راضی هستیم. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آیت‌الله‌ هاشمی به دیدار فائزه ‌هاشمی می‌رود یا خیر، گفت: وی یک‌بار به ملاقات فائزه رفته است و ممکن است یک‌بار دیگر هم برود.

 میزان جریمه توهین به احمدی نژاد

خراسان نوشت؛ بر اساس شکایت و پیگیری‌های معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، فردی به نام «م. ک» ساکن یکی از استان‌های شمالی کشور به اتهام ارسال پیامک‌های توهین‌آمیز علیه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان، به 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم شده است.

موحدی کرمانی: توصیه به کسی که جایز نیست کاندیدا شود

آیت‌الله موحدی‌کرمانی در مراسم بزرگداشت شهید ستاری که دیروز در محل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده چیست؟، گفت:‌ نامزدها باید خدا را درنظر بگیرند. مسئولیت ریاست‌جمهوری مسئولیت سنگینی است و من می‌گویم اگر از عهده مسئولیت این جایگاه برنمی‌آیند، جایز نیست که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند.

مراسم ختم پدر زهرا رهنورد برگزار شد

مراسم ختم پدر زهرا رهنورد عصر دیروز در مسجد امام حسن مجتبی برگزار شد. در این مراسم دختران زهرا رهنورد و تعدادی دیگر از فعالان سیاسی و فرهنگی حضور داشتند. در پی درگذشت پدر همسر میرحسین موسوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی پیام تسلیتی خطاب به ایشان صادر کرد.

11 ایرانی در سوانح دریایی مفقود شدند

در سوانح دریایی رخ‌داده از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه 11 ایرانی در آب‌های کشور مفقود شدند. ایسنا نوشت؛ مراکز هماهنگی نجات دریایی واقع در بنادر شمالی و جنوبی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط به‌ویژه با استفاده از شناورهای ناجی و مراکز نجات دریایی اقدامات گسترده‌ای جهت نجات جان دریانوردان انجام داده است.

 مرز مهران بسته می‌شود

فرماندار مهران گفت: چهارشنبه مرز مهران بسته می‌شود، زائرین به هیچ‌وجه به این مرز مراجعه نکنند. مهر نوشت؛ عباس نصراللهی اظهار کرد: با توجه به اینکه به‌مناسبت اربعین حسینی از سوی کشور عراق در مرز مهران ویزا صادر نمی‌شود، زائران به هیچ‌وجه به شهرستان مهران مراجعه نکنند. وی با بیان اینکه امروز از ساعت 14 مرز بین‌المللی مهران به‌طور رسمی بسته می‌شود از زائرین خواست به هیچ‌وجه به این مرز مراجعه نکنند.

دعوت رسمی احمدی‌نژاد از پاپ

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای رسما از پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک های جهان برای بازدید از ایران دعوت به‌عمل آورده است. وب سایت «ROMEREPORTS» با انتشار این خبر نوشت؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران در این دعوتنامه رسمی و مکتوب از پاپ خواسته است در راستای تقویت گفت‌وگوی بین ادیان و مسلمانان و مسیحیان از ایران دیدار کند.

طبق این گزارش رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این دعوت رسمی اعلام کرده که پاپ می‌تواند در جریان سفر به ایران از چند کلیسا در این کشور نیز بازدید کند. گفتنی است در فوریه ۲۰۱۲ (بهمن۱۳۹۰) نیز احمدی‌نژاد در جریان دیدار کاردینال «ژان لوئی توران» رئیس شورای جامعه اسقف‌های واتیکان به‌صورت شفاهی از پاپ برای دیدار از ایران دعوت به‌عمل آورده بود.

ابلاغيه دولت براي حقوق و مزاياي رئيس دفتر رئيس‌جمهور

رئیس‌جمهور دستور حقوق و مزایای جدیدی برای رئیس دفتر خود صادر کرد. خراسان نوشت؛ براساس بخشنامه‌اي که طي روزهاي اخير به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ابلاغ شده، هیات وزيران جايگاه و امتياز شغلي رئيس دفتر رئيس‌جمهور، دستيار رئيس‌جمهور و دبير هيات دولت را مشخص و رقم آن را 16000 امتياز در نظر گرفته که هم‌تراز مقامات بند «ج» ماده ۷۱ قانون مديريت خدمات کشوري شامل وزرا، نمايندگان مجلس و معاونان رئيس‌جمهور است.

استفتاء اتاق تهران از مراجع درباره بانک‌ها

محمدمهدی رئیس‌زاده، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران از استفتا برای برخی قوانین بانکی خبر داد. وی گفت: بانک‌ها از فعالان اقتصادی طلب پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز در برگشت تسهیلات، می‌کنند که این مورد چند ماهی است که نگرانی‌های جدی در فضای کسب و کار کشور ایجاد کرده است. رئیس‌زاده در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: در این زمینه، اتاق تهران از 9 تن از مراجع عظام فتوای خلاف شرع بودن عطف به ماسبقی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند، اخذ کرده است.

کل ثروتمندان ایران چند نفر می‌شوند؟

رئیس‌جمهور در تازه‌ترین اظهارنظرهای خود اعلام کرده اقتصاد ایران در اختیار 3000 نفر است. او یک روز قبل‌تر هم از انحصارهای ایجادشده در اقتصاد از سوی نهادهای حاکمیتی انتقاد کرده بود. اقتصاد نباید در دست 3000 نفر در کشور باشد و درصورت اصلاح این وضعیت کشور آسیب‌پذیر نخواهد بود. محمود احمدی‌نژاد دیروز در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی در کرمانشاه اظهار کرد: باید به سمتی برویم که همه مردم در اقتصاد فعال باشند.

 نه‌اینکه عده قلیلی نامشان فعال اقتصادی باشد که این‌گونه اقتصاد شکوفا نمی‌شود. زمانی اقتصاد به نقطه مطلوب می‌رسد که همه مردم در عرصه اقتصادی فعال باشند و کار اقتصادی را یاد بگیرند وهمه ظرفیت‌ها برای عدالت پیشرفت به‌کار گرفته شوند. نکته قبل توجه به حضور حداقل 10 نفر از بدهکاران بانکی در استان کرمانشاه بازمی‌گردد. از سوی دیگر براساس تازه‌ترین برآوردها حداقل 80 درصد اقتصاد ایران در اختیار دولت قرار داد. دولت سالانه 27 هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند. اصلی‌ترین پیمانکاران عمرانی هم به شرکت‌های دولتی وابسته‌اند. یافتن 3000 نفر در میان فعالان بخش خصوصی با این وجود چندان ساده نیست.

 بدهي 20 ميليارد توماني شرکت نفت به فرودگاه‌ها

مديرعامل شرکت فرودگاه‌هاي کشور از بدهي شرکت ملي نفت به مجموعه شرکت فرودگاه‌هاي کشور خبر داد. ایسنا نوشت؛ محمود رسولي‌نژاد گفت: شرکت ملي نفت از جمله شرکت‌هاي بدهکار به شرکت‌ فرودگاه‌هاي کشور است. وي افزود: شرکت ملي نفت 200 ميليارد ريال به شرکت فرودگاه‌ها بدهکار است که اين رقم مربوط به 18 ماه گذشته است و تاکنون حتي يک ريال از اين بدهي پرداخت نشده است. او تصريح کرد: شرکت ملي نفت از امکانات فرودگاه‌ها همچون آسفالت، روشنايي و سيستم فرودگاهي استفاده مي‌کند لذا بايد هزينه‌هاي مربوط به آن را بپردازد اما از 18 ماه پيش تاکنون حتي يک ريال هم پرداخت نکرده است.

*تهران امروز:

احمدي‌نژاد در پي مهندسي انتخابات آتي رياست‌جمهوري است

امير محبيان از چهره‌هاي تحليلگر اصولگرا در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» با اشاره به اينكه احمدي‌نژاد درصدد است مسير آينده را در حوزه اجرايي مطلوبش تعيين کند،‌گفت: براي انجام مورد اخير او در پي مهندسي انتخابات آتي رياست‌جمهوري است. محبيان با بيان اينكه«کانديداي احمدي‌نژاد، يا مشايي است و مجوز تاييد گرفته است يا کسي مثل الهام» ادامه داد: اين کانديداها هيچ‌کدام توانايي پيروزي در دور اول را ندارند لذا انتخابات به دور دوم کشيده مي‌شود؛ احمدي‌نژاد مطمئن است که يکي از دو کانديداي دور دوم کانديداي او خواهد بود.

 از اين‌رو اگر کانديداي احمدي‌نژاد يا يک اصولگرا هر که باشد به دور دوم رود اصلاح‌طلبان از سر خيرخواهي يا بدجنسي ترجيح مي‌دهند به کانديداي احمدي‌نژاد راي دهند تا شکاف حاکميت را بيشتر کنند يا شرکت نمي‌کنند و در آن صورت تبليغات احمدي‌نژاد در شهرستان‌ها و يارانه‌ها و... کانديداي او را پيروز خواهد کرد.

وي در بخش ديگر از اين گفت وگو ‌افزود: اگر احتمالا کانديداي اصلاح‌طلب به‌ دور دوم رود که اصولگرايان با شرمندگي و از سر ناچاري مجبورند باز در کشتي ا حمدي‌نژاد قرار گيرند تا کشتي فتنه! محبيان درباره احمدي‌نژاد گفت: احمدي‌نژاد در پي ايجاد تصويري خاص از خود است که معتقد است براي مردم ايران در طول تاريخ به‌ويژه الان جاذب است و آن تصوير فردي با اراده‌اي قوي است که در مقابل هيچ‌کس سر فرود نمي‌آورد. بر اين اساس او تصوير انقلابي توده گراي شورشگر عليه قدرت‌هاي مستقر را که پيش‌بيني‌ناپذير است و همه مرز‌ها را در هم مي‌ريزد، براي خود مي‌پسندد.

وي افزود: او همه را عصباني خواهد کرد و اين را ملاک حقانيت خود خواهد گرفت زيرا برخلاف اصولگرايان که مشايي را سر سلسله انحراف مي‌دانند، خود را باني اصلاح انحرافي مي‌داند که از نظر او هاشمي و کارگزاران در انقلاب پديد آورده‌اند. البته اينها برداشتي است که مي‌توان از ذهنيت او داشت و لزوما به معناي آن نيست که احمدي‌نژاد قطعا اينگونه مي‌انديشد.

تذكر عسگراولادي اين بار به مديرمسئول كيهان

حبیب‌الله عسگراولادی دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري طي نامه‌اي خطاب به حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه كيهان تذكراتي به وي داد. عسگراولادي در اين نامه كه واكنشي به سرمقاله اخيرا مديرمسئول كيهان بود، نوشت: شما برادر عزیز، نماینده محترم رهبر معظم انقلاب اسلامی هستید و باید مشی پدرانه سکاندار انقلاب و ولی امر مسلمین را سرلوحه خود قرار دهید و در آرامش بخشی به فضای سیاسی کشور نقش آفرین باشید.

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينكه «رسانه‌ها تا آنجا که می‌توانند باید سعی کنند ادبیات رقابت را براساس آموزه های اسلامی تبلیغ و ترویج و تنظیم کنند تا دشمن نتواند ادبیات تنازع را توسط سرویس‌های جاسوسی خود و خودفروختگان و نیز غفلت زدگان به مردم تحمیل کنند» تصريح كرد: شایسته است همه دوستان و علاقه‌مندان به نظام که التزام عملی به نظام و ولایت فقیه دارند و دلسوزانه برای مردم در عرصه های مختلف تلاش خداپسندانه دارند فضایی تدارک نمایند که همه سلایق سیاسی داخل نظام در جشن انتخابات حضور یابند و موجبات رقابت سالم، جدی و قانونمند را فراهم کنند.

 عسگراولادي معتقد است جهت گيري اخير آيت‌الله هاشمي در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري براي جذب و حضور حداكثري مردم و تقويت همبستگي ملي و حضور تمامي افراد جامعه بود و بايد با حسن ظن به ديدگاه ايشان نگاه كرد. دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري همچنين از ادبيات هاشمي انتقاد كرد و گفت: نباید ایشان طوری حرف بزنند که ساز و کار حقوقی در انتخابات را معیوب نشان دهند و احتمال دخل و تصرف در آراي مردم را قوی بدانند.

وي گفت: سخن دو پهلو گفتن در مورد انتخابات به گونه ای که بوقهای استکباری و ضد انقلاب از آن بهره ببرند مسموع نیست. این نوع موضع‌گیری‌ها حسن ظن نسبت به دیدگاه‌های آقای هاشمی رفسنجانی و نیز جهت‌گیری های خیرخواهانه ایشان را می‌تواند خدشه دار نماید.

کسی که نمي‌تواند، كانديدا نشود

آيت‌الله موحدي كرماني در حاشيه مراسم بزرگداشت شهيد ستاري در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به نامزدهای انتخابات رياست‌جمهوری سال آینده چیست؟ گفت:‌ نامزدها باید خدا را در نظر بگیرند. مسئولیت رياست‌جمهوری مسئولیت سنگینی است و من می‌گویم اگر از عهده مسئولیت این جایگاه برنمی‌آیند، جایز نیست که نامزد انتخابات رياست‌جمهوری شوند. وي پيش‌تر در همايش جبهه پيروان خط امام و رهبري دعا كرده بود آنان كه بر حسب احساس تكليف خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري آماده مي‌كنند، خدا احساس تكليف را از آنان بگيرد.

نظر مشاور مشايي درباره مشورت احمدي‌نژاد و رهبري

بهمن شريف زاده مشاور اسفنديار رحيم مشايي در گفت‌وگو با آريا گفت: برخي به غلط تصور مي‌كنند رئيس‌جمهور نبايد طرف مشورت با رهبر شود بلكه فقط بايد مطيع و تابع باشد، اين يك توهم است و غلط. ما در انتخاب افراد به عنوان رئيس‌جمهور بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه افزون بر آنكه فردي را برگزينيم كه در تبعيت كم نمي‌گذارد، توجه كنيم كه بايد كسي را انتخاب كنيم كه مشاور خوبي براي رهبر باشد يعني توان مشورت دهي را داشته باشد.

 مشاور مشايي درباره اين سوال كه «اگر از همين طريق مشاوره دادن، نظر خودشان را به كرسي بنشانند، چه؟» مي‌گويد: آن ديگر تبعيت نيست! زماني شما مشورت مي‌دهيد و ممكن است در جانب مشاورت، نظر شما كه مشورت مي‌دهيد با نظر كسي كه به او مشورت مي‌دهيد متفاوت باشد، مشورت اصلا يعني همين! در مقام بحث، مشاور تابع نيست، اگر تابع شود ديگر مشاور نيست اما در مقام نتيجه گيري از بحث حوزه، حوزه تبعيت است.

پیام تسلیت حسن خمینی به «میرحسین»

در پی درگذشت پدر زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی پیام تسلیتی خطاب به وی صادر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پيام تسليت نوه امام خميني(ره) به موسوي بسيار كوتاه و تنها شامل اين جمله است كه «جناب آقای مهندس میر حسین موسوی، مصیبت وارده را تسلیت عرض نموده؛از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران واسع و برای جمیع بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

موج سوم راه مي‌اندازم

محمد شریعتمداری به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم با اشتباه دانستن مانیفست اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تعریف شده در فضای سیاسی، جریان فکری خود را آغازگر موج سوم دانست. عضوشورای راهبردی روابط خارجی کشور در این گفت‌وگو تصریح کرد: اگر روزی سکان اجرایی کشور را به‌ دست گیرم، پرچمدار اعتدال در کشور خواهم بود.

 وی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاهش نسبت به دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی با بیان اینکه مردم ایران طی سال‌های متمادی از زنده باد مرده باد گویان تندرو راست و چپ، زیان‌ها دیده‌اند، گفت: منافع ملی ایران نباید بیش از این فدای افراط و تفریط، راست و چپ، محافظه کار و تندرو و حتی اصولگرا و اصلاح‌طلب شود.

شركت در انتخابات سال 88 اشتباه اصلاح‌طلبان بود

حجت‌الاسلام سيداحمد هاشمي‌نژاد برادر شهيد هاشمي‌نژاد و از سخنرانان مذهبي اصلاح‌طلب به خبرآنلاين گفت: ما اصولا در انتخابات رياست‌جمهوری گذشته اصلا نباید حضور پیدا مي‌كردیم، این یکی از اشتباهاتمان بود. حالا چرا؟ در دوره اول احمدی نژاد سال 84 گردانندگان وزارت کشور افراد آقای خاتمی بودند که آرا را اجازه دادند آنچه بوده اعلام بشود و آقای احمدی نژاد از داخل صندوق بیرون آمد.

وي ادامه داد: نباید می آمدیم و صبر می‌کردیم این دور می آمدیم که هیچ رقیبی نداشتیم. یعنی قوی‌ترین افرادشان هم حضور پیدا مي‌كردند امکان رقابت با اصلاح‌طلبان را نداشتند، آن هم در سطح آقای خاتمي. وی گفت: اگر ما این دوره می‌آمدیم صددرصد پیروز بودیم مثل انتخابات اول آقای خاتمی.

*جمهوری:

قداست شكني‌هاي مداح نماها را رقاص کرد!

قداست شكني‌هاي بعضي مداح نماها در آستانه اربعين حسيني موجب تأسف ارادتمندان حضرت اباعبدالله الحسين و شهداي كربلا شده است. صحنه‌هائي از مداحي يكي از اين افراد كه سن كمي دارد اين روزها بر روي سايت‌ها مشاهده مي‌شود كه با حالتي شبيه رقص اشعار موهني مي‌خواند و افرادي با بدن‌هاي برهنه درحالي كه حركاتي همانند او دارند و سينه مي‌زنند جملاتي از قبيل "رقاصم و رقاصم، رقاصه عباسم" را به زبان مي‌آورند! اين صحنه‌ها مايه تمسخر مخالفان شده و دشمنان با انتشار گسترده آن در اينترنت، عليه عزاداري حسيني تبليغ مي‌كنند. آيا نهادهاي مسئول نبايد براي جلوگيري از اين انحرافات اقدام كنند؟!

مرسي براي ايران شاخ و شانه كشيد!

محمد مرسي، رئيس‌جمهور مصر، درحالي كه در داخل كشورش با مخالفان جدي مواجه است، براي ايران شاخ و شانه كشيد! به گزارش عصر ايران به نقل از خبرگزاري كويت، وي ضمن ارائه پيشنهاد تشكيل ناتوي عربي گفت: امنيت خليج فارس، امنيت مصر است. مرسي در ديدار با شماري از روزنامه نگاران حاضر در همايش فعالان رسانه‌اي در قاهره در پاسخ به سؤالي درباره "تهديدات ايران عليه كشورهاي جنوب خليج فارس" گفت: "مصر در بهمن ماه آينده ميزبان نشست سازمان همكاري اسلامي خواهد بود و قاهره پيام شفاهي را در اين نشست ارسال خواهد كرد كه كسي حق ندارد هيچ يك از كشورهاي منطقه را تهديد كند.

" وي چند روز قبل نيز در سخنراني‌اش در مجلس مشورتي (سنا) مصر، تاكيد كرده بود امنيت خليج فارس و كشورهاي جنوب آن، امنيت مصر است. معلوم نيست آقاي مرسي چگونه ايران را تهديدي براي كشورهاي جنوب خليج فارس مي‌داند و در همين حال با رژيم صهيونيستي كه تهديد واقعي كل منطقه است روابط گرم و صميمي دارد.

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار