سازمان شيلات با شانه دار مهاجم مقابله مي کند/ خروج 134 فروند شناور از چرخه صيادي

سرپرست معاونت صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات با اشاره به کاهش جمعيت ماهيت کيلکاي درياي خزر توسط مهاج شانه دارگفت: موسسه تحقيقات شيلات ايران مبارزه بيولوژيکي را با اين شانه دار در دستور کار دارد.

علي اصغر مجاهدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: حضور اين آبزي مهاجم علاوه بر اين موضوع موجب خسارت ديدن جامعه صيادي و صنايعي که به کيلکا وابسته بوده اند، شده است.

وي ادامه داد: در پي اين اتفاق ما به کمک دولت از 207 فروند شناوري که کار صيادي کيلکا را در درياي خزر انجام مي دادند 134 فروند را از چرخه صيادي خارج کرديم و به تعديل ناوگان پرداختيم.

مجاهدي افزود: علاوه بر جبران خسارات کمک به جامعه بهره بردار و صنايع وابسته مبارزه بيولوژيک با اين شانه دار در دستور کار موسسه تحقيقات شيلات ايران قرار دارد.

وي ادامه داد: در همين راستا شانه دار ديگري به نام بروآ اواتا که شانه دار Mnemiopsis leidyi غذاي آن است توسط کارشناسان موسسه تحقيقات شيلات شناسايي و جهت سازگار شدن با آب و شرايط درياي خزر به محيط آزمايشگاهي و فضاي کنترل شده محيط هاي آبي منتقل شد.

مجاهدي افزود: اين شانه دار خوار مي تواند در جمعيت کنترل شانه دار مهاجم نقش موثري را ايفا کند.

وي همچين با اشاره به اينکه درياي خزر در محاصره 5 کشور ايرانَ، ترکمنستان، قزاقستان، آذربايجان و روسيه قرار دارد گفت: هر نوع اقدامي براي معرفي يا ورود يک آبزي به اين دريا بايد با موافقت اين 5 کشور انجام شود.

وي ادامه داد: دستاوردهاي اين کار تحقيقاتي طي نشستي علمي به کارشناسان کشورهاي فوق ارايه شد و از جنبه کارشناسي توافقات اوليه صورت گرفته است.

وي افزود: ما همچنان پيگير هستيم که اين موضوع به سطوح مديريتي ختم شود و با توافق 4 کشور ديگر اين آبزي را وارد درياي خزر کنيم.

مجاهدي در پايان گفت: چون اين نوع مهاجمان آبزي از طريق آب توازن کشتي ها انتقال مي يابند براي جلوگيري از تکرار چنين عوارضي بايد مقرراتي را براي تردد کشتي ها وضع کرد.

لازم به ذکر است، Mnemiopsis leidyi نوعي ژله پيش با قدرت تکثير فوق العاده است که به دليل رقابت غذايي با ماهيان کيلکا و خوردن تخم اين ماهي ها موجب کاهش جمعيت آنها و در نتيجه کاهش صيد کيلکا شده است./عب
برچسب ها: شیلات ، شانه دار ، صید ، ماهی ، کیلکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.