زاهدان /

شتاب بخشی به راه اندازی كنسول ایران در زرنج افغانستان ضروری است

معاون سیاسی- امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان از دولتمردان كشور افغانستان خواست به روند راه اندازی كنسول ایران در زرنج این كشور شتاب بخشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، رجبعلی شیخ زاده در نشستی با دو گروه از مسوولان مرتبط با امور مرزی ایران و افغانستان در زاهدان گفت: راه اندازی كنسول ایران در زرنج از تردد غیرمجاز اتباع افغانستان از طریق این استان جلوگیری و رفت و آمد آنان به این كشور را قانونی و آسان خواهد كرد.

وی افزود: براساس اعلام سركنسول افغانستان مستقر در زاهدان راه اندازی كنسول ایران در زرنج به تصویب دولت این كشور رسیده است لذا سرعت به راه اندازی آن باید در دستور كار قرار گیرد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان همچنین توسعه بازارچه های مرزی مشترك بین دو كشور ایران و افغانستان و استقرار كاركنان افغانی در آن را خواستار شد.

شیخ زاده گفت: تعیین حدود مرزی به منظور تقویت روابط دوستانه بین دو كشور، احترام متقابل به حاكمیت سیاسی و حسن همجواری انجام می گیرد.

وی گفت: سالهای زیادی از تعیین حدود مرزها می گذرد و سازه های جداسازی مرز بین ایران و افغانستان با مصالح آن زمان ایجاد شده كه تغییرات وضعیت جوی نیز بر آنها تاثیر گذاشته و در آستانه تخریب قرار داده است.

وي  بازسازی تجهیزات جداسازی مرزهای بین دو كشور افغانستان و ایران را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: این كار باید هر چه سریعتر انجام گیرد تا در آینده اسباب سوء تفاهم بین دو كشور را فراهم نكند و صلح و امنیت بین ساكنین آینده مناطق مرزی برقرار باشد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایران و افغانستان 925 كیلومتر مرز مشترك دارند كه 288 كیلومتر آن در این استان قرار دارد لذا براساس برنامه ریزی ها و توافقات انجام گرفته طرح بازسازی تعیین مرز دو كشور در سه فاز قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود: تجدید ساخت علائم مرزی، تهیه نقش و عكس برداری هوایی، اضافه كردن علائم جدید، سه مرحله از طرح بازسازی سازه های تعیین مرز دو كشور را شامل می شود./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.