دانشنامه/

"حميد رسايي" كيست؟

"حميد رسايي" در يكي از محله‌هاي جنوب تهران به دنيا آمد و پس از گذراندن دروس حوزوي اكنون نمايندگي مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر را در مجلس نهم شوراي اسلامي بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، "حمید رسایی" در اولین روز مرداد ماه سال 1347 در یکی از محله‌های جنوب تهران به دنیا آمد. دوره دبستان و متوسطه را در خیابان ایران که یکی از محلات مذهبی تهران بود، به پایان رساند و وارد هنرستان شد.

رفت و آمدها به پایگاه بسیج او را به جبهه‌های جنگ تحمیلی کشاند. حضور ممتد 16ماهه در جبهه‌های جنگ و همنشینی با دوست طلبه‌ای، او را به حضور در كلاس‌هاي درس طلبگي علاقه‌مند كرد. مهرماه سال 1365 وارد حوزه علمیه قم شد اما به دلیل حضور در جبهه‌های دفاع مقدس و کسب افتخار جانبازی، تحصیل دروس حوزوی را به طور جدی از سال 1367 آغاز کرد.

دروس مقدمات حوزه را در مدرسه علمیه کرمانی‌ها و نزد اساتید محترمی چون حجج اسلام عالی، موسی گرگانی و ... آغاز کرد و سپس دروس فقه واصول را در مدرسه علمیه معصومیه ادامه داد.

دوره سطح را نزد اساتید معظمی چون آیت الله استادی، سید احمد خاتمی، موسوی تهرانی، مسعودی خمینی و محمدی خراسانی به پایان رساند. با آغاز دوره درس خارج از آیات عظام مکارم شیرازی، تبریزی، فاضل لنکرانی و علیدوست بهره برد. در همین ایام با تدریس دورس دوره مقدمات در مدارس علمیه قم، به تکمیل اندوخته‌های خود پرداخت.

در طول این مدت در کنار تحصیل و تدریس، در ایام تبلیغی به شهرها و مناطق مختلف کشور هجرت کرد و به دلیل آشنایی با زبان عربی به مدت بیش از دو سال برای تدریس و تبلیغ در کشورهای اوگاندا، لبنان، بلغارستان، فلیپین، پاکستان و ... حضور پیدا کرد. از سال 1371 با حضور در مرکز تحقیقات سپاه و سپس ورود به موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با کار علمی در مورد حدیث آشنا شد و در مقطعی مسئولیت یکی از مدیریت‌های آن را به عهده داشت.

*** فعاليت‌هاي سياسي

"رسایی" فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را به صورت عام و فراگیر از سال 1374 با تالیف اولین کتاب سیاسی خود با عنوان "روحانیت و سلامت انتخابات" آغاز کرد. وي در طول هشت سال گذشته با دعوت مجامع مختلف مردمی و نهادهای انقلابی و دانشگاهی در بیش از 250 جلسه سخنرانی، میزگرد و مناظره شرکت داشته که بخش عمده آن به موضوعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روز اختصاص داشته است.

وي که با سخنرانی‌ها و ارتباطات خود، توانست در جریان انتخابات ریاست جمهوری مددکار جریان عدالت‌طلب در کشور باشد، پس از روی کار آمدن دولت نهم با دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را پذیرفت.

"حمید رسایی" در انتخابات هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد و نهایتا جبهه متحد اصولگرایی، پس از بررسی کاندیداهای متعدد جریان اصولگرای کشور در تهران، وی را به عنوان یکی از 30 کاندیدای مورد حمایت خود انتخاب شد.

گفتني است كه وي در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي نيز نمايندگي مردم تهران را برعهده دارد.


*** ديدگاه‌هاي  سياسي "رسايي"

پس از تغییر و تحولات سیاسی در بدنه اجرایی کشور و حاکمیت جریان مشهور به اصلاحات، برخی انحرافات فکری و سیاسی را در لایه‌های این جریان مشاهده و به آگاه سازی سیاسی وفرهنگی در این خصوص پرداخت. در این دوره بود که تمام تلاش خود را به نقد مکتوب جریان ناسالم در جبهه اصلاحات اختصاص داد و همزمان با راه اندازی و تاسیس دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر، بیش از 14 عنوان کتاب در موضوعات مختلف سیاسی روز و آسیب شناسی فرهنگی به چاپ رساند.

وي در ماجراي بازداشت مهدي هاشمي و اعتراض به روند پيگيري اين پرونده توسط قوه قضائيه در نطق ميان دستور خود در صحن علني مجلس شوراي اسلامي در روز سه شنبه 28 آذر ماه 1391 سخناني را ايراد كرد كه مورد اعتراض قوه قضائيه قرار گرفت.

متن كامل سخنان رسايي به همراه فايل صوتي آن را مي‌توان در اينجا مشاهده كرد.

لیست کتاب هایی که به قلم "حمید رسایی" تالیف شده است:

روحانیت و سلامت انتخابات / انتشارات دفتر تبلیغات / 1374
سیمای خوشبختی (چاپ چهارم) / انتشارات دفتر تبلیغات / 1376
انتخاب ششم / انتشارات دفتر تبلیغات/ 1378
انتخابات و دانشگاهیان / نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها / 1378
تحصن چرا و چگونه (چاپ سوم) / فیضیه/
پایان داستان غم انگیز ج 1 (چاپ پنجم) / انتشارات کیهان/ 1379
پایان داستان غم انگیز ج 2 (چاپ چهارم) / انتشارات کیهان/ 1380
بازی ترور (چاپ سوم) / انتشارات کیهان/ 1380
شیک پوش کهنه گو (چاپ ششم) / پرتو ولایت/ 1381
آغاز یک پایان (چاپ چهارم) / همای غدیر/ 1381
مجلس ششم از نگاه اصلاح طلبان (چاپ ششم) / همای غدیر/ 1381
ناقوس انحطاط (چاپ دوم) / پرتو ولایت/ 1382
کارنامه نقد عملکرد مجلس ششم / کار علمی گروهی / همای غدیر/1382
مثل مدرس (چاپ پنجم) / همای غدیر/1383

انتهاي پيام/
برچسب ها: حمید ، رسایی ، زندگینامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
عشق احمدی نژاد است
آخرین اخبار