سردار وحیدی خواستار شد

تشکيل کارگروه‌هاي مشترک براي ارتقاي ايمني در سطح نيروهاي مسلح

وزیر دفاع خواستار تشکيل کارگروه‌هاي مشترک براي ارتقاي ايمني در سطح نيروهاي مسلح شد و تأکيد کرد: نيروي مسلح بايد زمينه تزريق مفاهيم ايمني به جامعه را فراهم کنند تا جامعه‌اي امن، محيطي سالم و افرادي توانمند داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار احمد وحیدی صبح امروز در اولین همایش مشترک ایمنی نیروهای مسلح با بیان اینکه در عصر جدید پس از پیدایش ماشین‌های بخار، الکترونیکی و مکانیکی جدید، مبحث ایمنی تعميق یافت، اظهار داشت: تلاش‌های زیادی برای ارائه ابعاد مختلفی از ایمنی در سطح جهان صورت گرفت و با فواصل مختلف، گام‌هایی در عرصه نظام‌های ایمنی برداشته شد که باعث تحولی در دانش ایمنی شده و این حوزه را گسترده‌تر کرد.

وی ایمنی را مبحثی فراصنعتی دانست و افزود: کاربرد ایمنی در صنعت، بیشتر نمود پیدا می‌کند، اما در حوزه فراصنعتی نیز در تمامی ابعاد جامعه قابل بررسی است.

وزیر دفاع با اشاره به پیش‌بینی‌هایی مبنی بر تلفات 4.8 میلیون نفری سالانه در جهان به علت عدم رعایت ایمنی تصریح کرد: با وجود رشد صنعت، در وضعیت ایمنی به اندازه کافی پیشرفتی ایجاد نشده است و این امر از رشد تلفات انسانی آن که چند سال پیش تا 5 میلیون نفر بود، مشهود است.

وی با یادآوری آمار 1250 میلیارد دلاری هزینه‌های ناشی از حوادث و سوانح عدم رعایت ایمنی خاطرنشان کرد: اهمیت مسئله ایمنی باید در جامعه مورد کنکاش واقع شده و به طور کامل بازبینی شود، به ویژه اینکه در دین اسلام نیز بارها به این مسئله اشاره شده است.

سردار وحیدی تاکید کرد: اگر به دلیل عدم داشتن دانش کافی، ساختمانی ساخته شود که باعث خسارت و حادثه شود مسئولیت آن حتی اگر قوه قضاییه هم فرد را مجرم نشناسد بر گردن سازنده خواهد بود و این در دین اسلام همواره مورد تاکید بوده است.

وی عدم مهارت‌آموزی درست را عامل صدمه زدن به جامعه ارزیابی کرد و ادامه داد: بحث ایمنی به لحاظ عمیق بودن ریشه‌هایش در تمامی حوزه‌ها مانند آموزش، سیستم‌گذاری و... بسیار مهم است.

وزیر دفاع با تاکید بر شناساندن ابعاد دانش ایمنی به جامعه افزود: این دانش باید به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ اسلامی به تمامی آحاد جامعه نهادینه شود.

وی غفلت از ایمنی را عامل خسارات جبران‌ناپذیر دانست و با بیان اینکه تهدیدات ایمنی به مرزهای ملی محدود نخواهد بود، یادآور شد: ایمنی مساوی با کار و توانمندی است و اگر در سیستمی مسائل ایمنی به درستي رعايت نشود یعنی اینکه آن سیستم کارایی لازم را ندارد.

سردار وحيدي با بيان اینکه مبحث ایمنی به دلیل اثبات کارآیی و توانمندی در هر جامعه‌ای بسیار ارزنده است، اظهار داشت: اگر خدای ناکرده ایمنی در ارگانی مورد خدشه وارد شود باعث زیر سوال رفتن اقتدار آن نهاد خواهد بود.

وزیر دفاع گفت: نیروهای مسلح باید پرچمدار و الگویی برای جامعه در حوزه امنیت باشند و انضباط که امر بي‌بدیلی در نیروهای مسلح است، هم راستا با ایمنی معنا خواهد یافت.

وی تصريح کرد: اگر برخی فکر کنند ایمنی نوعی بروکراسی است و مانع عدم تحرک و شتاب می‌شود باید بدانند ایمنی به هیچ وجه این مشخصه را نداشته و عدم رعایت آن خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: یک مدیر قبل از هر چیز باید به امنیت و ایمنی پرسنل خود بیاندیشد و عالی‌ترین مقامات کشور در هر حوزه و هر رده‌ای مسئول ایمنی جامعه هستند.

وی یادآور شد: نیروهای مسلح به لحاظ گستردگی و تنوع از ویژگی و اهمیت خاصی در حوزه ایمنی برخوردارند و رعایت این امر می‌تواند اثبات توانمندی و کارآمدی آنان باشد.

وزیر دفاع با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی و قاطعیت دستورالعمل‌ها در حوزه ایمنی اظهار داشت: با توجه به این دستورالعمل‌ها باید افراد نیز تربیت شده و در صورت بروز حوادث، مديريت بحران را به عهده بگيرند.
 
وي ايمني را باعث غنا بخشيدن به مفاهيمي چون پدافند غيرعامل، آموزش و مديريت بحران دانست و تصريح کرد: بايد مطالعات خود را در اين حوزه افزايش داد و با تأکيد بر کار دانشي در اين حوزه لزوم درک عميق در حوزه ايمني، فرهنگ‌سازي و تبديل آن به بينش در تمامي حوزه‌ها افراد را به مسئوليت فردي، اجتماعي و ملي خود در اين حوزه آشنا کرد.

سردار وحيدي با تأکيد بر لزوم طراحي فرآيند ايمني و نظام جامع آن در نيروهاي مسلح افزود: مديريت ايمني بايد به گونه‌اي تبيين شود که بتواند پيش‌بيني، پيشگيري قبل از حادثه و در صورت بروز حادثه، ارزيابي و مديريت جبران پيامدها را به نحو احسن انجام دهد.
 
وي خواستار تشکيل کارگروه‌هاي مشترک براي ارتقاي ايمني در سطح نيروهاي مسلح شد و تأکيد کرد: نيروي مسلح بايد زمينه تزريق مفاهيم ايمني به جامعه را فراهم آورده تا جامعه اي امن، محيطي سالم و افرادي توانمند داشته باشيم.

وزير دفاع کشورمان در پايان با اشاره به اينکه ايمني در نيروهاي مسلح سامان‌يافته شده است، اظهار داشت: ان‌شاءالله با برپايي چنين همايش‌هايي و کاربردي کردن آنها بتوانيم فرآيند ايمني را طراحي کرده و در پي آن به افق‌هاي بلندي دست يابيم.

گفتني است، در پايان اين مراسم با حضور وزير دفاع از کتاب "الزامات و دستورالعمل‌هاي ايمني در نيروهاي مسلح" رونمايي و از 7 نفر از افراد موفق اين حوزه در نيروهاي مسلح تقدير بعمل آمد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تشکیل ، کارگروه ، مشترک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار