‌ نياز به 5 هزار تن کاتاليست براي توسعه آتي پالايشگاه ها و پتروشيمي/ مبدل شدن تحريم به دانش فني در پژوهش هاي صنعت نفت

در شرايطي که پيش از اين کاتاليست وارد کشور مي شود ولي امروز با دستيابي به اين دانش فني تهيه کاتاليست تجاري هيدرو دي سولفويزاسيون نفتا به همراه فرمولاسيون ساخت پايه اين کاتاليست به بخش خصوصي واگذار گرديد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي رشيد زاده ،‌رئیس پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری پژوهشگاه صنعت نفت، در نشست خبری که در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به اهميت کاتاليست و جاذب ها در صنعت نفت و صنايع شيميايي گفت : با توجه به اينکه 85 درصد مواد شيميايي در مسير توليد حداقل يک فرآيند کاتاليست را تجربه مي کنند  كه امروزه با تدوين قوانين سختگيرانه زيست محيطي بهره برداري از سوخت پاک نياز به دستيابي به کاتاليست اگزوز با ورژن هاي جديد در اولويت قرار گرفته است .

وي با اشاره به اينکه ارزش جهاني کاتاليست بيش از 10 ميليارد دلار است گفت : از آنجا كه ايران کشور نفت خيز است بنابراين براي تحقق طرح توسعه طرح آتي پالايشگاه ها و صنايع پتروشيمي کشور نياز به 5 هزار تن کاتاليست وجود دارد.

رشيد زاده با اشاره به اينکه بيش از 100 نوع کاتاليست در کشور مصرف مي شود که در اين ميان 40 مورد در رده پرمصرف ترين ها قرار گرفته، گفت : در شرايطي که بدون کاتاليست فرآيند شيميايي صورت نمي گيرد اين کالا استرات‍ژيک در انحصار برخي کشور هاي خارجي قرار دارد .

وي با اشاره به قدمت واحد کاتاليست پژوهشگاه صنعت نفت کشور گفت : با اعمال شرايط تحريم که مي توانست براي تامين اين ماده استراتژيک مشکل ايجاد کند با آينده نگري هاي صورت گرفته در واحد کاتاليست پژوهشگاه صنعت نفت اين محدوديت ها به فرصت تبديل شده است .

‌رئیس پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری پژوهشگاه صنعت نفت،با بيان اينكه ‌تحريم ها به نفع کشور بوده است افزود: در زمينه کاتاليست ها تحريم ها موجب تمرکز دانش فني بر توسعه کاتاليست ها و رشد توليد کنندهاي کاتاليست در داخل کشور شده است .

وي با بيان اينکه رسالت پژوهشگاه صنعت نفت توليد دانش فني است گفت : دانش فني در پژوهشگاه کاتاليست و نانو فناوري با حضور نيروهاي متخصص توليد و به بخش خصوصي براي توليد انبوه محصول واگذار مي شود .

‌رئیس پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری پژوهشگاه صنعت نفت،  با اشاره به اينکه امروز 17 مورد از دانش فني جاذب ها و کاتاليست ها آماده واگذاري است ،‌خاطر نشان کرد : 6 مورد از اين مجموعه واگذار شده و مابقي نيز آماده واگذاري است .

رشيد زاده  با بيان اينکه پايه کاتاليست ها  جز بسيار حائز اهميت کاتاليست ها مصرفي در صنايع نفت ،‌گاز و پتروشيمي محسوب مي شود ، گفت : در حال حاضر دانش فني ساخت پايه برخي کاتاليست هاي تجاري با استفاده از مواد اوليه خارجي در پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد .

وي افزود :تعداد قابل ملاحظه اي از اين کاتاليست با استفاده از پايه آلومينايي تهيه مي شوند. که با وجود تحريم ها در شرايط فعلي دسترسي به اين مواد بسيار سخت و در مواردي غير ممکن نموده است.

‌رئیس پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری پژوهشگاه صنعت نفت،  خاطر نشان کرد:‌ با وجود منابع آلومينايي با خلوص بالا در داخل کشور، اين امکان را فراهم مي سازد تا نسبت به تهيه و توليد مواد اوليه مصرفي در ساخت پايه کاتاليست ها با استفاده از منابع آلومينايي داخلي ، گامي اساسي در تکميل زنجيره ساخت و بومي سازي توليد کاتاليست برداشته شود.

وي با اشاره به اينکه تحقيقات گسترده در پي منابع داخلي پودر هاي آلومينايي جهت پايه کاتاليست ها به معدني در آذربايجان شرقي وابسته به ايميدرو رسيده است ،‌اظهار داشت :در حال حاضر قرار داد پژوهشي توسعه دانش فني توليد پودر مورد نياز ساخت پايه هاي آلومينايي کاتاليست هاي پر مصرف با سازمان ايميدرو منعقد گرديده است .

رشيدزاده ادامه داد : در اين پژوهش با استفاده از سنگ معدن نفلين سينيت معادن داخل کشور پودر خالص مورد نياز براي ساخت پايه کاتاليست ها توليد خواهد شد .

رئیس پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اينکه فرآيند هيدرودي سولفوريزاسيون از فناوري هايي مي باشد که به منظور جداسازي گوگرد از نفت و فرآورده هاي نفتي در پالايشگاه ها و مجتمع هاي پتروشيمي کاربرد دارد ،‌گفت : قبل از فرآيند بالابردن عدد اکتان بنزين ،‌ترکيبات گوگردي موجود در اين فرآورده بايستي زير 0.5 ppm برسد و اين کار به کمک کاتاليست فرآيند هيدرودي سولفوريزاسيون نفتا انجام شود .

وي افزود : مصرف اين کاتاليست در ايران حداقل 100 تن در سال بوده و با توجه به برنامه هاي آتي توسعه آتي صنعت پتروشيمي در کشور و همچنين راه اندازي واحد هاي جديد پالايشي ،‌اين روند رو به افزايش خواهد بود .

‌رئیس پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری پژوهشگاه صنعت نفت،  ادامه داد :‌در شرايطي که پيش از اين کاتاليست وارد کشور مي شود ولي امروز با دستيابي به اين دانش فني تهيه کاتاليست تجاري هيدرو دي سولفويزاسيون نفتا (بنزين) به همراه فرمولاسيون ساخت پايه اين کاتاليست به بخش خصوصي واگذار گرديد است ،‌گفت : اين دانش فني مبناي واگذاري فرمولاسيون کاتاليست هاي هيدرودي سولفوريزاسيون ساير برش هاي نفتي مانند نفت سفيد و گازوييل است پيش بيني مي شود که در آينده نزديک واگذاري دانش فني اين کاتاليست ها با سرعت و سهولت انجام گيرد./ر

برچسب ها: کاتالیست ، پتروشیمی ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار