هاشمي رفسنجاني در ديدار شوراي مرکزي «حزب وحدت و همكاري ملي»:

احزاب كارجمعي و آموزش نيروها را جدّي بگيرند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر بناست جامعه به صورت دموكراتيك، با انتخابات متعدد و مطابق قانون اساسي اداره شود، اين امر بدون وجود و حضور فعال و مسئولانه، احزاب و تشكّل‌هاي شناسنامه‌دار، با برنامه و فراگير از سلايق گوناگون غيرممكن خواهد بود.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضاي شوراي مركزي و بازرسي «حزب وحدت و همكاري ملي»، با تبريك فرا رسيدن هفته وحدت حوزه و دانشگاه و گرامي‌داشت ياد و خاطره شهيد مفتح، وجود احزاب و تشكّل‌هاي سياسي را ضرورت اداره جوامع امروز خواند و با اشاره لزوم شكل‌گيري احزاب نيرومند، با برنامه و فراگير گفت: لزوم وجود احزاب براي فعاليت تشكيلاتي حتي قبل از انقلاب نيز مدنظر انقلابيون بود، منتها به دليل فشارهاي حكومت پهلوي و آزار و اذيت ساواك حضرت امام(ره) در آن مقطع اجازه تشكيل حزب را ندادند.

هاشمي رفسنجاني تشكيل دولت موقت به رياست مرحوم بازرگان و كابينه‌اي كه اكثر آنان از نهضت آزادي و جبهه ملي بودند را نشانه اهميت وجود حزب و تشكيلات براي اداره كشور خواند و تصريح كرد: اگرچه حضرت امام(ره) حكم نخست وزيري دولت موقت را به شخص بازرگان و نه نسبت تشكيلاتي ايشان دادند، اما همين امر نشان داد كه براي اداره جامعه چقدر به تشكّل‌هاي برنامه‌دار، نيرومند نياز احساس مي‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري به روند تشكيل حزب جمهوري اسلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: از آنجايي كه آمادگي و نياز به چنين حزبي نزد انقلابيون، روحانيت و مردم وجود داشت، حزب جمهوري اسلامي به سرعت در سراسر كشور و در ميان اقشار گوناگون توسعه يافت.
 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از فشارهاي وارده بر احزاب داراي پايگاه اجتماعي مناسب، افزود: اگر بناست جامعه به صورت دموكراتيك، با انتخابات متعدد و مطابق قانون اساسي اداره شود، اين امر بدون وجود و حضور فعال و مسئولانه، احزاب و تشكّل‌هاي شناسنامه‌دار، با برنامه و فراگير از سلايق گوناگون غيرممكن خواهد بود.

هاشمي رفسنجاني تشكيل و فعاليت احزاب در درون خانواده نظام اسلامي از جمله حزب وحدت و همكاري ملي را اقدامي مفيد دانست و با اشاره به مؤلفه‌هاي احزاب موفق تصريح كرد: پايبندي به اعتقادات و مباني حزبي، حفظ و گسترش روحيه تشكيلاتي، جدّي گرفتن آموزش‌هاي حزبي، حفظ و گسترش اخلاق و تربيت سياسي و نيز به روز بودن و حضور فعال در عرصه‌هاي عمومي و رسانه‌اي و بيان مواضع جدّي و صريح در زمينه رويدادهاي جامعه از ضرورت‌هاي كار حزبي است و اميدوارم تشكيلات شما با صبر و حوصله به موفقيت نائل گردد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبري نمونه موفق كار حزبي و تشكيلاتي علي‌رغم فشارها و حبس‌ها را حزب اخوان‌المسلمين عنوان كرد و گفت: اخوان‌المسلمين توانست علي‌رغم مصائب گوناگون در طول دهه‌هاي متمادي روحيه جمعي و تشكيلاتي خود را حفظ و به محض سقوط ديكتاتورها با استقبال عمومي مواجه و اكثر مواضع قدرت را در كشورهاي انقلاب‌كرده و اسلامي تصاحب كند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام احزاب و جمعيت‌هاي كوچك و همسو را به ائتلاف براي تشكيل احزاب بزرگتر دعوت كرد و گفت: در روند تشكيل ائتلاف‌ها و يا جبهه‌ها بايد از تكروي، خودمحوري و گسترش بي‌قائده و منطق جلوگيري كرد تا بتوان در تصميم‌سازي و فعاليت سياسي و اجتماعي موفق بود.

در ابتداي اين ديدار راه‌چمني دبير كل حزب وحدت و همكاري ملي گزارشي از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين حزب بيان كرد و گفت: حزب وحدت و همكاري ملي مانند ساير احزاب خود را براي حضور در انتخابات آينده رياست جمهوري آماده مي‌كند و در اين راه بدون وارد شدن به مصاديق و اشخاص، معيارهاي يك رئيس جمهور موفق، كارآمد و در شأن جمهوري اسلامي ايران را مشخص كرده كه در زمان مناسب وارد عمل خواهد شد.

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين امير جهاني رئيس شوراي مركزي و مؤسس اين تشكّل روند شكل‌گيري حزب وحدت و همكاري ملي را بيان و با اشاره به نقش و جايگاه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در نظام جمهوري اسلامي و سپهر سياسي و جامعه بين‌الملل خواستار نقش‌آفريني بيشتر ايشان در آستانه انتخابات آينده رياست جمهوري شد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار