بيانيه دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه

آمادگي شورايعالي انقلاب فرهنگي بر ايجاد بسترهاي قانوني وحدت حوزه و دانشگاه

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامی‌داشت یاد همه شهیدان علم، دانش و فضیلت به‌ویژه شهید دکتر محمد مفتح بر تعمیق هر چه بیشتر وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکید كرده و آمادگی خود را برای ایجاد بسترهاي قانونی در این مسیر اعلام می‌کند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دبيرخانه شورايعالي انقلاب فرهنگي به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه بيانيه‌اي به شرح زير صادر کرد:

بیست و هفتم آذر ماه روز «وحدت حوزه و دانشگاه» که یادآور سالروز شهادت اسلام‌شناس شهير، انديشمند متفكر و خطيب توانا دکتر محمد مفتح به‌عنوان یکی از پیشگامان این آرمان مقدس است، همه دانش دوستان را به این سمت توجه می‌دهد که تا چه حد این آرمان مقدس محقق شده و برای تحقق کامل آن چه اقداماتي باید انجام شود.

نگاه برآمده از انقلاب اسلامی، علم را به مثابه تلاشی مقدس برای شناخت بهتر پدیده‌های خلقت چه در زمینه علوم طبیعی و چه درباره انسان و تقرب الي‌الله می‌داند و به همین دلیل حوزه و دانشگاه را دو محل برای این کار می‌داند و جدایی بین آن‌ها را نمی‌پذیرد.

بزرگانی مانند شهید مطهری، شهید مفتح، شهید بهشتی و... که ریشه در حوزه علمیه داشتند، توانستند با این دیدگاه در دانشگاه هم حضوری موثر داشته باشند و در اوج خفقان و دین‌ستیزی رژیم منحوس پهلوی، عطر دینداری و معنویت را در دانشگاه‌ها منتشر كنند و همین تلاش‌ها باعث شد تا اولین گروهی که به ندای الهی امام خمینی«ره» لبیک گفتند، دانشگاهیان باشند.

امروز هم میراث‌داران خون شهيد آيت‌الله مفتح و سایر بزرگان که با خون خود درخت انقلاب اسلامی را آبیاری کردند، باید براي تحقق آرمان مقدس وحدت حوزه و دانشگاه، وظیفه خود را ایفا کنند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد عالی سیاستگذاری علم و فرهنگ در کشور، اين موضوع مهم را از ابتدا در دستور كار خود داشته است و با تمهيد مقدمات، تهيه سياست‌ها و راه‌اندازي نهادهاي تخصصي و مراكز علمي و آموزشي امكان تعامل حوزويان و دانشگاهيان و وحدت اين دو مركز مهم را فراهم كرده است.

مصوباتی مانند تشکیل شورای تخصص حوزوی به‌عنوان بازوی کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اختیار اعطای امتیاز نشریات و قطب‌های علمیه شورای عالی مدیریت حوزه و... تنها تعدادی از این مصوبات راهگشا هستند.

اما با تمام تلاش‌های انجام شده، بازهم بار اصلی بردوش حوزویان و دانشگاهیان است و این دو قشر فرهیخته جامعه باید تلاش کنند تا با ایجاد هم‌افزايي و درک مشترک از مسائل اجتماعی، سياسي و وضعیت امروز جهان به‌ویژه جهان اسلام برای ملت‌های رها شده از یوغ نظام‌های وابسته به استکبار، در تحقق تمدن نوين اسلامي نقش موثر خود را ايفا كنند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامی‌داشت یاد همه شهیدان علم، دانش و فضیلت به‌ویژه شهید دکتر محمد مفتح بر تعمیق هر چه بیشتر وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکید كرده و آمادگی خود را برای ایجاد بسترهاي قانونی در این مسیر اعلام می‌کند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار