فصل طلايي مستاجرها از شنبه

تب بالايي که در يکسال و نيم گذشته به صورت يکسره اجاره‌بهاي مسکن در تهران و شهرهاي بزرگ را دچار کرده بود، بالاخره قطع شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه  خبرنگاران، بازار اجاره مسکن در هفته‌هاي منتهي به پاييز بخاطر «برتري حجم آپارتمان‌ اجاره‌اي نسبت به ميزان تقاضا» شرايط را براي زمستان طلايي اجاره‌نشين‌ها فراهم کرده است.

مطابق آنچه در بنگاه‌هاي املاک از رفتار موجران ديده مي‌شود، جو غيرقابل تحمل نيمه‌اول سال فروکش کرده و براي آن دسته از متقاضياني که در فصل زمستان قصد دارند نسبت به تعويض، تمديد يا انتخاب اولين آپارتمان‌اجاره‌اي خود اقدام کنند، پيش‌بيني مشترک دلالان و تحليلگران بازار حکايت از مطلوبيت‌نسبي شرايط دارد.

حالت «تغيير روزانه ارزش اجاري واحدهاي مسکوني» در تهران که به مُد دست‌کم دو فصل ابتدايي امسال تبديل شده بود در هفته‌هاي اخير از بازار اجاره‌نشين‌ها فاصله گرفته طوري که هم‌اکنون ارقام پيشنهادي موجران علاوه براينکه نسبت به اول سال رشد نکرده، شکننده شده؛ به اين معني که در فايل‌هاي اجاره خطاب به مستاجرهايي که اين روزها به بنگاه‌ها مراجعه مي‌کنند، قابليت «تعديل رقم پيشنهادي» مشاهده مي‌شود.

بانک‌مرکزي ديروز گزارش داد: شاخص اجاره‌بهاي مسکن در کل کشور در يکسال منتهي به شهريور امسال و همچنين در ۶ماه اول امسال به ترتيب 13/4 درصد و 14/2 درصد افزايش پيدا کرده است. اين شاخص براي استان تهران نيز حدود ۱۴درصد اعلام شده است.

هر چند آنچه بانک‌مرکزي محاسبه کرده، مربوط به کل کشور است و لااقل واقعيت ملموس شهر تهران را روايت نمي‌کند، اما طبق گزارشي که پيش‌تر مرکز آمار منتشر کرده بود، در پايتخت فقط در سه ماه اول سال۹۱ اجاره‌بهاي مسکن ۲۱ درصد افزايش يافت و در تابستان اگرچه هنوز آمار رسمي براي اين فصل اعلام نشده، اما گفته مي‌شود منحني رشد اجاره‌بها جلوتر از تورم ۲۴ درصدي در حرکت بوده است.

اين منحني حالا تغيير جهت داده و مسير بدون شيب را در پيش گرفته است. به گزارش «دنياي‌اقتصاد» حالت جديدي که در حال حاضر بر بازار اجاره‌نشين‌ها حاکم شده شرايط را براي هم‌راستا کردن موقعيت اجاره‌بها با خواسته اجاره‌نشين‌ها در طول زمستان فراهم کرده است.

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، مسکن ، مستاجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار