آيا انتخاب يک مدل از پرايد بين اين همه تيپ کار آساني است؟ از پرايد، 4 مدل اصلي در بازار داريم که با نام‌هاي 141،131،132و 111 عرضه مي شوند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، پرايد يکي از پرتيراژترين و محبوبترين خودروهاي بازار است و خريدش به نسبت ساير خودروهاي کمي آسانتر است امروز سايپا مي ‌تواند ادعا کند 20 مدل از اين خودروي محبوب را به فروش مي‌رساند اما آيا انتخاب يک مدل از بين اين همه تيپ کار آساني است؟ از پرايد 4 مدل اصلي در بازار داريم که با نام‌هاي 141،131،132و 111 عرضه مي شوند.

 حال همين چهار مدل را در پنج تيپ EX، SX،SL، LXو ST ضرب کنيد مي‌بيند که 20 تيپ پرايد جلوي شما خط خواهند کشيد به اين که چرا وضعيت توليد مقايسه مدل هاي مختلف توليد اين خودرو بدين شکل است کاري نداريم چرا که در غير اين صورت مرسدس بنز هم مي تواند ادعا کند سالانه 500 مدل جديد را عرضه مي کند نکته اصلي در اين بين انتخاب درست و عقلاني از بين اين همه پرايد است تا با داشتن اطلاعاتي هر چند کم بتوان بهترين نوع خريد را داشت اين بار تمامي پرايدهاي موجود در بازار را در تمامي تيپها مقايسه کرده ايم تا دور نماي بهتري نسبت به داشته ها و نداشته هاي هر مدل داشته باشيد

پرايدولوژي
 
تيپ هاي عرضه شده از پرايد واقعا گسترده است اين موضوع همان قدر که دستتان را براي انتخاب باز مي گذارد گيج کننده خواهد بود تنها شناخت دقيق نيازتان مي‌تواند شما را در انتخاب مناسبترين مدل ياري کند .

*سايپا 141

سايپا141 قدمت بيشتري نسبت به مدل هاي جديد مثل 111و131دارد اين خودروي کوچک زماني که ما تنها با مدل هاي نسيم و صبا آشنا بوديم پايش به خيابان ها باز شد و با توجه به تغييراتي که در طراحي ظاهري و هم چنين تريم داخلي آن صورت گرفته بود مورد توجه بسياري از خريداران قرار گرفت در واقع فرم جديد کاپوت و جلو پنجره تا حدي نماي جلويي را عوض کرد اما تغييرات کلي آن به بخش عقب بر مي‌گردد جايي که صندوق بار ارتفاع گرفته و فرم چراغ ها هم کاملا عوض شده است در نهايت سايپا 141 تکليفش با خودش مشخص نشد که بالاخره يک محصول هاچ‌بک است يا ليفت بک !

طراحي داخلي هم خوشبختانه با کنسول و داشبورد جديد کمي از يک نواختي درآمد و خيلي ‌ها حتي به خاطر تنوع فضاي داخلي هم که شده بود به سراغ اين خودرو رفتند سايپا 141 به طور کلي در پنج مدل EX، SX،SL، LXو ST عرضه مي‌شود که همگي از لحاظ فني در يک سطح هستند .

موتوري 1،3 ليتري با قدرت 63 اسب بخار براي‌شان توليد نيرو مي‌کند که از طريق گيربکسي 5 دنده به چرخ هاي جلو منتقل ميشود مصرف سوختشان هم با باک 37 ليتري چيزي در حدود 9، 6 ليتر در هر 100 کيلومتر رانندگي شهري است حال برمي‌گرديم به مدل هاي عرضه شده از اين خودرو و تفاوت هاي کليشان ؛ مدل EXفول ترين بدنه آن هاست که تمامي آبشن هاي ممکن را دارد امکاناتي چون بنده تقويت شده،‌داشبرد جديد ،‌صندلي جديد، رودري هاي جديد، کنسول جديد، کولر، فرمان هيدروليک،ABS ، ايربگ راننده، شيشه بالابر برقي جلو،‌قفل مرکزي، راديو CDبا USP ، چراغ مه شکن عقب ،‌رينگ آلومينيومي،‌کمربند ايمني قابل تنظيم،‌سيستم ضد سرقت، سپر رنگي،‌در باز کن صندوق عقب، آيينه هاي جانبي تاشو و تنظيم ارتفاع چراغ‌ها.مدلSXهم تمامي اين امکانات را دارد البته به جز ايربگ و از لحاظ ايمني تنها بايد به ترمز‌هاي ABS اکتفا کرد.

مدل    SLهم کمي فيتله را پايين‌تر کشيده و از بين تمامي اين مزايا ايربگ و فرمان هيدروليک را فاکتور گرفته است اما نکته اصلي در مورد مدل LX است که براساس جدول ارائه شده توسط سايپا هيچ فرقي با مدل SX ندارد و احتمالا تنها در نام با يکديگر تفاوت دارند اما مي‌رسيم به فقيرترين مدل اين سري با نام ST که از بين تمامي تجهيزات دور فرمان هيدروليک ،‌ترمزهاي ABS و ايربگ را خط کشيده است نکاتي که وجود داشت هم در خودروهاي امروزي ضروري به نظر مي‌رسد.

*سايپا132

سايپا 132برخلاف مدل 131همسو با مدل هاچبکش زير تيغ جراحي طراحان سايپا رفت و با تغييرات ظاهري و داخلي محصول جديدتري محسوب مي شود جدا از فضاي داخلي به روز شدن آن نماي بيرون آن در بخش جلو و عقب تغييرات زيادي را به خود ديد تغييراتي که به جرات مي توان گفت بيشتر موجب زشت تر شدن اين پرايد شده است تا ارتقاي بعد ظاهري آن! جايي که سپرهاي کوچک با طراحي عجيب در کنار چراغ‌هاي جديد که هم خواني با بنده ندارند کاملا توي ذوق مي‌زنند با اين حال خيلي‌ها به خاطر فرم تازه تر آن سايپا 132را به 131ترجيح مي‌دهند اين خودروي سدان هم از همان بخش فني ساير پرايدها استفاده مي‌کند و تنها تفاوت عمده آن را مي توان در بخش مصرف سوخت دانست جايي که به نسبت 131پر اشتهاتر نشان داده و در تردد شهري عدد 9،5  ليتر در 100کيلومتر را ثبت کرده است اين جا هم با همان پنج تيپ معروف EX، SX،SL، LXو ST روبه رو هستيم که طبق انتظار مدل EX فول ترين و مدل ST کم آپشن ترين 132آن هاست در مورد داشته ها و نداشته هاي اين پنج تيپ هم بايد گفت دقيقا با همان شرايطي روبه رو هستيم که در مورد مدل 131 گفته شده و بيشتر مانورها حول محور داشتن يا نداشتن ايربگ ، فرمان هيدروليک و ترمزهاي ABS مي چرخد در واقع خريداران در انتخاب بين دو مدل 131و 132 تنها فاکتور طراحي ظاهري را در نظر خواهند گرفت هر چند که مدل132به خاطر شمايل جديدترش گران تر به فروش مي رسد .

*سايپا 111

زيباي کوچک لقبي که خودرو ساز وطني براي محصول هاچبک و پر فروشش در نظر گرفته است اين خودرو ورژن مدرن شده (بخوانيد ايرانيزه شده) پرايد هاچبک محبوب خودمان است که تا مدتها به عنوان جوان پسندترين محصول داخلي شناخته مي شد در اين هاچبک جديد هم طراحي داخلي و بيروني جديدي را مي بينيم که البته تريم داخلي هماني است که از مدتها قبل براي مدل 141 در نظر گرفته شده اما در شمايل بيروني با نوعي بلاتکليفي روبه رو هستيم خودرو در نماي جلو و عقب فرمي انحنا دار و مدرن دارد ولي در نماي بغل از همان طراحي کلاسيک و خشک قديمي بهره مي برد حال اگر از ضعف هاي طراحي در بخش هاي جديد هم فاکتور بگيريم اين نبود هماهنگي براي خودرويي که لقب جوان پسند را به دوش مي کشد کمي توي ذوق مي زند اين زيبايي کوچک هم مانند برادر بزرگترش در پنج تيپ  EX، SX،SL، LXو ST عرضه مي شود که همگي از موتوري 1،3 ليتري با قدرت 63 اسب بخار و گيربکسي پنج دنده دستي بهره مي برد اشتهايش هم کمي کمتر شده و حدود 9،5 ليتر در تردد شهري است البته با همان باک 37ليتري . اين جا هم مدل EX فول ترين تيپ سايپا 111 محسوب مي شود که تمامي امکانات گفته شده در مورد تيپ EX سايپا 141 را دارد به اضافه چند مورد جديد ويژگي هاي چون گرم کن شيشه عقب برف پاکن‌عقب و سپر و زه هم رنگ بنده مواردي است که به صورت ويژه براي نمونه هاچ‌بک پرايد در نظر گرفته‌اند در مورد تيپ SX هم بايد گفت که به تمامي امکانات گفته شده مجهز است به غير از ايربگ راننده همين ايربگ را به همراه فرمان هيدروليک در تيپ SX پيدا نخواهيد کرد و تيپ LX هم دور ايربگ و ترمزهاي ABS را خط کشيده است .تيپ ST هم طبق روال معمول ساده ترين اين سري شناخته مي شود و از بين تمامي اين تجهيزات از فرمان هيدروليک ترمز ABSو ايربگ بي بهره خواهد بود.

*سايپا 131

اين خودرو در واقع همان پرايد صباست البته با کمي رنگ و لعاب بهتر داخل کابين آن مثل ساير پرايدهاي X100 به روز شده و از لحاظ ظاهري هم چند تغيير کوچک را به خود ديده است تغييراتي که آن چنان فراگير نبوده و تنها به کريستالي شدن چراغ‌هاي عقب و جلو و فرم جلوي پنجره محدود شده است اين خودرو هم از همان موتور 1،3 ليتري 63 اسب بخار به همراه گيربکس پنج دنده دستي استفاده مي کند که تنها تغيير فني آن به نسبت به دو مدل قبلي کمتر شدن مصرف سوختش آن هم با عدد 8،8ليتر براي رانندگي شهري است سايپا 131 هم طبق روال معمول در همان پنج تيپ EX، SX،SL، LXو ST به دست مشتري مي‌رسد و طبق انتظار مدل EX کاملترين آنهاست مدلي که تجهيزاتي چون کولر، فرمان هيدروليک، ABS، ايربگ راننده، بدنه تقويت شده، شيشه بالابر برقي جلو، قفل مرکزي، راديو سي دي بدون پورت USB چراغ مه شکن عقب، رينگ آلومينيومي، داشبرد جديد ، کمربند ايمني جلو قابل تنظيم، سيستم ضد سرقت، رودري هاي جديد ، صندلي جديد بدون تنظيم ارتفاع، کنسول جديد،‌سيستم بهبود توزيع هوا و تنظيم زاويه نور جلو مجهز شده است از بين تمامي اين امکانات تيپ SX از ايربگ ، تيپ SL از فرمان هيدروليک و ايربگ ، تيپ LX از ترمز ABS و ايربگ و در نهايت تيپ ST با عنوان فقيرترين آن ها از فرمان هيدروليک و ايربگ و ABS محروم است .

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/
برچسب ها: پراید ، خودرو ، سایپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Czechia
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۴ تير ۱۳۹۷
هیچکدام
Czechia
ممد مکافات
۲۲:۴۱ ۲۴ تير ۱۳۹۷
میگن پراید یه دکمه داره وقتی فشارش میدی شیشه پنجرش میاد پایین !!!
یعنی واقعا علم اینقدر پیشرفت کرده !!! من که باورم نمیشه..!
اشک توی چشمام حلقه زده... اصلا یه وضعی.......
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۸:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
خیلی خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
،،
۲۱:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
من پراید ۱۴۱داشتم خیلی ازش راضیم ولی میگن تو جاده سر میخوره منم فروختم راست میگن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۴۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
من میخام پراید ۱۱۱ بخرم به نظرتون‌چطوره؟
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۲۲:۴۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
پرایدبهترین گزینه برای قشرکم درامد.بعضی یاپول ندارن اینم بخرن.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
پراید یکی از بی نقص ترین بی عیب ترین زیباترین جادارترین سریعترین خوردوی زمینی میباشد که توسط ادولف هیتلر دستور ساخت یافت...
اخ اخ ببخشید اون که فلوکس واگن بود.
ولی با این حرفا نظرم راجع به پراید عوض نمیشه چون خیلییییی چرته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۶
۱۳۲بهتره.به.نظر.من
Iran (Islamic Republic of)
رضا البرزی
۱۷:۰۴ ۱۳ دی ۱۳۹۵
سلام منم یه پراید مدل 86 _ 141 دارم واقعا ازش راضیم . 3ساله این ماشین رو دارم فقط لوازم مصرفی رو عوض کردم . خیلی از 141 راضیم . به شکل ظاهریش کاری ندارم . ولی سواری خوبی داره . قطعات موتورش واقعا محکمه . شتابش هم از پرایدهای دیگه بالاتره . واقعاً موتورش قویتره . درضمن زیر طاقچه عقبش تیکه های ابر گذاشتم صداش رو هم گرفته . ..
Iraq
مهدی
۰۹:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۵
با سلام پراید فقط 141 من یه مدل 85 صفر از کارخانه گرفتم الان نزدیک به 11 ساله دارمش همه جا هم باهاش رفتم وتا حالا اصلا هیچ مشکلی نداشته متور و گیربکسشم هنوز یه پیچشون باز نشده غیر از لوازم مصرفی هیچ چیزی ازش عوض نکردم رانندگیشم نسبت به بفیه پرلیدها عالیه قابل مقایسه نیست واقعا خداییش ماشین عالی هستش البته منم بهش میرسم و احترام میزارم بهش اونم متقابلا جواب احترام گذاشتنمو داده.البته این حرف من نیست از همه کسایی که 141 داشتن پرسیدم راضی بودن مخصوصا مدل 84 تا 86
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
من از ماشین پراید هیچ اطلاعی ندارم مخواهم برای خرید اطلاع کافی داشته باشم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
پراید ۱۱۱بهترین گزینه برای اونهایی که تازه گوهینامه گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
با سلام و تشکر از توضیحات ارزشمند شما