به بهانه اجراي "جاده طولاني مارپيچ"؛

رضا گوران:اجراي "جاده طولاني" برايم چالشي جديد بود

اجراي نمايش "جاده طولاني مارپيچ" به دليل به صحنه بردن متن نويسنده اي ديگر چالشي، جديد و لذت بخش بود.

رضا گوران، نويسنده و كارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران كه اين روزها نمايش "جاده طولاني مارپيچ" را در تالار چهار سوي تئاتر شهر، به روي صحنه دارد، در خصوص تجربه اي كه با يك نويسنده ديگر و جدا از نوشته هاي خودش از سر گذرانده، گفت: مخاطبي كه تاكنون به ديدن نمايش هاي من مي آمده است به نوعي عادت به يك جنس از نوشته هاي من دارد، اما اين بار قصد داشتم يك چالش جديد را تجربه كنم و از نوشته نويسنده ديگري بهره ببرم.
وي افزود: متوني كه محمد چرمشير مي نويسد، به نظرم بايد، دست كم يك بار از سوي تمامي كارگردان ها به صحنه برود زيرا چالش و تجربه بسيار خوبي است و من نيز جداي از علاقه ام به اين تجربه دوست ندارم تنها به يك "نويسنده – كارگردان" و يا "كارگردان" صرف تبديل شوم.
گوران ادامه داد: چالشي كه در اين نمايش تجربه كردم برايم لذت بخش بود زيرا اين اتفاق ذهن و ميزان آگاهي انسان را بررسي مي كند.
وي در رابطه با وجود مخاطبان خاص براي به تماشا نشستن چنين اثري بيان كرد: اين نمايش با اين نيت براي اجرا آماده شد كه مخاطب خاص خودش را داشته باشد، اما تماشاگران اين اثر دو دسته اند، كساني كه با آن ارتباط برقرار كرده اند و كساني كه نتوانسته اند با كليت آن ارتباط برقرار كنند كه به نظرم، مؤلفه هاي فني برنمي گردد.
گوران اظهار داشت: من براي نمايشي كه به صحنه مي برم دليلي بر اقناع تمامي تماشاگران نمي بينم اما براي تمامي نظرها احترام قائلم زيرا مخاطب براي من بسيار مهم است، اما در صدد قانع كردن همه نيستم.
نويسنده "خاموشي دريا" گفت: كار هنر به شيوه اي است كه بهتر است در آن ذائقه هاي جديد وارد شود و اگر غير اين باشد نمي توانيم اتفاق تازه اي خلق كنيم و وقتي به اين نقطه مي رسيم به طور قطع با بازتاب هاي مختلفي هم روبرو مي شويم.
وي افزود: به نظر من تئاتر در ذهن مخاطب شكل مي گيرد، منظور اين است كه تئاتر بهانه اي است كه پس از آن نمايش در ذهن مخاطب شكل بگيرد و شروع شود كه من فكر مي كنم اين يكي از اهداف اصلي است.
شايان ذكر است، نمايش "جاده طولاني مارپيچ" به نويسندگي محمد چرمشير و كارگرداني رضا گوران، با بازي امين زندگاني و سحر دولتشاهي هر روز ساعت 18:30 و 20 در تالار چهار سوي تئاتر شهر به صحنه مي رود.
گفتني است، نمايش "هملت" اثر بعدي رضا گوران است كه اواخر آذر ماه با بازي صابر ابر، آتيلا پسياني، بهناز جعفري، ستاره پسياني، داريوش موفق و شيرين فرشباف در سالن استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر به صحنه مي رود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار