وزیر نفت اعلام کرد:

افزایش 4 برابری تولید میعانات گازی در کشور/ امضای قراردادهای جدید صادرات گاز

وزیر نفت ازافزایش حدود 4 برابری تولید میعانات گازی در کشور خبر داد و افزود: هم اکنون 360 هزار بشکه میعانات گازی تولید می کنیم که به زودی این ظرفیت به 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی در مراسم پایان کار پنجمین کفرانس بین المللی CNG  با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران بزرگترین دارنده ذخایر عظیم نفت خام و گاز طبیعی در جهان است، اظهار داشت: گاز طبیعی یک مزیت اقتصادی برای کشور است و هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از 620 میلیون متر مکعب گاز تولید می شود که تا  پایان برنامه پنجم ظرفیت تولید روزانه گاز به 1.4 میلیارد متر مکعب افزایش می یابد.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ایران از مزیت گازی برخوردار است، افزود: هم اکنون حدود دو هزار جایگاه سی ان جی در کشور به بهره برداری رسیده است و از این نظر پس از پاکستان مقام دوم را داریم.

قاسمی استفاده از گاز سی ان جی را از نظر اقتصادی و برای محیط زیست مناسب دانست و گفت: برای توسعه این صنعت زحمت زیادی کشیده شده است به طوری که هم اکنون 20 میلیون مترمکعب در روز گاز سی ان جی سبد سوخت کشور را تشکیل می دهد.

وی با یاداوری اینکه در حال حاضر 95 درصد شهرها و 75 درصد روستاهای کشور به شبکه ملی گاز متصل شده اند، بیان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی 19 فاز پارس جنوبی در شرایط تحریم و به طور همزمان در حال اجرا است.

 قاسمی با بیان اینکه در پایان سال 2013 رشد اقتصادی قابل توجهی در کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت همچون هند، چین، ژاپن و اتحادیه اروپا اتفاق نمی افتد، گفت: خط رشد مصرف انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین یک و نیم تا 2 درصد کاهش می یابد.

وی با اشاره به آینده رشد اقتصادی کشورها گفت: به رغم همه تلاش ها برای جایگزینی انرژی هیدروکربنی، هنوز 80 درصد سبد انرژی دنیا را انرژی های هیدروکربی به خود اختصاص می دهند و پیش بینی می شود حداقل تا 50 سال آینده این انرژی ، ارزان ترین انرژی جهان باشد.

وزیر نفت اظهار داشت: ایران منابع سرشار هیدروکربی از نفت و گاز دارد و این برای کشور ما مزیت است.

قاسمی با اشاره به فعالیت همزمان 110 هزار نفر در فازهای جدید پارس جنوبی تبیین کرد: با بهره برداری از تمامی این فازهای مشترک گازی ظرفیت تولید روزانه گاز ایران 700 میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

وزیر نفت همچنین از افزایش حدود 4 برابری تولید میعانات گازی خبر داد و افزود: هم اکنون 360 هزار بشکه میعانات گازی تولید می کنیم که به زودی این ظرفیت به 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

قاسمی با تاکید بر اینکه به زودی چند قرارداد جدید گازی بین ایران و کشورهای خارجی امضا می شود، از آغاز عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز ایران در خاک پاکستان تا 30 روز آینده خبر داد و یادآور شد: همچنین عملیات ساخت خط لوله صادرات گاز به عراق هم در دستور کار قراردارد.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت بیش از 50 درصدی ساخت اولین کارخانه تولید LNG ایران در بندرعسلویه تاکید کرد: علاوه بر تولید گاز LNG و میعانات گازی، تولید نفت کشور هم با بهره برداری از طرح توسعه میادین نفتی آذر، آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران و چندین میدان مشترک نفتی 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه صنعت نفت در گذشته اقلام زیادی را از خارج وارد می کرد و هنوز هم در این زمینه نیازمندیم که از خارج وارد کنیم، افزود: برنامه ای با کمک انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و بقیه سازندگان در حال اجراست که در زمان بندی کوتاه، میان و بلندمدت وابستگی صنعت نفت حل شود.

قاسمی با اشاره به مشارکت مجموعه صنعت نفت با انجمن سازندگان تجهیزات نفتی از آغاز تولید بومی اکثر کالا و تجهیزات نفتی در داخل کشور خبر داد و تاکید کرد: با تولید بومی این کالا و تجهیزات علاوه بر کاهش وابستگی به خارجی ها زمینه اشتغال نیز فراهم می شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در چند سال گذشته بخش عمده ای از نیازهای صنعت نفت به همت شرکتهای داخلی تامین شد، گفت: برای ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت مانند پمپ ها برنامه ریزی شده است.

قاسمی  با اشاره به تدوین و ابلاغ سند راهبردی تولید انواع پمپ های صنعتی در صنعت نفت، نیاز واقعی صنعت نفت و پمپ را 4 هزار قطعه در سال عنوان کرد و گفت: همزمان با تولید بومی کالاهای نفتی، صادرات برخی از تجهیزات بومی صنعت نفت به خارج از کشور هم ممنوع شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت این پمپ ها در دستور کار دانشگاهها و مراکز علمی فناوری قرار دارد، تاکید کرد: برای ساخت همه تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور برنامه ریزی شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه نگرانی جدی برای توسعه صنعت نفت نداریم و توانمندی صنعت کشور در حد بسیار خوبی است، ابراز امیدواری کرد: صنعت نفت کشور توسعه یابد و نگهداشت تولید انجام شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچ گونه نگرانی برای مقابله با تحریم ها و توسعه صنعت نفت نداریم کیفیت تولید کالاهای بومی در داخل کشور را بهتر از چین و کره جنوبی اعلام کرد و اظهار داشت: زمان تحویل کالا، کیفیت و قیمت تمام شده 3 معیار وزارت نفت برای تولید کالا و تجهیزات توسط سازندگان داخلی است.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد تاسیس صندوق حمایت از سازگان صنعت نفت به مجلس تبیین کرد: با تاسیس این صندوق و با رفع برخی از موانع اداری وام های بدون بهره در اختیار سازندگان و تولید کنندگان داخلی قرار می گیرد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار