رادیو فرهنگ بررسی می کند:

وقتی میراث ایران در منطقه، تنها به کام یک کشور ثبت شد

راديو فرهنگ به بررسي ثبت معنوي مراسم قاليشويان اردهال مي پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شبکه رادیویی فرهنگ، در هفتمین نشست کمیسیون میراث معنوی که در پاریس برگزار شد، مراسم قالیشویان اردهال به نام ایران به ثبت رسید. این مراسم که به افتخار بزرگداشت سلطان علی، یکی از شخصیت‌های مذهبی در میان مردم کاشان و منطقه فین برگزار می‌شود، همه ساله در دومین جمعه مهرماه که سالروز کشته‌شدن سلطان علی بن محمدباقر است، برپا می‌شود.

مراسم از این قرار است که اهالی روستای فیـن کاشان یکی از قالی‌های درون بنای امامزاده، به عنوان قالی‌ای که پیکر امامزاده را در آن پیچیده بوده‌اند، به صورت لوله‌شده بر دوش جوانان قرار می‎گیرد و آن را به سوی چشمه‌ای که در حدود چند صد متری شرق بنا واقع است، می‌برند. گروهی دیگر نیز با تکان دادن چوبدستی در هوا به نبردی نمادین با قاتل امامزاده می‌روند.
این مراسم درحالی در هفتمین نشست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید که در همین دوره تا که یکی از سازهای قدیمی ایران است، به نام کشور آذربایجان به ثبت رسید.
البته تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند آذربایجان و ارمنستان و گرجستان برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها رایج است اما به عنوان سازی که بیشتر در ایران کاربرد دارد، شناخته می شود. در همین حال ایران نیز هیچ مشارکتی در تهیه وثبت این پرونده به عنوان یک اثر مشترک میان کشورهای منطقه نداشته است.
به همین دلیل برنامه میراث فرهنگی این هفته هفت اقلیم که 22 آذر پخش می شود، درباره این دوره ثبت میراث معنوی یونسکو بحث می کند و ضمن مرور ویژگی های مراسم قالیشویان اردهال و دلیل ثبت این مراسم در فهرست میراث معنوی، این موضوع را بررسی می کند که ایران می توانست چه نقشی در ثبت مشترک تار میان ایران و آذربایجان داشته باشد و آیا وقت آن نرسیده است که کشورهای منطقه در مورد ثبت میراث مشترک با یکدیگر به یک توافق برسند؟
برنامه هفت اقلیم کاری از گروه هنر شبکه رادیویی فرهنگ است که همه روزه بغیر از جمعه ها از ساعت 19 الی 20:30از موج اف ام ردیف 106 پخش می شود.
ناصر قوام پور اجرا، فاطمه علی اصغر کارشناسی، فرزانه ابراهیم زاده سردبیری و امیرحسین محمودی تهیه کنندگی برنامه میراث فرهنگی هفت اقلیم را که روزهای چهارشنبه پخش می‌شود، برعهده دارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار