بنابر اعلام مرکز مطالعات اسرای فلسطین

از انتفاضه اول تاکنون 299 هزار فلسطینی تجربه اسارت داشته اند

مرکز مطالعات اسرای فلسطین در گزارشی اعلام کرد که از زمان اننتفاضه اول در دسامبر 1987 تا کنون 299 هزار فلسطینی تجربه اسارت در زندان های رژیم صهیونیستید را داشته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فلسطین الیوم، 210 هزار تن از این اسرا از ابتدای انتفاضه اول تا به وجود آمدن تشکیلات خودگردان در سال 1944 ، 10000 هزار نفر ما بین سال 1944 تا شکل گیری انتفاضه الاقصی در سپتامبر سال 2000 و 79 هزار اسیر در جریان انتفاضه الاقصی بازداشت شده اند. این رقم شامل سنین، گروه ها و اقشار مختلف از جمله زنان، کودکان، سالمندان، نمایندگان مجلس قانونگذاری، افراد آکادمیک، پزشکان و دانشجویان دانشگاه ها می باشد.
این مرکز در گزارش خود که به مناسبت 25 سالگرد انتفاضه اول منتشر کرده است، عنوان کرد که رژیم صهیونیستی از زمان اشغال سرزمین فلسطین در سال 1967 تلاش می کند تا از طریق بازداشت و ربودن فلسطینیان ناامیدی، یاس و رعب و وحشت در میان ملت فلسطین ترویج دهد تا بتواند روحیه مقاومت و ایستادگی را در میان آنان کم رنگ کند؛ ولی صهیونیست ها در تحقق اهداف خود از طریق تداوم سیاست بازداشت نیروهای مقاومت به رغم اعداد و ارقام خیره کننده بازداشت شدگان با شکست مواجه شده اند.

** شرایط طاقت فرسا
ریاض الاشقر مدیر مرکز مطالعات اسرای فلسطین اظهار داشت که در جریان انتفاضه اول شرایط اسرا بسیارسخت تر از الان بود و زندان ها از کمترین امکانات اولیه و ضروری بی بهره و شرایط تغذیه از لحاظ کمی و کیفی بسیار نامطلوب بود. در بسیاری از زندان ها ملاقات با زندانیان به عنوان مثال زندان "کتسیعوت" در صحرای النقب که در سال 1988 افتتاح شد، ممنوع بود.
زندانیانی که روزانه از کرانه باختری و نوار غزه بازداشت می شدند تا اواخر سال 1991 حق ملاقات با خانواده های خود نداشتند. شکنجه های فیزیکی اسرا امری رایج بود؛ تا جایی که در نیتجه شکنجه های شدید، بی رحمانه و ممنوعه 23 اسیر به شهادت رسیدند؛ این در حالی است که در جریان انتفاضه الاقصی 5 اسیر به شهادت رسیدند.
نباید از نظر دور داشت که این تغییر به منزله احترام به قوانین بین المللی نیست؛ بلکه رژیم صهیونیستی در سال های اخیر بیشتر از لحاظ روحی و روانی اسرای فلسطینی را شکنجه می کند. در مقابل باید گفت، اسرایی که در نتیجه نبود امکانات پزشکی و بی توجهی به این مسئله به شهادت رسیده اند افزایش یافته است.

** از زمان انتفاضه اول همچنان 110 اسیر در زندان هستند

الاشقر در ادامه افزود: از زمان انتفاضه اول و پیش از آن همچنان 110 اسیر در زندان های رژیم صهیونیستی محبوس هستند که این رژیم بعد از پیمان اسلو از آزادی آنان سرباز زد. 14 تن از این اسرا متعلق به مناطق اشغالی 1948 که قدیمی ترین آنان از سال 1983 بازداشت شده است، 60 اسیر از کرانه باختری که قدیمی ترین آنان از سال 1984 بازداشت شده است، 26 اسیر از نوار غزه است که قدیمی ترین آنان از سال 1985 بازداشت شده است و 10 اسیر از شهر قدس که قدیمی ترین آنان از سال 1985 بازداشت شده است، می باشند.

** بازداشت های گسترده

مدیر مرکز مطالعات اسرای فلسطین تصریح کرد که نسبت بازداشت ها در انتفاضه اول در مقایسه با انتفاضه دوم بسیار گسترده تر بود و این به خاطر برخورد مستقیم شهروند فلسطینی با نظامیان رژیم صهیونسیتی بود که سلطه کامل بر اراضی فلسطین داشتند. در آن زمان مسئولان این رژیم مجبور به افتتاح زندان های جدید شدند تا بتواند تعداد بی شمار اسرای فلسطینی را در آنها جای دهند. از مهمترین و بزرگترین زندان هایی که آنها در انتفاضه اول افتتاح کردند زندان النقب بود که بالغ بر 100 هزار اسیر در آن بازداشت بودند و شدیدترین و بی رحمانه ترین شکنجه ها و اهانت ها علیه آنان اعمال می شد.
دو تن از اسرا در تاریخ 16/8/1988 در این زندان با شلیک مستقیم زندان بانان صهیونیستی به شهادت رسیدند. بعد از پیمان اسلو این زندان به خاطر آزادی شمار زیادی از اسرا و کم شدن تعداد آنان بسته شد؛ ولی بعد از انتفاضه الاقصی و در سال 2002 بار دیگر بازگشایی شد.
این مرکز از تمامی رسانه ها خواست که توجه ویژه ای به مسئله اسرای فلسطینی دربند زندان های رژیم صهیونیستی داشته باشند، به ویژه اسرای قدیمی که ده ها سال از عمرشان را پشت میله های گذرانده اند تا وحشی گری و بی حرمتی صهیونیست ها با اسرا را به گوش جهانیان برسانند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار