تخريب 100 درصدي 193 واحد مسکوني در زلزله خراسان جنوبي

در پي وقوع زلزله چهار روز گذشته زهان واقع در استان خراسان جنوبي 193 واحد مسکوني را صددرصد تخريب کرد که تاکنون آواربرداري 16 واحد مسکوني به طور کامل انجام شده است.

اصغر آسماني مقدم در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه آواربرداري واحدهاي مسکوني تخريب شده در زلزله اخير خراسان جنوبي از روز گذشته آغاز شده است گفت: آوار برداري واحدهاي مسکوني تخريب شده با رضايت کامل مالکان واحدها انجام شده است.

وي ادامه داد: تاکنون 16 واحد مسکوني به طور کامل آواربرداري شده و در حال حاضر بنياد مسکن خراسان جنوبي سخت مشغول آواربرداري هستند.

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان جنوبي با اشاره به اينکه آواربرداري واحد مسکوني نيازمند رضايت کامل مالک است افزود: تعدادي از مالکان در حال حاضر مشغول جداسازي وسايل خود از جمله گاز، يخچال، درب و پنجره هستند، بنابراين تاکنون به آواربرداري رضايت نداده اند.

* آواربرداري کامل 16 واحد مسکوني

آسماني مقدم در ادامه اظهار داشت: در صورتي که واحد مسکوني خطر جاني براي مالک ايجاد کند بدون رضايت اقدام به آواربرداري مي کنيم.

وي با بيان اينکه 193 واحد مسکوني به صورت صددرصد تخريب شده است افزود: بسياري از واحدهاي مسکوني نيز به دليل ساخته شدن با خشت، گل و مصالح ساختماني بي دوام ترک هاي بسياري برداشته که بازسازي آنها نيز بعد از مدتي ضروري مي شود.

رئيس بنياد مسکن خراسان جنوبي در ادامه تصريح کرد: واحدهاي مسکوني که در چند سال گذشته با استفاده از تسهيلات مسکن ويژه روستايي اقدام به بازسازي واحدهاي مسکوني خود کرده  اند در اين زلزله کوچک ترين آسيبي نديده اند.

وي در ادامه اظهار داشت: لزوم رعايت مقررات ملي ساختمان و استفاده از مصالح ساختماني استاندارد از جمله اقدامات اساسي در بازسازي واحدهاي مسکوني در زلزله اخير زهان است.

* آغاز تشکيل پرونده براي واحدهاي مسکوني زلزله زده

آسماني مقدم با اشاره به اينکه تشکيل پرونده براي بازسازي واحدهاي مسکوني از روز گذشته آغاز شده است افزود: هماهنگي براي ارايه تسهيلات و تشکيل پرونده براي واحدهاي مسکوني توسط بنياد مسکن برنامه ريزي و آغاز شده است.

وي در ادامه گفت: تمامي بازسازي واحدهاي مسکوني آسيب ديده در زلزله اخير زهان به صورت طرح هاي هادي انجام مي شود.

آسماني مقدم در ادامه اظهار داشت: بلافاصله بعد  از مرحله آواربرداري مراحل پي کني و بازسازي مناطق زلزله زده زهان آغاز مي شود.

وي در خصوص تسهيلات ارايه شده به واحدهاي مسکوني زلزله زده زهان گفت: به ازاي هر واحد مسکوني 125 ميليون ريال وام قرض قرض الحسنه با بازپرداخت 15 ساله و 2 ميليون وام بلاعوض پرداخت مي شود.

آسماني مقدم با اشاره به اينکه زلزله اخير در زهان 3 شهرستان در خراسان جنوبي را تحت الشعاع قرار داده است افزود: قائنات، زيرکوه و بيرجند از جمله شهرستان هايي بودند که در زلزله اخير دچار آسيب شدند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: 45 روستا در اين زلزله از 10 تا 100 درصد آسيب ديده اند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار