معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهادکشاورزی گفت: خطرات، عواقب و اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه فراتر از ریزگرد های عربی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، سجادی با اشاره به تغییر الگوی کشت در آذرشهر و تبدیل اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به باغات پسته گفت: این تغییر الگو در 40 هکتار از مزارع این منطقه اتفاق افتاده و براساس گزارش‌های دریافتی این تغییر الگو جوابگو بوده است که قابل تعمیم به سایر سطوح کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه خواهد بود.

وی با بیان اینکه ریزگردهای عربی به گرد پای شوری دریاچه ارومیه نمی‌رسندافزود: ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه همراه با نمک هستند که خطرات، عواقب و اثرات آن با یک شستشو یا بارش قابل جبران نخواهد بود.

سجادی با بیان اینکه این پدیده نه تنها 750 کیلومتر حاشیه دریاچه بلکه مزارع و زمین‌های کشاورزی آن را به نابودی می‌کشد و تا استانهای دیگر نیز پیش خواهد آمد افزود: لایروبی قنوات، آبیاری تحت فشار، تغییر الگوی کشت و حتی تعطیلی کل کشاورزی دیگر چاره کار دریاچه ارومیه نیست بلکه باید از این نسخه‌های درمانی با کاری عملی گذر کنیم.

معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهادکشاورزی به یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب برای نجات این زیستگاه و 3 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز برای حفظ پایه‌ای محیط زیست در آن اشاره کرد و گفت: در مقابل این اعداد نیز حق آبه ایران از ارس بیش از 2.5 میلیارد متر مکعب است و نزدیک به 2 میلیارد متر مکعب از آب ارس به دریای خزر می‌ریزد.

وی همچنین بر ضرورت تغییر الگوی كشت محصولات كشاورزی درحاشیه دریاچه ارومیه تاكید كرده وگفت: كشت پسته در مناطق كم آب و شوره زار سازگاری بیشتری داشته و جایگزین مناسبی برای سایر محصولات می تواند باشد.

سجادی ایجاد روش های آبیاری زیر سطحی برای درختان پسته را راهكاری مناسب در این زمینه عنوان و اضافه كرد: این روش، راهكار مناسبی برای استفاده بهینه از آبهای موجود و پیشگیری از تبخیر آب در مزارع حاشیه دریاچه این است.

وی خواستار جلوگیری از افزایش باغ ها و كاهش كشت محصولات بیشتر زراعی در شوره زارهای حاشیه دریاچه ارومیه شد و گفت: توسعه هر نوع كشاورزی و استفاده بی رویه از آب های موجود در منطقه به ضرر باغداران و زارعان خواهد بود. /س

برچسب ها: عواقب ، اثرات ، دریاچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.