انتقاد تحلیلگر مصری از سیاست های مرسی

تحلیلگر مسایل سیاسی در قاهره تاکید کرد رئیس جمهور مصر با اشتباه در ارزیابی های سیاسی خود، این کشور را وارد شرایط خطرناکی کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ سعد هجرس در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره سخنرانی امروز محمد مرسی گفت: من درباره اینکه رئیس جمهور مصر تصمیمات جدیدی را برای آرام کردن اوضاع اعلام کند، خوشبین نیستم. به نظر من، ما شاهد سخنرانی شبیه سخنرانی های حسنی مبارک خواهیم بود و مرسی درباره توطئه طرف سوم سخن خواهد گفت و واقعیت را نخواهد پذیرفت.
هجرس افزود: ریاست جمهوری مصر در درجه اول مسئول بحران کنونی است. این بحران با تشکیل مجلس موسسانی آغاز شد که خود محمد مرسی به نقص داشتن آن اذعان کرده بود. مرسی متعهد شده بود که توازن را به مجلس موسسان بازگرداند، اما به این وعده خود عمل نکرد. مرسی با اتخاذ چند تصمیم نادرست، این اشتباه خود را تکمیل کرد و با صدور متمم قانون اساسی، تنش به اوج خود رسید. حتی معاون رئیس جمهور مصر هم اعلام کرد که موافق متمم قانون اساسی نیست و از آن اطلاع پیدا نکرده بود.
وی خاطر نشان کرد: ما شاهد استعفای پی در پی مشاوران و دستیاران رئیس جمهور مصر هستیم. این افراد چرا استعفا می دهند؟ حتی در داخل حامیان مرسی هم، عده ای معتقدند که او در ارزیابی های سیاسی خود اشتباه کرد و باعث شد کشور گرفتار این اوضاع خطرناک شود. همه قبول دارند که متمم قانون اساسی، استبدادی است و دستکم باید به حال تعلیق درآید. مرسی خود متعهد شده بود که همه پرسی برای قانون اساسی که از توافق ملی برخوردار نیست، برگزار نکند.
هجرس گفت: تصمیمات خود مرسی زمینه ساز آن شد که بقایای رژیم سابق بار دیگر وارد عمل شوند. فعالیت بقایای رژیم سابق خطری برای انقلاب مصر است. در واقع بخشی از بقایای رژیم سابق در خود دولت محمد مرسی هستند. بعضی از وزرای کابینه مرسی وابسته به رژیم حسنی مبارک بودند. بازرگانانی که به همراه مرسی به سفرهای خارجی می روند، همان بازرگانانی هستند که حسنی مبارک را در سفرهای خارجی همراهی می کردند. بنابراین مرسی به خوبی با بقایای رژیم سابق همزیستی پیدا کرده است و مشکلی بین دو طرف وجود ندارد.
برچسب ها: مصر ، انتقاد ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار