آخرين اخبار از زلزله خراسان جنوبي؛

ساعت 3 بامداد امروز عمليات امداد ونجابت به اتمام رسيد / نيازي به اعزام نيروهاي امدادي کمکي از ساير استان‌ها وجود ندارد

رئيس سازمان مديريت بحران گفت: هم اکنون شبکه‌هاي آب‌رساني، برق و تلفن هيچ گونه مشکلي نداشته و مشکلات راه‌هاي مواصلاتي نيز برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مستقر در مناطق زلزله‌زده استان خراسان جنوبي، بازديدهاي ميداني از سه روستاي زلزله‌زده عباس‌آباد، حسين‌آباد و شاج نشان مي‌دهد که تخريب‌ها در دو روستاي عباس‌آباد و حسين‌آباد حدود 10 تا 20 درصد و در روستاي شاج بيش از 95 درصد است.

براساس اين گزارش 5 درصد باقي مانده روستاي ثاج همچنين غير قابل سکونت است و در زمان وقوع زلزله که ساعت 20:28 دقيقه شب گذشته به وقوع پيوسته 5 نفر از يک خانواده 6 نفري جان سپردند و يک دختر 10 ساله از اين خانواده از مرگ نجات يافته است و چهارده نفر در اين روستا مجروح شدند.

عمده‌ترين مشکل اين روستاها قطع ارتباط تلفني است و علي‌رغم گفته‌هاي مسئولين مبني بر اينکه ارتباط تلفني در اين روستاها برقرار شده، در هيچ يک از اين روستاها همراه اول و ايرانسل آنتن‌دهي ندارند و فقط يک تلفن ثابت در کانون زمين‌لرزه يعني در روستاي شاج نصب شده که صف طولاني از مردم در مقابل آن تشکيل شده است.

گزارشات ميداني خبرنگار ما حاکي از آن است که در اين مناطق آب آشاميدني و وسايل گرمايشي با وجود سرماي شديد در دسترس نيست و همچنين احتمال بارندگي نيز در اين منطقه قريب الوقوع است.

شايان ذکر است اگر بارندگي در اين مناطق رخ دهد به دليل کشته شدن 1500 راس دام احتمال شيوع بيماري‌هاي واگيردار بسيار محتمل است.

همچنين براساس اين گزارش به گفته مسئولان هلال احمر دو بالگرد در حال اعزام به اين منطقه هستند و عمليات امداد و نجات به پايان رسيده و اقدامات آواربرداري شروع شده است، همچنين عمليات نصب چادرهاي امدادي اتمام يافته است.

حجم زيادآوار مردم را ناگزير کرده منازل را تخليه کنند و وسايل خود را به وسيله کاميون به چادرها و مناطق ديگر انتقال دهند.

هم اکنون دماي هوا در اين مناطق 11 درجه بالاي صفر است و شب گذشته دماي اين منطقه حدود 8 درجه سانتي‌گراد گزارش شده است.

تلفات کم اين حادثه به دليل وقوع زلزله در زمان هوشياري و بيداري مردم بوده است و در اين هنگام مردم مشغول انتقال دام‌هايشان به طويله بودند از همين‌رو بسياري از سکنه اين روستاها در فضاي خارج از منازل مسکوني خود و يا در مناطق امن حضور داشتند.

به محض وقوع اين زلزله آب، برق و تلفن قطع شده است و تا ساعت‌ها مردم خود با چراغ قوه و وسايل روشنايي ديگر اقدام به عمليات نجات کرده‌اند.

 تا ساعت 6 صبح امروز 60 پس لرزه به وقوع پيوسته است و نکته حائز اهميت اين است که بيشتر خرابي‌ها به صورت ترک خوردگي بر روي ديوارها مشاهده مي‌شود که پس لرزه‌ها احتمال خرابي بيشتر را ايجاد مي‌کنند.

براساس اين گزارش با اعلام وقوع زلزله در اين منطقه از سوي موسسه ژئوفيزيک نيروهاي امداد و نجات روستا به روستا حضور يافتند و حتي در روستاي شاج حدود 8 کيلومتر خاک‌برداري صورت گرفت تا جاده براي عبور نيروهاي امدادي آماده شود.

براساس گزارش ميداني خبرنگار ما در روستاي شاج، مدارس راهنمايي، دبيرستان،‌ مسجد غير قابل استفاده است و کلا اين روستا غير قابل سکونت است.

نيروهاي امدادي هلال احمر، گروه‌هاي دامپزشکي، برق، آب و فاضلاب روستايي ومخابرات در اين منطقه به صورت مشهود حضور دارند.

همچنين مردم نگران آغاز عمليات ساخت و ساز در مناطق زلزله زده هستند چرا كه فصل برداشت محصول زرشك آنها آغاز شده است.

در همين راستا جواد هروي نماينده قائنات وزير کوه در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران به زلزله چهارشنبه شب بخش زهان اشاره کرد و گفت: طبق آخرين آمار و اطلاعات ميزان تلفات جاني اين زلزله 7 نفر اعلام شده است.

وي افزود: قربانيان اين زلزله در روستاهاي شاج، حسين‌آباد و بن‌خونيک بوده است .

نماينده قائنات وزيرکوه با اشاره به اينکه ميزان مصدومين زلزله 20 نفر است، تصريح كرد: خوشبختانه در مدارس شبانه‌روزي هيچگونه تلفات نداشتيم چرا که ايام تعطيلات اين مدارس بود.

هروي به ميزان تخريب گزارش شده اشاره کرد و گفت: هيچ روستاي صد درصد تخريب در اين زلزله وجود نداشته ولي برخي روستاها تا مرز 70 درصد نيز تخريب شده‌اند.

وي افزود: خوشبختانه شبکه آبرساني منطقه تخريب نشده ولي شبکه برق و تلفن دچار اختلال شده و همچنين راه‌هاي مواصلاتي که قطع شده بودند با اعزام نيروهاي امدادي درست شده است.

نماينده قائتات وزير کوه مهمترين مشکل اساسي زلزله‌زدگان منطقه زهان را سرماي شديد عنوان کرد و گفت:‌ اين منطقه جز مناطق سردسير است و در حال حاضر با تخريب منازل زلزله‌زدگان دچار مشکل شدند.

وي با بيان اينکه پيشتر بحث مقاوم‌سازي در اين مناطق صورت گرفته بود چرا که زلزله‌هايي نيز داشتيم ولي باز زلزله قرباني گرفت، ولي انتظار چنين امري را نداشتيم.

هروي تصريح کرد: امداد‌رساني از دقايق اوليه اين حادثه آغاز شد و کماکان در حال اجرا است بنابراين نيازي به کمک‌رساني نيروهاي امدادي استان‌هاي همجوار که اعلام آمادگي کرده‌اند نيست.

همچنين حسن قدمي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به آخرين آمار و اطلاعات مربوط به زلزله زهان گفت: زلزله زهان 20:40 چهارشنبه شب با مرکزيت روستاي شاج رخ داد که بر اثر آن 11 روستا آسيب ديده و 500 واحد مسکوني نيز دچار خسارت شدند.

رئيس سازمان مديريت يحران کشور افزود:‌ اين حادثه 6 کشته و 14 مجروج در پي داشت که 5 نفر کشته‌شدگان از يک خانواده بودند که پدر خانواده 37 سال، مادر 32 سال و فرزندان خانواده نيز 9، 8 و 1.5 سال سن داشتند.

وي تصريح کرد: ديگر کشته شده اين حادثه يک خانم 70 ساله از قائنات بود.

قدمي در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از دريافت خبر زلزله زهان، شوراي هماهنگي مديريت استان تشكيل جلسه داده و هماهنگي‌هاي لازم براي کمک ‌رساني آغاز شد.

رئيس سازمان مديريت يحران کشور به حضور 39 دستگاه آمبولانس در مناطق‌زلزله اشاره کرد، و گفت: به محض وقوع زلزله،25 دستگاه آمبولانس از اورژانس و 4 دستگاه آمبولانس نيز از هلال احمر به منطقه اعزام شدند.

وي  گفت:‌با توجه  به سرماي شديد هوا در منطقه تا کنون 90 هزار ليتر سوخت براي آسيب ديدگان توزيع شده است.

قدمي همچنين تصريح کرد: هلال احمر  از ساعت 3 بامداد امروز عمليات امداد ونجابت را  به اتمام رسانده چرا که مطمئن شديم کسي زير آوار وجود ندارد.

وي گفت: براي در امان ماندن زلزله‌زدگان از سرما چادر، پتو، والور و وسايل گرمايشي در اختيار زلزله‌زدگان قرار داده شده است.

رئيس سازمان مديريت بحران کشور به رفع مشکلات و موانع مربوط به ارتباطات،‌ تلفن‌، آب و برق اشاره کرد و گفت:‌هم اکنون شبکه‌هاي آب‌رساني، برق و تلفن هيچ گونه مشکلي نداشته و مشکلات راه‌هاي مواصلاتي نيز برطرف شده است.

قدمي در ادامه تاکيد کرد: نيروهاي امدادي اين استان به تنهايي قادر به انجام کمک رساني هستند بنابراين نيازي به اعزام نيروهاي امدادي کمکي از ساير استان‌ها وجود ندارد.

وي گفت: در صورتي که به نيروهاي کمکي نياز باشد اعلام خواهد شد.

اين خبر در حال تكميل است...


برچسب ها: زلزله ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار