سینما در هفته ای که گذشت؛

دستور اصلاح "من مادر هستم" توسط وزیر ارشاد برای جلوگیری از بهانه جویی ها/ استعفای مدیر گروه معارف و دفاع مقدس سیما فیلم/ تجمع انصار حزب الله در مقابل وزارت ارشاد

سینما جنجالی ترین هفته را با اعتراض انصار حزب الله نسبت به فیلم من مادر هستم و پاسخ وزیر ارشاد به این اعتراضات و همچنین استعفای یکی از مدیران سیما فیلم در ساخت فیلم یک خانواده محترم را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، این بار هم سینما در پیرامون حاشیه های به وجود آمده توانست مقاومتی از خود نشان دهد و در مقابل این همه فشار ایستادگی کند اتقاقاتی که در چند سال گذشته در عرصه ی سینما نادر بوده است.
شاید بتوان گفت یکی از این اتفاقات نادر ساخت یک فیلم ضد ایرانی در ایران است که با حواشی مختلفی از جمله اکران در کشورهای خارجی و اعتراض از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شد و با فراخوان هایی که نسبت به احضار آقای ضرغامی به مجلس انتشار شد سرانجام شاهد استعفای حسین رحیم زاده مدیر گروه معارف و دفاع مفدس سیما فیلم شدیم به طوریکه با آمادگی قبلی و به دلیل پذیرفتن مسولیت این اتفاق از این سمت کناره گیری کرد.
همچنین اعتراضات به فیلم "من مادر هستم" یکی دیگر از بحران های سینمایی است که از ابتدای هفته با تجمع انصار حزب الله و تقابل موافقان و مخالفان فیلم در مقابل وزارت ارشاد آغاز شد.

انصار حزب الله با انتشار بیانیه ای در آن تجمع خواستار از اکران برداشتن این فیلم شدند، اما در مقابل موافقان این فیلم با شعارهایی همچون سینما حمایتت می کنیم خواستار ادامه ی اکران این فیلم بودند؛ به محض تجمع انصار حزب الله سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی با اعلام اصلاحات مورد نظر در پایان فیلم نسبت به اعتراضات خیابانی کوتاه آمدند.
نکته قابل توجه صبحت های مطرح شده از دیگر اهالی سینما و همچنین منتقدان به دلیل این گونه اعتراضات و عدم اقتدار مدیران سینمایی در مقابل اعتراضات خیابانی بود و سخت خواستار اصلاح اینگونه مدیرت ها شدند و سرانجام سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قسمتی را که بهانه ای برای مخالفت عده ای نشود دستور به اصلاح داد و اشاره کرد بهترین روش برای حل مشکلات و اختلافات بحث و گفتگو در محافل فرهنگی است.
شاید از داغ ترین و پرحاشیه ترین نشست های نقد و بررسی چند سال اخیر برای فیلم "من مادر هستم" بود که از ترک جلسه توسط حجت الاسلام علیزاده آغاز و با درگیری های لفظی میان موافقان و مخالفان خاتمه پیدا کرد، نشستی که حجت الاسلام علیزاده فیلم "من مادر هستم" را سیگنالی برای دشمنان و فیلمی برای توهین به ملت ایران قلمداد کرد و همچنین اعلام شکایت حسین علوی به عنوان شهروند ایرانی از وزارت فرهنگ ارشاد به دلیل مهر تایید اکران این فیلم وترویج ناهنجاری های اجتماعی می توان اشاره کرد .در مقابل مسعود فراستی با حمایت از فیلم فریدون جیرانی و اخلاقی بودن آن پاسخگوی معتضان فیلم در این نشست بود.
در ادامه روند بحران های سینمایی برخی از سینماگران نسبت به بحران های به وجود آمده و عدم توانایی مدیران اعتراض داشتند به طوری که علل شکل گیری این اتفاقات را بی ثباتی تصمیم مدیران و حمایت نکردن از هنرمندان قلمداد کردند و دلیل اعتراضات اخیر را به جریان های سیاسی نسبت دادند که تنها فیلمسازان و مردم از این بحران ها لطمه می خورند.
"آینه شمعدون" از فیلم های حاشیه ای، که قرار بود برای جشنواره سی و یکم فیلم فجر آماده شود اما به دلیل برخی از مشکلات، فیلمبرداری آن متوقف شد اما با اعلام تهیه کننده فیلم، فیلمنامه با مساعدت جلیل عرفان منش برای حضور در جشنواره ذوباره برای ادامه ی فیلمبرداری از سر گرفته می شود.
از دیگر نشست های این هفته می توان به نشست هم اندیشی دبیران سینمایی و مطبوعات با دبیر جشنواره اشاره کرد که به گفته محمد رضا عباسیان دبیر جشنواره سی ویکم فیلم فجر این نشست با هدف «ارزیابی محل استقرار نمایندگان رسانه‌های گروهی و منتقدان و نویسندگان سینمایی در جشنواره»، «بررسی و آسیب‌شناسی ساختار اجرایی نشست‌های پرسش و پاسخ» و «تعریف شاخصه‌های تخصیص سهمیه کارت خبرنگاری به رسانه‌ها» طراحی و برنامه ریزی شده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار