خوزستان/

قدردانی از 2 هنرمند صنایع دستی خوزستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: آقای صالحی مرام، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، طی مراسمی اختصاصی در سفر خود به استان خوزستان از دو هنرمند خوزستانی آقای حبیب نقاش (آخرین نقاش بازمانده قهوه‌خانه‌ای کشور) و آقای عبدالرحیم فروتن (دارنده دو مهر اصالت و نشان مرغوبیت از سازمان جهانی یونسکو) در رشته خراطی تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ پرویز پورفرخی بیان کرد: آقای حبیب نقاش آخرین نقاش بازمانده قهوه‌خانه‌ای کشور در سال 91 در خصوص نقاشی قهوه‌خانه‌ای به عنوان هنرمند برتر کشور شناخته شد که در این مراسم معاون صنایع دستی کشور لوح سپاس معاون رییس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور و لوح تقدیر خود را به ایشان تقدیم کرد .

وی افزود: در این مراسم از آقای عبدالرحیم فروتن نیز برای دریافت 2 مهر اصالت و نشان مرغوبیت از سازمان جهانی یونسکو در رشته خراطی و تلاش در زمینه راه‌اندازی اولین موزه تخصصی خراطی همچنین آموزش این صنعت و هنر سنتی و بومی به نسل جوان با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آورد .

شایان ذکر است استاد عبدالرحیم فروتن قدم‌های جدیدی برای استفاده کاربردی و تزیینی صنعت خراطی برداشته است. آثار این هنرمند شامل آجیل‌خوری و شکلات‌خوری در سال 89 و 91 موفق به کسب مهر اصالت و نشان مرغوبیت از سازمان جهانی یونسکو شد. این استاد هنرمند علاوه بر تلاش در زمینه راه‌اندازی موزه تخصصی خراطی در شهرستان دزفول با همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به آموزش حرفه و هنر خراطی به نسل جدید نیز همت گمارده است.

گفتنی است نقاشی سنتی و پرده‌ای که طراحی آن خاص و به نقاشی قهوه خانه‌ای معروف است با مضامین حماسی، مذهبی (مصائب کربلا و امامان و...)، ملی و داستان‌های شاهنامه و... طراحی و نقاشی می‌شود. رنگ‌های مورد استفاده از مواد معدنی نظیر اُخرا، لاجورد، فیروزه و موادی مانند سینکا، سریشم و شنگرف است/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.