بیرجند/

کارگاه هاي نامناسب و گراني مواد اوليه مشکلات پارچه بافان سنتي در سربيشه

پارچه بافي سنتي در خراسان جنوبي از هنرهاي اصيل و احيا شده اي است که در بسياري از مناطق استان علاقه مندان زيادي را به خود جلب کرده و توليدات آن در استان از تنوع چشمگير و منحصر به فردي برخوردار است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ در خراسان جنوبي، سربيشه از جمله شهرستان هايي است که هنر پاچه بافي سنتي در بسياري از روستاهاي آن از جمله گوريد بالا، شورستان، مود و... احيا شد و بانوان در گروه هاي سني و تحصيلي مختلف به اين حرفه مشغول هستند و اين کار منبع درآمدي هم براي آنان محسوب مي شود.

با اين وجود فعالان اين حوزه با مشکلاتي مثل کمبود و گراني مواد اوليه پارچه بافي و فعاليت در کارگاه هاي نامناسب رو به رو هستند. يک بانوي 59 ساله از اهالي روستاي گوريد بالاي سربيشه که به گفته خودش 40 سال مشغول پارچه بافي سنتي است، مي گويد: هر ماه 60 متر پارچه توليد مي کنم که بيشتر آن به مصرف خانواده ام مي رسد و بخشي را در قالب حوله به فروش مي رسانم.

«فاطمه عاجز» انگيزه اش از اين کار را ايجاد اشتغال خانگي و کمک به معيشت خانواده مي داند و تأکيد مي کند با توجه به محروميت روستاها و خشکسالي متوالي احياي مشاغل سنتي از جمله پارچه بافي علاوه بر سرگرمي، منبع درآمد خوبي هم براي خانواده ها محسوب مي شود.

کارگاه هاي نمناک

«زهره محمدي»، دختر جواني که پس از پايان تحصيلات متوسطه به اين هنر مشغول شده است نيز درباره مشکلات موجود مي گويد: پارچه بافي در کارگاه هاي نامناسب و نمناک، کمبود نخ و هزينه بالاي برپايي يک دار پارچه بافي که در مواردي به حدود 5 ميليون ريال مي رسد از جمله مشکلاتي است که انگيزه ادامه فعاليت را در علاقه مندان تضعيف مي کند.به گفته وي در بافت پارچه هاي سنتي از مواد کاملاً طبيعي استفاده مي شود که چشم هر بيننده اي را خيره مي کند.
                                                   

يکي ديگر از توليد کنندگان پارچه هاي سنتي هم درباره موارد مصرف اين پارچه ها مي گويد: در دوخت انواع لباس هاي مردانه، زنانه، چادر شب، پرده و حوله از اين پارچه ها استفاده مي شود.

«مريم دهقاني» از مسئولان مي خواهد با ايجاد يک فضاي بزرگ براي پارچه بافي، تجميع کارگاه ها و تأمين مواد اوليه، به رونق اين هنر و پايداري آن در روستاها کمک کنند.  
                                                     

سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سربيشه هم به سابقه پارچه بافي سنتي در اين شهرستان اشاره مي کند و مي گويد: با توجه به شواهد موجود سابقه پارچه و سجاده بافي به قرن چهارم هجري برمي گردد و با توجه به کاوش هاي انجام شده در قلعه هاي عصر سلجوقي، پارچه بافي سنتي يکي از منابع درآمد خانواده ها و تجارت محسوب مي شود که امروز هم اين کار ادامه دارد.

فعاليت ۱۶ کارگاه پارچه بافی
                                                                                                                                  
«فرجامي» با اشاره به فعاليت 7 کارگاه پارچه بافي در روستاي شورستان، 4 کارگاه در روستاي گوريد بالا و 5 کارگاه در مود شهرستان مي افزايد: از طريق اين 16 کارگاه سالانه حدود 11 هزار متر پارچه توليد و براي 30 نفر اشتغال ايجاد مي شود.
                                                                     

وي درباره حمايت هاي دولتي از اين هنر مي گويد: به متقاضيان از محل تسهيلات مشاغل خانگي وام تعلق مي گيرد که مي توانند با مراجعه به اداره هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و کميته امداد امام خميني(ره) براي ثبت نام و معرفي به بانک اقدام کنند.

«زهرايي»، مسئول بسيج سازندگي سپاه انصار الرضا(ع) استان هم در جلسه طرح هجرت سربيشه، يکي از اقدام هاي امسال اين نهاد را احياي مشاغل سنتي و فراموش شده در روستاها دانست.

از آنجا که از تعداد اين کارگاه ها کاسته مي شود اگر بسيج سازندگي ايجاد کارگاه هاي پارچه بافي سنتي را در کانون توجه قرار دهد و در طرح هاي بسيج سازندگي در دستور کار قرار گيرد به احياي اين هنر اصيل سنتي کمک چشمگيري خواهد شد./س

برچسب ها: کارگاه ، مشکل ، پارچه بافی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.