در نشست نقد و بررسي فيلم "بي تابي بيتا " مطرح شد؛

4 سال اتهام به دليل ترويج ناهنجاري اخلاقي/ "جدايي نادر از سيمين" فيلم مورد علاقه حامد بهداد

مرا به دليل اتهام ترويج ناهنجاري اخلاقي در فيلم نامه بي تابي بيتا به مدت 4 سال براي صدور پروانه ساخت معطل كردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي "بي تابي بيتا" با حضور مهرداد فريد كارگردان، مجيد مشيري، حامد بهداد و الهه حصاري بازيگر، مرتضي غفوري فيلمبردار و خسرو نقيبي منتقد سينما شب گذشته در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
در ابتداي نشست مهرداد فريد، كارگردان فيلم "بي تابي بيتا" ضمن ابراز تاسف براي فيلم "من مادر هستم" و آرزوي حل معضلات سينمايي ايران در خصوص فيلم نامه و نوع روايت قصه گفت: قصه ها نوع روايت را به فيلمساز تحميل م يكند و كارگردان تصميم گيرنده اصلي در بيان موضوع ها نيست.
وي ادامه داد: به طور معمول خود را در انحصار يك نوع ژانر قرار نمي دهم و هر ژانر متفاوت و مورد علاقه خود را براي ساخت قبول مي كنم.
فريد ضمن تشكر از بازيگران فيلم به خصوص الهه حصاري عنوان كرد: سوژه ها و موضوع فيلم ها تكليف فيلم ساز را با مخاطب روشن مي كند و به دليل روايت قصه به صورت واقعي و مستند، بازيگران براي حداقل كردن بازي و بيان قصه تلاش بسياري كردند.

*بيان قصه هدف مشترك ادبيات و سينما است
كارگردان "بي تابي بيتا" تاكيد كرد: فيلمنامه به لحاظ ريتم و ساختار كلاسيك، نقطه عطف فيلمنامه و تدوين را رعايت كرد و با ايجاد احساس و لذت در موضوع سادگي را در خلق قصه هاي مختلف به وجود آورد.
فريد در خصوص وجوه مشترك ادبيات و سينما نيز اظهار داشت: ايجاد احساس و بيان قصه هدف مشترك ادبيات و سينما است و با دنبال كردن طرح مسائل اجتماعي هدف ريشه يابي و حل معضل اجتماعي ندارد.
وي ضمن اشاره به مبناي فيلم بي تابي بيتا براساس پلان و سكانس در خصوص تدوين و بازي بازيگران افزود: يكي از نكات مثبت تدوني رفع و رجوع كردن بازي ضعيف بازيگر است و با بازي الهه حصاري، دشواري ايفاي نقش و تدوين به خوبي حل شده بود.

*گروهي به دنبال سينماي بي خاصيت هستند
فريد ضمن بيان اينكه مخاطبان متمايل به فيلم هاي خارجي هستند، افزود: مخاطب با اين نوع فيلمها تمايلي براي تماشا ندارد و تا زماني كه فيلمساز به دنبال موضوع هاي محتوايي نباشد مخاطبان به اين سمت جلب نمي شوند.
وي ضمن تاييد بهتر بودن فيلم بي تابي بيتا در كارنامه كاري خود متذكر شد اميدوارم با ادامه اين نوع سبك فيلم سازي و تشويق مخاطبان، سينما روند خود را دنبال كند در غير اين صورت سال بعد شاهد فيلم هاي خوب نخواهيم بود.
فريد در ادامه تاكيد كرد: زماني كه گروهي با ايجاد جريان هايي، سينما را وادار به بيان حرف هاي دولت پسند مي كنند و از بازگويي حرف هاي اجتماعي و تلخ جلوگيري مي كنند فيلم خوب ديگر وجود نخواهد داشت.
وي بيان كرد: جماعت 50 نفري كه سرنوشت سينما را با اعتراضات خياباني عوض مي كنند دنبال سينماي بي خاصيت هستند و تنها جريان مردمي در حمايت از سينما مي تواند مقابل اين گونه افراد بايستد.
فريد در پايان در خصوص مشكلات صدور پروانه فيلم خود خاطرنشان كرد: جريان پروانه ساخت فيلم بي تابي بيتا به دليل اتهام به من در ترويج ناهنجاري اخلاقي در 4 سال به طول انجاميد كه اين كار آنها بيان گر نبود فيلم هاي اجتماعي و ساخت فيلم هاي فرمايشي و مجيزه گويي دولت است.

*"بي تابي بيتا" با شرايط كنوني جامعه ملموس است
در ادامه حامد بهداد بازيگر "بي تابي بيتا" در خصوص موضوع داستان  گفت: شباهت اين فيلم به دليل ظلم به خانم ها با شرايط كنوني جامعه قابل لمس است و به همين منظور فيلم نامه شريف به كارگردان شريف مي رسد.
وي ضمن اشاره به كاهش احساس گرايي در نقدهايي عنوان كرد: برخي فيلم ها اجازه راحت ارضا و تخليه شدن را به ما نمي دهند.
بهداد در خصوص حضور خود در اين فيلم اظهار داشت: ممكن است سن و زبان من به نقش نخورد اما با تلاش بسيار خود را با مهرداد فريد همگام كردم.
وي ضمن تاكيد بر سليقه اي نبودن هنر، سينما و تئاتر اظهار داشت: ضمن صدمه ديدن طبقات متوسط شرايط بحراني در تصوير رفتارهاي اجتماعي شكل ميگيرد و به همين منظور مرا ترغيب به بازي در اين فيلم كرد.
بهداد در خصوص سينما توپوگرافي نيز در ميان صحبت هايش اظهار داشت: در شعر رباعي مطلبي بيان مي شود كه نقاش در بيان آن ناتوان است و همچنين سينماي توپوگرافي فارغ از جامعه شناسي زبان مستقلي دارد.
وي خاطرنشان كرد: زبان سينما از ادبيات نمايشي بسيار جداست در فيلم اتفاقي مي افتد كه فارغ از فيلمنامه است.
بهداد در خصوص فيلم جدايي نادر از سيمين بيان كرد: سينماي جدايي نادر از سيمين جامعه پردازي است و فيلم اولي من به شمار مي آيد.
وي در پايان ضمن عذرخواهي به دليل عصبانيت و بيان حرف هاي تند خود اظهار داشت: حرف هاي گفته شده از نفس من است و گوياي بي ادعايي و تلاش من براي گسترش دادن است.

*بهداد اسطوره بازيگري است
الهه حصاري بازيگر نقش بيتا در خصوص تكنيك بازيگري نيز عنوان كرد: تنها تكنيك و حس كمك كننده در بازي نيست اما در اين فيلم ايجاد حس كمك بسزايي داشته است.
وي در خصوص حامد بهداد نيز اظهارداشت: با حضور حامد بهداد در فيلم "بي تابي بيتا" در بازيگري متحول شدم و بدون هيچ گونه چاپلوسي بهداد را اسطوره اي بازيگري مي دانم.
مجيد مشيري بازيگر در خصوص بازيگري و فيلم "بي تابي بيتا" عنوان كرد: تكنيك بازيگري يكي از اصول ايفاي نقش است كه در سكانس آخر بسيار شاهد آن بوديم و اميدوارم مخاطبان را جذب كند.

*اجرا را نسبت به فيلم نامه ترجيح مي دهم
در پايان خسرو نقيبي منتقد سينما در خصوص فيلم" بي تابي بيتا" گفت: اين فيلم بازگشت دوباره مهرداد فريد به سينماي روزهاي اول كاري خود است.
وي عنوان كرد: فيلم نامه را دوست ندارم اما اجرا را ترجيح مي دهم و اين فيلم مي توانست اتفاقات پررنگ تري را نمايش دهد.
گفتني است در حاشيه هاي اين نشست بحث لفظي ميان حامد بهداد و يكي از تماشاگران نشست بود كه به دليل موضوع فرم و محتوا صورت گرفت.
همچنين از مهمانان ويژه اين نشست ميتوان به كيوان كثيريان و علي علايي و همچنين محسن ملكي گريمور فيلم بي تا بي بيتا اشاره كرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار