مدیر گروه برنامه ریزی علوم پایه:

برابری تولیدات علمی علوم پایه با دانشگاه MIT / عدم وجود سند چشم انداز در رشته علوم پایه

تولید علمی علوم پایه دانشجویان ایرانی در برخی از دانشگاه های کشور با دانشگاه MIT آمریکا برابری می کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛‌احمد شعبانی، مدیر گروه برنامه ریزی علوم پایه در نشست خبری تحول و ارتقا محتوای برنامه درسی و آموزشی رشته های دانشگاهی که در سالن همایش های وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد، طی سخنرانی گفت: علوم پایه طبق تعریف همیشه استوار است چنانچه رابطه علوم پایه و فناوری یک رابطه تعادلی است، بنابراین اگر بخواهیم در این رشته پیشرفت داشته باشیم باید سرمایه گذاری در علوم پایه صورت گیرد.

وی افزود: از نظر تولید ملی و اقتصاد جهانی علوم پایه حرف اول را می زند. چنانچه در کشور ما علوم پایه جز آن دسته از علوم هایی است که جزء مزیت های مطلق قرار گرفته اند.

شعبانی با اشاره به این مطلب که 90 نفر از دانشمندان علوم پایه جزء پر استنادترین مقالات علوم پایه ایران را تشکیل می دهند اظهار داشت: دانشمندان ایرانی رتبه های برتر المپیادهای علمی را در سطح دنیا تشکیل می دهند و هم اکنون مقالات 90 نفر از دانشمندان علوم پایه جز پر استنادترین مقالات ایرانی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: تولید سرانه تولیدات علمی دانشجویان ایرانی در برخی از دانشگاه های ایرانی با بهترین دانشگاه MIT آمریکا برابري می کند اما باید از نظر کیفی بتوانیم در کشور رشد ایجاد کنیم.

** سند چشم انداز در علوم پایه در کشور وجود ندارد

شعبانی در ادامه گفت: علوم پایه یک جایگاه ویژه ای در ایران دارد اما چالش های زیادی در این رشته وجود دارد چنانچه یکی از چالش های اساسی این رشته در کشور ما این است که تنها 20 درصد دانشجویان این رشته در دانشگاه های خوب کشور و حدود 80 درصد از دانشجویان این رشته در دانشگاه هایی از جمله پیام نور در حال تحصیل هستند و این در حالی است که برای رسیدن به اقتدار و نشان سلسه مراتب آن یعنی تولید مقاله و ثبت اختراع فناوری در کشور باید صورت گیرد.

وی افزود: اگر تولید علم ما به فناوری تبدیل نمی شود به دلیل عدم توازن در رشد آموزشی در عرصه مهندسی است.البته تولید مقالات یعنی 50 درصد مقالات که مربوط به علوم پایه است در کشور کم نیست اما هم اکنون حتی سند چشم انداز از این رشته در کشور وجود ندارد، بنابراین محققان نمی دانند که اولیت های این رشته چیست و به همین دلیل نمی توانند به درستی وارد این رشته و گرایش شوند.

وی خاطر نشان داد: هم اکنون وضعیت بازنگری دوره لیسانس در اغلب رشته های علوم پایه به اتمام رسیده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار