انعقاد قرارداد 30 ساله فروش گاز گازپروم به ترکيه

شرکت گازپروم روسیه یک قرارداد طولانی مدت صادرات گاز طبیعی با شرکت های خصوصی ترکیه امضا کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، اداره مقررات بازار انرژی در ترکیه به شرکت های خصوصی آکفل، بوسفوروس و کیبار مجوز داده است که در طول 30 سال آینده از خط لوله وسترن لاین روسیه گاز وارد کنند. این اداره همچنین به شرکت گاز طبیعی باتی هاتی مجوز داده است که به مدت بیست و سه سال از همان خط لوله گاز وارد کند.
این چهار شرکت پیشتر با گازپروم به توافق رسیده بودند که شش میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بر سال از خط وسترن لاین که از اکراین، رومانی و بلغارستان می گذرد و به ترکیه می رسد گاز وارد کنند. ظرفیت انتقال گاز از این خط لوله حدود چهارده میلیارد متر مکعب بر سال است.
یک مقام وابسته به گازپروم در گفتگو با خبرگزاری رویترز، قرارداد فوق را بسیار با اهمیت خواند و گفت که ترکیه همیشه شریک مهم و باثبات این شرکت بوده است.
شرکت های ترکیه و گازپروم حدود یک سال بود که هیچ مبادله عمده ای با یکدیگر نداشتند. در پایان سال 2001، شرکت دولتی گاز بوتاس ترکیه قراردادی را که بیست و پنج سال پیش با گازپروم بسته بود به خاطر شروط قیمت گذاری پیشنهادی گازپروم تجدید نکرد. معاملات گازی دو کشور از آن تاریخ بر اساسا قراردادهای کوتاه مدت تداوم یافته است.
بنا بر این گزارش، ترکیه در 10 سال آینده به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ برق در اروپا از انگلیس پیش خواهد افتاد و همین مساله نیاز این کشور را به منابع گازی دو چندان کرده است.
برچسب ها: ترکیه ، گازپروم ، گاز ، قرارداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار