تجاوز آرام نروژ به منطقه ممنوعه آقای پوتین

گازپروم در واکنش به این مسئله، بر تصميم خود براي تعيين نرخ گاز بر اساس قيمت هاي نفتي تاكيد كرد و گفت كه مشتريانش در صورت عدم پرداخت قيمت گاز بر اساس مفاد موافقت شده بايد جريمه پرداخت كنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در بین شرکت‌های گازی جهان، گازپروم به واسطه ذخایر گازی و در اختیار داشتن بزرگ ‌ترین شبکه انتقال گاز در جهان، جایگاه ویژه‌ ای دارد. گازپروم شرکتی که ۲۵ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین می‌ کند  نبض انرژی این قاره را در دست گرفته‌ است و به شدت در تلاش است تا این ویژگی انحصاری خود را حفظ کند.

ریاست این شرکت بر عهده رئیس جمهور روسیه‌ است که همین موضوع، باعث می شود نفوذ سیاسی این شرکت نیز زیاد باشد.

اما طی روزهای اخیر شركت نفتي استات اويل نروژ در اقدامي كه موقعيت انحصاري شركت گازپروم روس را در اروپا به چالش خواهد كشيد يك قرارداد 10 ساله فروش گاز با شركت وينترشال آلمان امضا كرده است.

بر اساس مفاد اين قرارداد، مبناي قيمت گذاري گاز نروژ به صورت قيمت تمام شده خواهد بود حال آن كه شركت گازپروم در قراردادهاي گازي خود در اروپا تاكيد دارد كه قيمت گاز مطابق نرخ نفت تعيين شود. كشورهاي اروپايي مخالف درخواست گازپروم هستند و اقدام نروژ موضع آنها را تقويت خواهد كرد.

شركت استات اويل در قرارداد خود موافقت كرد كه 45 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي به ارزش 17 ميليارد و 400 ميليون دلار و بر اساس قيمت هاي جاري به شركت آلماني وينترشال در دوره اي ده ساله ارايه كند. هدف از اين قرارداد، ايجاد بازار انعطاف پذير گازي در شمال شرقي اروپا عنوان شده است.

استات اويل كه شركتي دولتي است دومين تامين كننده بزرگ گاز در اروپا محسوب مي شود و البته مقام اول به گازپروم اختصاص دارد. البته گازپروم در واکنش به این مسئله، بر تصميم خود براي تعيين نرخ گاز بر اساس قيمت هاي نفتي تاكيد كرد و گفت كه مشتريانش در صورت عدم پرداخت قيمت گاز بر اساس مفاد موافقت شده بايد جريمه پرداخت كنند.

شركت هاي تامين كننده گاز در كشورهاي اروپايي از اين رويكرد گازپروم خشمگين شده اند زيرا آنها مجبورند كه خرده فروشي گاز را بر اساس قيمت تمام شده بازار آزاد صورت دهند كه كمتر از قيمتي است كه به گازپروم پرداخت كرده اند.

با توجه به حساسیت پوتین به فعالیتهای گازپروم باید منتظر ماند و دید این اقدام نروژ با چه واکنشی از سوی رییس جمهور روسیه همراه می شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار