سرخ شدن ریه های اهالی ری با روغن نباتی ورامین

بیش از 30 سال است که اهالی محله کبریت سازی به جای اکسیژن بوی روغن سوخته را استنشاق می کنند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اهالی محله کبریت سازی واقع در منطقه 20 نزدیک به 30 سال است که ریه هایشان پر می شود از بوی نامطبوع روغن سوخته ای که ناشی از فعالیت کارخانه روغن نباتی ورامین است اهالی محله کبریت سازی سالیان بسیاری است که به ناچار همسایه دیوار به دیوار کارخانه ای شده اند که نفسشان را در سینه حبس می کند.

کارخانه روغن نباتی ورامین در سال 1329 در زمینی به مساحت 5500 هزار متر مربع تأسیس و در سال 1330 در مرکز شهر به بهره برداری رسید، صنعتی که هرچند وجودش برای تأسیس مواد غذایی لازم است اما حالا با توسعه بافت مسکونی اطراف آن به معضلی زیست محیطی تبدیل شده است.

بوی بد روغن سوخته بزرگترین مشکل اهالی این محل است که شبانه روز با آن مواجه هستند.

دانشجویان دانشگاه پیام نور که دقیقاً روبروی این کارخانه قرار دارند فاصله شان با آن به اندازه یک خیابان است از کارخانه گله مند هستند و می گویند بوی ناشی از فعالیت این کارخانه باعث سوزش گلوی ما می شود چه زمانی که در حیاط هستیم و چه زمانی که در کلاس.

یکی دیگر از اهالی محل می گوید: به هنگام بعد از ظهر به قدری بو تند و نامطبوع می شود که نمی توانیم پنجره خانه مان را باز کنیم این در حالیست که خانه ما با کارخانه فاصله زیادی دارد اما باز هم ما از بوی آن رنج می بریم.

پیرمردی از اهالی محل با اشاره به پیگیری اهالی در مورد خروج این کارخانه اظهار داشت: بارها به شهرداری و محیط زیست مراجعه کردیم اگر شما خودتان هم به اداره محیط زیست شهری مراجعه کنید ملاحظه می کنید که تعداد شکایات و پیگیری اهالی تا چه حد بوده است.

*اجرای قانون خروج صنایع آلاینده در هاله ای از ابهام

اجرای قانون خروج صنایع آلاینده و مزاحم از شهر و ممنوعیت استقرار آنها تا شعاع 120 کیلومتری از شهر ظاهراً تنها برروی کاغذ اعتبار دارد با توجه به اینکه بارها رئیس سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده که صنایع آلاینده و مزاحم باید از شهر خارج شوند و تاکنون نسبت به پلمپ و انتقال بعضی از آنها اقدام شده اما چرا بازهم تعداد صنایع مزاحم موجود در شهر بسیارند همچون کارخانه سیمان تهران و یا کارخانه روغن نباتی قو که با توجه به اعتراضات شهروندان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

اما علاوه بر محیط زیست سایر ارگان ها هم وظیفه دارند تا از ایجاد مزاحمت صنایع جلوگیری کنند همچون شهرداری ها، قانون گذار شهرداری ها را بر اساس بند 20 ماده 55 مکلف می کند تا از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می شوند جلوگیری کند.

در این رابطه رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه 20 در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته طی حکم صادره این کارخانه تا پایان شهریورماه سال 92 باید از شهر منتقل شود.

حیدری افزود: برای این مدت هم تدابیری اندیشیده شده تا کارخانه شرایطی را ایجاد کند که شهروندان کمتر دچار مشکل شوند.

با انتقال این کارخانه و تغییر کاربری آن علاوه بر اینکه مشکلات زیست محیطی شهر که با وجود آلودگی هوا تشدید می شود کاهش پیدا می کند همچنین یک مزیت دیگر را هم به دنبال دارد آن هم اجرای قانون است قانونی که سالهاست مغفول مانده و اجرای آم در هاله ای از ابهام است./ز

گزارش از فاطمه هنرور


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سهیل گوهری
۱۷:۴۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
شهریور ۹۲که هیچ الان اخر بهمن ۹۳ هستیم و هنوز هم به لطف مسئولین محترم کشور ما بو روغن سوخته رو حس که هیچ با تمام وجود درک میکنیم.بات ش ک ر ا ز م س ئ و ل ی ن
آخرین اخبار