تاسيس سه رشته جديد جغرافيا در مقطع دكترا

سرپرست کمیته برنامه ریزی جغرافیا گفت:این کمیته از سال 1386 فعالیت جدید خود را آغاز کرده در گام اول اقدام به بازنگری تمامی سرفصل های قدیمی رشته های علوم جغرافیا نمود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، در اين نشست دكتر محمد رضا حافظ نيا اظهار داشت : : در سال 1386 کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیا اقدام به ایجاد اصولی شامل به هنگام بودن ، هویت گرایی رشته ای ،کاربردی بودن ،انعطاف پذیری ،پویایی ،تجربه سازی ،تخصص گرایی، سیستماتیک بودن و اصل توسعه مشارکت اساتید جغرافیا در روند برنامه ریزی درسی نمود.
وی افزود: برای تدوین برنامه ها لازم بود مبادی را تعریف نماییم كه برای این کار از 5 منبع تجربه برنامه ریزی در ایران ، تجربه های جهانی در اين زمينه ، توجه به نیاز بازار کار در ایران و خرد جمعی اعضای کمیته برنامه ریزی که شامل 13 تن از اساتید صاحب نظر در این رشته می شود استفاده کردیم.

دکتر حافظ نیا گفت: کمیته برنامه ریزی جغرافیا کارهای برنامه ریزی خود را در دو بخش بازنگری برنامه موجود  و تاسیس رشته های جدید انجام داد و در مقطع کارشناسی 12 رشته مستقل در علوم جغرافیا مصوب هستند و در مقطع کارشناسی ارشد نيز 15 رشته وجود دارد که 8 رشته بازنگری شده و 7 رشته جدید نیز ایجاد گردیده است.

وی همچنین رشته های بازنگری شده را شامل رشته آب و هوا شناسی ،ژئومورفولوژیک، سنجش از راه دور و جی ای اس ، جغرافیای سیاسی ، جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، جغرافیا وبرنامه ریزی روستایی ،جغرافیا وبرنامه ریزی گردشگری و جغرافیای نظامی عنوان كرد .

دكتر حافظ نيا در ادامه رشته های جدید را که در مقطع کارشناسی ارشد تاسیس شده اند جغرافیای زیستی ، جغرافیای پزشکی ،جغرافیای ژئوپولتیک ،آمایش سرزمین ، مخاطرات محیطی و طبیعت گردی عنوان کرد.

وی افزود:در مقطع دکتری نیز رشته های که بازنگری شده اند جغرافیای سیاسی در دو گرایش ،جغرافیای برنامه ریزی روستایی ، آب و هوا شناسی و ژئومورفولوژی است.
دکتر حافظ نیا در پایان گفت: سه رشته جدید در مقطع دکتری ایجاد شده اند که شامل جغرافیا و برنامه ریزی شهری، سنجش از راه دور و جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری می شود./ح
    
   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار