"مختارنامه" دين خود را به عاشورا ادا كرد+تصاوير

سريال "مختارنامه" با به تصويركشيدن وقايع پس از عاشورا گوشه اي از دين تمام نشدني به عاشورا و عاشورائيان را ادا كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ششمين ساخته داود ميرباقري تاريخي را به تصوير كشيد كه هنوز هم پس از گذشت 1400 سال از روز واقعه هيچ هنري نتوانسته آن طور كه بايد غريبي حسين (ع) و اهل بيتش را به تصوير بكشد.



اما در طول اين سالها كارگردانان و اهالي هنر از تلاش در اين عرصه بازنمانده و با ساخت مجموعه هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي گوشه اي از دين تمام نشدني خود را به عاشورا و عاشورائيان ادا كردند.



مجموعه هايي به يادماندني همچون روز واقعه و مختارنامه كه همين اواخر به روي آنتن شبكه يك رفت را در قاب تصوير سينما و تلويزيون به يادگار گذاشتند.



"مختارنامه" كه ششمين ساخته داود ميرباقري پس از مجموعه هايي چون "امام علي (ع)" و "معصوميت از دست رفته " به شمار مي آيد از بهمن سال 81 وارد مراحل پيش توليد شد و فيلم برداري آن به طور رسمي از فروردين 83 آغاز گشت.




مختار، ابوعبيد ثقفي از جمله چهره هاي شناخته شده براي شيعيان بوده كه پس از حادثه عاشورا به خونخواهي حسين و يارانش برمي خيزد.
"مختارنامه" داستان زندگي و قيام مختار ابوعبيد ثقفي را روايت كرده و در سه بخش جواني، ميانسالي و تا شهادت، زندگي وي را به تصوير مي كشد.



اين سريال از پروژه هاي تاريخي و محصولات رده الف مركز سيمافيلم است كه تهيه كنندگي آن را محمود فلاح بر عهده دارد.



"مختارنامه "از پروژه هايي است كه با صرف زمان، انرژي و هزينه فراوان ساخته شد و به خاطر مقطع خاص تاريخي كه به نمايش مي گذارد از اهميت ويژه اي برخوردار است.
فيلم نامه اوليه اين كار تاريخي را كه از ابتدا تا انتها به مدت پيش از هشت سال به طول انجاميد، محمد ابراهيم سلطاني فر نوشته و حسن ميرباقري و محمد بيرانوند و داود ميرباقري نيز در سه نوبت آن را بازنويسي كرده اند.





نخستين بخش از سريال تلويزيوني يك هزار و 500 دقيقه اي "مختارنامه" كه به اعتقاد دست اندركاران توليد اين سريال يكي از عظيم ترين و فاخرترين پروژه هاي ايران و خاورميانه است و از نظر ابعاد اجرايي و مالي نظير ندارد، از ساعت 22 روز 9 مهر 89 از شبكه اول سيما پخش شد.
فيلم برداري اين سريال كه نقش "مختار" را در آن "فريبرز عرب نيا" بازي كرد به شيوه 35 ميلي متري در كاشان، آبادان، ورامين،‌ شاهرود و شوشتر صورت گرفت و همچنين فيلم برداري بخش هاي جنگي نيز در شهرك دفاع مقدس و احمدآباد مستوفي تهران انجام گرفت.



علاوه بر هنرنمايي "فريبرز عرب نيا" كه براي ايفاي اين نقش چند سالي از بازي در مجموعه هاي ديگر دور بود، بيش از 60 بازيگر اصلي، 140 بازيگر فرعي، 2هزار سياهي لشگر به كار گرفته شدند و در كنار آنها نيز يك هزار و 430 نفر به عنوان نيروي انساني درگير در اين پروژه سرگرم كار بودند.



از ديگر بازيگران اين مجموعه تاريخي مي توان به انوشيروان ارجمند، ژاله علو، ابراهيمي آبادي، گوهر خيرانديش، فريبا كوثري، شهرام حقيقت دوست، الهام حميدي، حديث فولادوند، رضا رويگري، نسرين مقانلو، آهو خردمند، مهدي فخيم زاده، رضا كيانيان، ويشكا آسايش، داود رشيدي، امين زندگاني، فرهاد اصلاني، فرخ نعمتي، پرويز پورحسيني، بهنوش طباطبايي، جعفر دهقان، حامد حدادي، محمد صادقي، حامد ميرباقري اشاره كرد.
 در طول نگارش متن، "حجت الاسلام رسول جعفريان" به عنوان محقق تاريخ اسلام در كنار نويسندگان فيلم نامه حضور داشته تا از نظر مستندات تاريخي و ديني، متن نهايي با واقعيت هاي تاريخي و ديني مطابقت داشته باشد، فيلم نامه اين سريال بعد از نگارش به تاييد علماي ديني نيز رسيده است.



از ويژگي هاي ديگري كه اين اثر را از ديگر آثار متمايز مي سازد، استفاده از 122 لوكيشن داخلي و خارجي و ساخت دكور 7 هكتاري در زميني به وسعت 24 هكتار و بهره گيري از 80 اسب است.
از عوامل پشت صحنه اين سريال مي توان به نويسنده و كارگردان "داود ميرباقري"، تهيه كننده "محمود فلاح"، نويسندگان اوليه "حسن ميرباقري" و "محمد بيرانوند"، مدير فيلم برداري "عظيم جوانروح"، تدوين گر "مهدي حسيني وند"، چهره پردازي "عبدالله اسكندري" و "مسعود ولدبيگي"، آهنگساز "امير توسلي" اشاره كرد.



اين روزها شاهد نمايش مجدد سريال مختارنامه از شبكه "آي فيلم" هستيم، اين شبكه كه به مناسبت هاي گوناگوني سريال هاي تلويزيوني را بازپخش مي كند مناسب با حال و هواي محرم اين سريال به يادماندني را به روي آنتن برد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۱۴:۴۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۱
حیف از این همه زحمت که چند تا ملعون با حضور در پروژۀ موهن ، ضد اسلامی وضد ایرانی عربستان سعودی(عمر فاروق) زحمات چندین سالۀ آقای میر باقری و همکارنشون رو به هدر دادن.
Iran (Islamic Republic of)
سما
۱۱:۰۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۱
با سلام

از تمام عزیزانی که این فیلم را درست نموده اند کمال تشکر را دارم . بنده هر زمان که این فیلم را تماشا کنم ، دقیقا" همانند روز اول مشتاق تماشای مجدد آن خواهم بود . تماشای این فیلم در هر زمانی‌ حال و هوای خاص خود را دارد .

از خداوند توفیق روز افزون شما را خواستارم .
آخرین اخبار