قلم كارايي شگفت انگيزي در انتقال تجربه هاي دروني و باطني زندگي دارد

قلم با داشتن كارايي شگفت انگيز در انتقال تجربه هاي دروني وباطني زندگي آدمي، با بازماندن زبان و كلام اهميت نقش آن بيشتر آشكار مي شود.

سيد عليرضا قهاري، رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ گفت: به درستي نمي توان تاريخ كتابت و آغاز خود گرايي انسان را از يكديگر تفكيك كرد.
وي افزود: از هنگامي كه بشر اراده به برقراري ارتباط با ديگران به صورت غيركلامي كرد خواسته‌هاي خويش را به گونه اي مكتوب از ابزار موجود زمان چون الواح گلي، سنگ نبشته و نوشتن بر روي پوست درختان و حيوانات استفاده كرد.
قهاري تصريح كرد: ديرينه شناسان و استان شناسان آنچه را كه از دريافته هاي خويش مي دانند، دست نوشته هاي بشري محسوب مي شود، برهرچه كه امكان پذير بوده است.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: قلم به عنوان راوي هستي و عنصر هستي زا به عنوان ابزاري پيچشده با خلقت انسان، خالق موجودات به آن سوگند مي خورد و با جاري بودن در جهان، تصوير و تمثيل از آن پديد مي آيد و آنچه كه عامل ادراك آن است به انسان توان رسيدن به شناخت را مي دهد.
وي اظهار داشت: راز قلم اين است كه نسبت تازه اي از حقيقت را مي‌آفريند تا انسان راه به جايي برد، اين قدرت از عهده هيچ ابزار ديگري ساخته نيست.
قهاري تصريح كرد: قلم كارايي شگفت انگيزي در انتقال تجربه هاي دروني وباطني زندگي آدمي دارد و آنجا كه زبان و كلام باز مي ماند، اهميت نقش او بيشتر آشكار مي شود.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران ادامه داد: قلم براي ايجاد ارتباط بين انسان ها يگانه است و از نياز و اشتياق به گفتگو حكايت دارد حتي اگر نويسنده در لحظه آفرينش هيچ به اين الزام نينديشد.
قهاري بيان كرد: نگاه انسان مدرن به كتاب نگاهي رندانه بوده تا بازي زندگي و از شكل افتادن گوهر هستي آدمي از يادنرود.
وي ادامه داد: امروز اگر جامعه ما خواهان آن است كه ميان ساير ملت ها حرفي براي گفتن داشته باشد بايد اين ابزار رشد و ترفيع پيدا كند.
قهاري اظهار داشت: پيشينه فرهنگي و تمدن غناي كشورمان حكم مي كند براي درست انديشيدن وسرآمد بودن به كيفيت زندگي در سايه قلم توجه شود.
وي ادامه داد: رشد كتاب و كتابخواني نشانه دار رشد تعلق و خرد ورزي در جامعه است و براي زمانه همين بس كه نسل هاي آينده ما را بر زمانه اي خردگرا منسوب دارند.
گفتني است؛ انجمن مفاخر معماري ايران در شصت و پنجمين گفتمان هنر و معماري كه 24آبان در موزه هنر امام علي(ع) برگزار مي شود به گنج ناميرا "قلم" مي پردازد. /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار