رابطه افزایش آمار طلاق در گذر از جامعه سنتی

یک جامعه شناس گفت: گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن و افزایش فرد گرایی در این جوامع عامل افزایش آمار طلاق در نیم قرن گذشته شده است.

محمود عظیمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به آمار روز افزون طلاق گفت: با نگاهی اجمالی به آمارهای سال 90 در میابیم که شهرهایی که نسبت به دیکر شهرها مدرن تر و از امکانات بیشتری برخوردار می باشند، درصد بالایی را از این آمار برخورد اختصاص داده اند.

این جامعه شناس در ادامه افزود: با آغاز دوران مدرنیته و حرکت جوامع به سمت زندگی مدرن، تکنولوژی ارتباطی افراد جامعه به سنت فرد گرایی حرکت کرده است و روابط را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی در ادامه به تشریح نقش خانواده در جوامع سنتی پرداخت و تصریح کرد: روابط اجتماعی در جوامع سنتی به شکل شفاف و به محوریت خانواده شکل گرفته است و افراد خانواده در تعامل با یکدیگر برای حل مشکلات اقدام می نمایند به همین علت مسئله طلاق در این جوامع به مراتب دیرتر به وقوع می رسد.

عظیمی در ادامه افزود: در جوامع مدرن روابط بین افراد مبتنی بر فردگرایی بنا شده است که براساس سلیقه و سبک زندگی افراد شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: در جوامع مدرن با رشد فردگرایی و ایجاد عشق های رمانتیک، رویکردی کلی در جهت انتخاب همسر و باطبع طلاق آزادانه همسر نیز در پی داشته است.

این جامعه شناس در پایان خاطرنشان کرد: گروه های خویشاوندی نفوذ خود را در این جوامع از دست داده اند و از تأثیر آنها در طلاق و ازدواج کاسته شده است./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار