گزارشي از فيلم‌هاي ماندگار دهه‌ 70 سينماي ايران؛

"بچه‌هاي آسمان" در دهه 70 "كيميا" شد + تصاوير

فيلم هاي ماندگاري كه در دهه ي 70 به لحاظ پرداخت موضوعي در سينماي ايران كيميا شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دهه ي 70 را مي توان دوران ظهور پديده هايي چون "ابراهيم حاتمي كيا"، "احمد رضا درويش"، "كمال تبريزي" و "بهروز افخمي"دانست كه با رشد حرفه اي بازيگراني چون "پرويز پرستويي" در ژانر دفاع مقدس و "جمشيد هاشم پور " در ژانر اكشن همراه بود؛ در اين دهه آثار سينمايي به سمت فيلم هاي جنگي و اجتماعي سوق پيدا كرد و همچنين راه را براي ورود بازيگران جواني همچون "نيكي كريمي" و "ابوالفضل پور عرب" به عرصه سينما وموفقيت در اين عرصه هموار كرد، همچنين" كلاه قرمزي و پسر خاله" اولين عروسك هاي سينمايي بودند كه در سال 73 براي ركورد شكني در سينماي ايران متولد شدند.


" عروس" فيلم ملودرام عاشقانه ي بهروز افخمي است كه در سال 70 با مضموني ملتهب اكران شد و به  رونمايي از دو ستاره جوان ( نيكي كريمي و ابوالفضل پور عرب) پرداخت.


در ادامه ابراهيم حاتمي كيا اثري ماندگار در دفاع مقدس به نام "از كرخه تاراين" را به يادگار گذاشته است؛ فيلمي كه به لحاظ دراماتيكي سوزناك ( ژانرملودرام) بوده و حوادث و اثرات منفي جنگ را به تصوير مي كشيد؛ بازي خوب علي دهكردي بر زيبايي ها وجلوه گري بهتر اين فيلم افزوده است.


" آدم برفي" ساخته داوود مير باقري تم مهاجرت و فرباد غربت و مظلوميت هاي ايراني هاي مهاجر را كه در سوداي رسيدن به آمريكا مجبور به توقف در تركيه هستند، موضوع خود قرار مي دهد. در اين فيلم بايد به بازي ويژه پرويز پرستويي در نقش "جواد كوكي" و اكبر عبدي در نقش "عباس" و درنا خاكپور اشاره كرد كه نيمي از جذابيت فيلم را به خود اختصاص دادند.


اصلي ترين نمونه سينماي ديني فاخر "روز واقعه" است تصويري خوب و قابت بندي درخشان سكانس ظهور عاشورا به همراه موسيقي احساس برانگيز مجيد انتظامي، سبب به يادگار ماندن فيلم شده است كه مفاهيم والاي فرهنگ عاشورا را به مخاطب منعكس مي كند.


اولين سري " كلاه قرمزي و پسر خاله" در سال 73 وارد سينماي ايراني شد و با شروع ركود شكني خود توانست سرآغازي از فروش سينمايي در ايران باشد كه در برخي از اوقات در سينماي ايران جرقه هايي را براي استقبال مخاطب به وجود آورد.


" كيميا" به كارگرداني "احمد رضا درويش" و " بوي پيراهن يوسف" ساخته "ابراهيم حاتمي كيا" از ديگر فيلم هاي دفاع مقدس هستند كه پرداختي به دوران بعد از جنگ دارند؛ خسرو شكيبايي در فيلم " كيميا" بازي خوبي به نمايش گذاشته است و در مقابل در فيلم " بوي پيراهن يوسف" نيز تصاوير زيبا از بازي علي نصريان شاهد بوديم.


" خواهران غريب" با بهره گيري از تم جست و جو در پي آشكار كردن عشقي خاموش ميان شكيبايي و بايگان است تا به وسيله ي نمايش نزديكي دو خواهر به آن برسند در اين فيلم خسرو شكيبايي به عنوان يك خواننده بازي درخشاني را براي جذب مردم ارائه داده است.


صادق مشكيني يكي از كاراكترهاي كمدي جنگي در دهه ي 70 بوده است كه در فيلم " ليلي با من است" رونمايي شد و پخش هر ساله ي آن  در هفته ي دفاع مقدس خاطرات اين فيلم را براي مخاطب دوباره زنده مي كند. پرويز پرستويي در اين فيلم بازي به ياد ماندني را ايفا كرد و همچنين كمال تبريزي در هدايت اين بازيگر به خوبي عمل كرده است.


" بچه هاي آسمان" ساخته مجيد مجيدي كه به توفيق نامزدي در اسكار رسيد، اين فيلم بازتاب دقيقي از انسانيت طبقه اي است كه تصويري وارونه از برخي بي قانوني هاي محيط زندگي را نشان مي دهد.


پنجمين فيلم ماندگار دفاع مقدس در دهه ي 70 " آژانس شيشه اي" ابراهيم حاتمي كيا است كه به دردها و مشكلات بعد از جنگ مي پردازد و همچنين تصويري از بي مهري ها نسبت به جانباران را نمايان كرده است.


" دختري با كفش هاي كتاني" ساخته رسول صدر عاملي در سال 77 فيلمي با مضمون ملتهب اجتماعي است كه به بررسي آسيب هاي اجتماعي، فرار دختران و در معرض خطر قرار گرفتن آنان مي پردازد؛ صدر عاملي در بيان مشكلات اجتماعي و بازتاب معضلات موفق بوده است.


" شوكران" ساخته بهروز افخمي، حديث نفس يك برهه ي اجتماعي از روزگار ماست و از معدود فيلم هاي سينمايي ايران محسوب مي شود كه روح زمانه را به درستي درك كرده و به تصوير كشيده است و به بهانه نمايش يك مثلث عشقي سعي در به تصوير كشيدن روابط اجتماعي حاكم در جامعه فعلي دارد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.