معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

بايد تعارف در سيستم نظارت و ارزيابي را كنار بگذاريم

ما در سیستم نظارت و ارزیابی هوشمندانه مشکل داریم حتی در نظام آموزش عالی بنابراین کنار گذاشتن تعارف ها یکی از مسائل مهم محسوب می شود که باید به صورت جدی به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛‌ حسین نادری منش، معاون آموزش وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در چهل و چهارمین همایش معاونین آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که در سالن همایش های دانشگاه گیلان برگزار شد طی سخنرانی گفت: قبل از انقلاب در ایران 130 یا 140 دانشجو بیشتر وجود نداشت و هم اکنون میزان جمعیت دانشجویی کشور به 126 هزار رسیده است.

وی افزود: در هر دولت یا کشوری که  بررسی موفقیت ها و پیشرفت های آن کشور را مورد ارزیابی قرار می دهیم مشاهده می کنیم که هر کشور یک عامل رشد داشته است و در طی 10 یا 15 سال اخیر بر اساس بیانات مقامات رهبری عامل رشد ما استعداد و توان علمی ما است.

نادری منش تصریح کرد: موتور پیشران توان علمی و موتور توسعه دانشگاه ها هستند و اگر دشمن بخواهد از کشور ما ایران افرادی را به بیرون بکشد ترجیح می دهد این افراد را از دانشگاه های ما ببرد که همان دانشجویان هستند چرا که ما توانسته ایم رشد علمی بالایی در سطح جهان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: دانشگاه ها هم محل رشد، ارتقا و ایجاد دانش است و هم محل تربیت نیروی انسانی دانشمند چرا که محور اصلی دانشگاه آموزش و نقش معاونین آموزشی بر جسته ترین نقش است.

 از وظایف دانشگاه ها ارتقا ی فرهنگی انسانهایی است که به آنجا ورود پیدا می کنند

نادری منش در ادامه گفت: در دانشگاه ها حتی در مقطع دکتری دانشجویانی که پژوهش می کنند باید روش پژوهش را یاد بگیرند به همین دلیل است که می گوییم باید استاد راهنما داشته باشند یعنی پژوهش را هم به دانشجو باید آموزش دهیم. بنابراین دانشگاه ها نقش محوری در توسعه کشور دارند که باید بپذیریم معاونت آموزشی این نقش خطیر و مهم را ایفا میکند.

وی تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی یکی از مهمترین اهداف ما در نظام دینی، اسلامی ایرانی است که در این امر باید به چند نکته مهم توجه داشته باشیم.
اول اینکه یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها ارتقای فرهنگی انسانهایی است که به آنجا ورود پیدا می کند.

وی در ادامه به تفاوت های آموزش عالی و آموزش نظامی اشاره کرد و گفت: آموزش عالی می تواند همه ی افراد اعم از خانم و آقا را در اختیار داشته باشد همچنین در آموزش عالی همیشه به آموزش احتیاج است در صورتیکه در آموزش های نظامی این طور نیست.

وی تصریح کرد: امروز کشورهایی که قدرت اول نظامی و اقتصادی در سطح جهان هستند به مراکز آموزش عالی خود می بالند چرا که این مراکز به مرکز های جذب دانشجویان نخبه از سایر کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

وی در پایان به نکات مهمی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم در دانشگاه های ما نیز چنین اتفاقی بیافتد باید به سه نکته اساسی توجه کنیم که عبارتند از:

-ایجاد هویت و بحث فرهنگی (دانشگاه هم حوزه و هم دانشگاه که این وظیفه آموزش است)
- حل مشکل مدیریتی (ما در سیستم نظارت و ارزیابی هوشمندانه مشکل داریم حتی در نظام آموزش عالی بنابراین کنار گذاشتن تعارف ها یکی از مسائل مهم محسوب می شود که باید به صورت جدی به آن توجه شود)
- و مورد آخر و پایانی این است که وقتی می گوییم همه  باید تحصیل دانشگاهی باشند این است که باید کشور ما در افق جدید حرکت کند یعنی 60 تا 70 درصد دانشجویان ما باید مهارت علمی و 30 تا 40 درصد دانشجویان باید مهارت نظری داشته باشند و آموزش و پرورش باید متحول شود.
 
وی خاطر نشان کرد: باید یک تحول اساسی در آموزش و پرورش و آموزش عالی صورت گیرد که در آموزش عالی به طرف استعداد و زمینه های کاری کشور حرکت کنیم چنانچه 70 تا 80 درصد دانشجویان بومی هر استان باید در همان استان مشغول به کار شوند.

نادری منش خاطر نشان کرد: در هر استان از میان 10 دانشگاه باید یک دانشگاه در تراز اول قرار بگیرد، چنانچه هم اکنون نگاه های مختلف برای شکل گیری تفکر در بحث بیداری برجسته شده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار