تبریز/

طرح کشت گرس های مقاوم به خشکی جهت حفظ مراتع حاشیه دریاچه ارومیه

مدیرپژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه غرب و شمالغرب کشور از ارایه طرح کشت گرس های مقاوم به خشکی جهت حفظ مراتع و ایجاد پوشش در حاشیه دریاچه ارومیه به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز،حجازی بابیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه وتخریب مراتع، لزوم تغییر الگوی کشت و ایجاد پوشش سبز برای حفظ مراتع را چند برابر ساخته است گفت: ارایه طرح کشت گرس های مقاوم به خشکی جهت حفظ مراتع و ایجاد پوشش درحاشیه دریاچه ارومیه به اداره کل منابع طبیعی خواهد توانست ضمن ایجادکمربندی سبزدر مراتع حاشیه دریاچه ارومیه ازگسترش ابعادفاجعه آمیزاین دریاچه بکاهد.

وی با بیان اینکه ايجاد کمربند سبز براي حفاظت از عرصه‌هاي ملي استان از اهم اقدامات لازم و بازدارنده براي حفاظت از محیط پیرامون دریاچه ارومیه می باشد افزود: باید مدیران منابع طبیعی در این خصوص اقدامات لازم را بعمل آورند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان نیزاحیاء و توسعه ذخیره‌گاه‌های گز و بنه درحاشیه دریاچه ارومیه برای ایجاد کمربندسبز، احیاء وتوسعه مراتع وبوته‌زارهای موجود برای حفظ منابع طبیعی، ساماندهی بهره‌برداران و بهره ‌برداری متناسب با توان اکولوژیک منطقه و هماهنگی، انسجام دستگاه‌های اجرایی و جوامع بهره ‌بردار در قالب برنامه‌های هدفمند را برای حفظ محیط طبیعی منطقه خواستار شده و افزود: بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، استفاده بیش ازاندازه ازآبهای زیرزمینی،چرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی ومرتعی وتوسعه شهری باعث افزایش بیابان‌ها شده واین امر علاوه بر تخریب و کاهش حاصلخیزی خاک و گسترش فرسایش آبی و بادی، افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را در پی خواهد داشت.

داودی توسعه ذخیره گاه‌های گز و بنه در حاشیه دریاچه ارومیه ضروری خواند و گفت: کاهش و پس رفت آب دریاچه ارومیه و درنتیجه نمایان شدن اراضی شور وافت سطح آب‌های زیر زمینی و افزایش میزان شوری آن شرایط رابرای ایجاد بادهای نمکی وانتقال نمک به مزارع، روستاها و شهر های اطراف به همراه پدیده گرد و غبار فراهم خواهد کرد.

وی حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی موجود، احیاء و اصلاح مراتع و جنگل‌ها و توسعه عرصه‌های جنگلی و مرتعی را از اقدامات مهم اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان برای جلوگیری از بیابان‌زایی اعلام کرد و افزود: احداث کمربند سبز برای اجرا در پنج سال آتی درحاشیه دریاچه ارومیه راهکار پیشنهادی این اداره کل برای مقابله با توسعه مناطق بیابانی بوده و امید است با اختصاص330میلیاردریال اعتبار این طرح به طول220 کیلومتر در زمینی به مساحت11هزار هکتاردر این منطقه اجراشود.

داودی همچنین از کاشت قلمه ریشه دار گز در سطح 15 هکتار در ذخیرگاه "شیشوان" ، کاشت بنه در سطح 10 هکتار در ذخیره گاه جزیره اسلامی وکاشت بوته‌های"آتریپلکس"دراراضی حاشیه دریاچه ارومیه برای مقابله بابیابان‌زایی خبرداد. /س

برچسب ها: ارایه ، کشت ، خشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.