دانش جغرافيايي رامني: خلیج فارس و ايران كجاست؟!

پایگاه خبری گلوبال ریسرچ در مقاله ای به قلم پروفسور "میشل چوسودوفسکی" به بررسی سطح دانش جغرافیایی میت رامنی اشاره دارد و آن را به باد تمسخر می گیرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، در این گزارش آمده است: ميت رامني در مناظرات انتخاباتي خود در تاریخ 23 اكتبر 2012 اظهار داشت :" سوریه تنها متحد عرب ایران در جهان عرب محسوب مي شود. سوريه تنها مسير ارتباطي ايران به دريا محسوب مي گردد.  
همانگونه که توجه کردید میت رامنی اطلاع چندانی از موقعیت جغرافیایی خلیج فارس و دریای عمان ندارد و تنها راه دسترسی ایران به دریا را سوریه می داند. در حالیکه جمهوری اسلامی ایران داراي یک خط ساحلی دریایی گسترده در خلیج فارس و خلیج عمان مي باشد.  ایران متحد سوریه است، اما با سوریه مرز مشترك ندارد و عراق همسايه غربي ايران بين اين دو كشور مهم منطقه واقع شده است.
براي تجارت کالا از ایران به دریای مدیترانه از طريق مسير خشكي دو گزينه سوريه و تركيه مطرح مي باشد كه در مورد اولي بايد از كشور عراق و  یا ترکیه عبور كرد. 
 

اما اجازه دهید یک مسئله جدی تر را تجزیه و تحلیل کنیم:
 اگر  میت رامنی به عنوان رئيس جمهور ايالت متحده آمريكا انتخاب گردد پیامد این عدم آگاهی به مسائل ژئوپلتیکی روز چه چيزي خواهد بود؟ اگر به ياد داشته باشيد،جورج دبلیو بوش در اوج مبارزات انتخاباتی سال 2000 چنين تصور مي كرد كه طالبان یک "گروه راک " مي باشد:"هنگامی که یک خبرنگار از فرماندار بوش نظرش را در مورد طالبان پرسيد، او فقط شانه هاي خود را بالا انداخت و ابراز بی اطلاعي كرد. خبرنگار متعاقبا در مورد تبعيض و نقض حقوق زنان در افغانستان و اقدامات طالبان به مطالبي اشاره كرد.در ادامه بوش اظهار داشت:من فکر می کردم شما در مورد برخی از گروه هاي راک صحبت می کرديد. حال كانديد رياست جمهوري با اين سطح اطلاعات روز پايين از رويداد هاي دنيا چه توجيهي خواهد داشت؟ حتی در مورد تحولات بسیار مهم امروزی دنيا که در همه جا صحبت از آن است! حال اگر انتخاب گردد چگونه با آن تعامل خواهد داشت(جورج دبليو بوش)؟.  
رئیس جمهور بعدی ایالت متحده مجبور خواهد بود،در برخی از تصمیم گیری های اساسی حوزه دیپلماتیک، استراتژیک و نظامی مرتبط با ایران،که نیاز به درک درستی از جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دارد،تغييراتي بدهد.
و اينكه آيا تصمیم گیری های اصلي با نفوذ شركت هاي نفتي همچون بيگ اويل و وال استریت- كه از طریق مقامات های دستچین ارشد سياسي و مشاوران ریاست جمهوری كاخ سفيد، که در درجه اول به خواسته های منافع شرکت های پرنفوذ توجه دارند،گرفته خواهد شد؟
روسای جمهور آمریکا از مشاوران نظامي خود براي شناسايي دشمنان و محل آنها- از لحاظ جغرافیایی - كمك نيز مي گيرند. اما اگر رئیس جمهور و فرمانده به موضوعات و دستور كار این جلسات آشنايي نداشته باشد چه اتفاقي خواهد افتاد؟  
رئيس جمهوري كه از دانش جغرافیای سیاسی برخوردار نيست و به طوركلي به مسيرهاي دريايي و جغرافیایی آشنايي ندارد،بي شك بايد انتظار "اشتباهات نظامی" با عواقب ناخواسته را داشت.  
خلیج فارس یک آبراه استراتژیک در جهان تلقي مي گردد و براي سياست هاي خارجي و جنگي ايالت متحده بسيار اهميت دارد.
دریای عمان و خلیج فارس يك منطقه نظامي محسوب مي گردند. ناوگان پنجم ایالت متحده در كشور بحرين مستقر مي باشد.فرماندهی مرکزی ایالت متحده در قطر واقع مي باشد. آمریکا و متحدان آن چندین پایگاه دریایی در مجاورت آبهای ایران در اختيار دارند. (به نقشه زیر نگاه کنید)
 
خلیج فارس دروازه مبادلات نفتی خاورميانه تلقي مي گردد. نزدیک به 17 میلیون بشکه نفت هر روز از طریق تنگه هرمز در تانکرهاي نفتكش غول پيكر از مسیر خلیج فارس - دریای عمان و با عبور از اقیانوس هند به بازارهاي جهاني صادر مي گردد.  
حال بر اساس شرايط فعلي منطقه خاورميانه،با حضور نيروي درياي آمريكا و تصميمات مشترك بعدي ناتو و آمريكا در خصوص منطقه و از طرفي عدم آگاهي ميت رامني به مسائل سياست خارجي و سطح دانش جغرافياي پايين وي،نياز به درک ژئوپولیتیک بیش از پیش احساس مي گردد.  
اگر اعتقاد بر این است كه ايران در مرزهاي خود محصور گردد(خشکی)، در نتيجه ایران، با توجه به گفته هاي میت رامنی،نبايد نیروی دریایی داشته باشد و اگر ایران نیروی دریایی نداشته باشد،ايران به عنوان "تهدید" براي نیروی دریایی ایالت متحده در خاورمیانه و آبراه های آسیایی محسوب نخواهد شد.   

 
حال نه تنها ایران دارای یک خط ساحلی گسترده ای در امتداد خلیج فارس و دریای عمان می باشد، بلکه دارای یک ناوگان دریایی قدرتمندی متشكل از ناوشکن ها، ناوچه ها و زیردریایی  را نیز در اختيار دارد.
در سال های اخیر،ايران در مسير تقويت قدرت دریایی خود با کمک روسیه در واکنش به تهدیدات آمریکا قدم هاي مهمي برداشته است.اکنون ايران تمام خط ساحلی خود را پوشش نظامي كامل داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین کاظمی نافچی
۲۰:۰۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۱
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار