در گفتگوی خبری شب گذشته عنوان شد؛

نظارت به مراکز مشاوره ازدواج وظیفه وزارت ورزش و جوانان/ صدور مجوز برای مشاوران از سوی سازمان نظام روانشناسی

در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته موضوع نحوه فعالیت سایت ها و مراکز همسریاب نحوه نظارت بر مراکز همسریاب و مشاوران ازدواج از سوی مسئولان و کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفتگوی ویژه خبری شنبه 6 آبان با موضوعیت نحوه فعالیت و نظارت برسایت ها و مراکز همسریايب در حال اجرا شد که سید باقر پیشنمازی معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان و غلامعلی افروز رئیس دانشکده روانشناسي دانشگاه تهران و عضو نظام روانشناسی کشور به عنوان مهمان در این برنامه حضور یافتند.
در ابتدا مجری برنامه با عنوان این که موسسات نوظهوری تحت مراکز همسریاب به وجود آمده اند که به شیوه های مدرن پیوندهای مدرن را رقم می زنند گفتگو را آغاز کرد.

سید باقر پیشنمازی در این خصوص گفت: این طور نیست که ازدواج ها به طور کلی از طریق سایت ها صورت بگیرد بلکه همچنان شاهد ازدواج های سنتی در کشور هستیم.

وی افزود: این مراکز تاپیش از این بدون مجوز این کار را انجام می دادند و سازمان مسئولي را برای نظارت بر این مراکز وجود نداشت اما برای آینده قانون گزار سازمان کارهایی برای نظارت براین مراکز داشته است بیشتر این مراکز حضوری است و سایت ها در اقلیت هستند.

پیشنمازی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده را به وجود آورد تا آموزش و مشاوره در آن گیرد. کار این مراکز تنها مشاوره ازدواج نیست بلکه مواردی همچون مشاوره اعتقادی و همسر گزینی در دستور کار این مراکز قرار گرفته است.

در ادامه پیشنمازی به این سئوال که آیا نیازی به اين مراکز وجود دارد یا خیر افزود: در کلانشهرها شاهد خانواده های بسیاری هستیم که شناخت های درستی ندارند که این مراکز می توانند به شناخت و معرفی ازدواج در این شهرها کمک بسزایی کنند، مشاوره  به عنوان عضو سوم به کمک جوانان آمده و انتخاب دقیق تری را رقم می زنند. چراکه که اگر هم ترازی در ازدواج باشد خانواده پایدارتری را شاهد خواهیم بود.

دکتر افروز عضو سازمان روانشناسی و مشاوره در ادامه بیان داشت: ازدواج مهمترین و سرنوشت سازترین انتخاب است که دو مقوله انتخاب دقیق و عروسی آسان را شامل می شود.
اعتقاد داریم که باید تنها از روانشناسان، مشاوران و معتمدان و کسانی که با اصول هم کفو بودن آشنا هستند، استفاده کرد چرا که اگر این طور نباشد شاهد آسیب پذیري خواهیم بود.

افروز ادامه داد: تاکنون بیش از 100 مرکز از سازمان نظام روانشناسي و مشاوره مجوز دریافت کرده اند و طی توافقاتی که در گذشته با سازمان ملی جوانان داشتیم مقرر شد تا مراکز تخصصي خدمات روانشناسی ازدواج و خانواده را برای تقویت نظارت ها داشته باشیم.

در ادامه معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوان گفت: در زمان سازمان ملی جوانان در این خصوص تفاهم نامه ای امضا شده که همچنان معتبر است و هم اکنون هم کسانی که می خواهند مراکز همسریابی راه اندازی کنند نیاز به کسب مجوز از سازمان روانشناسی را دارند اما شرایط ویژه هم هست که خارج از تخصص سازمان روانشناسی و مشاوره است.

وی با اشاره به اینکه قانون مؤخر ملاک است اظهار داشت: بر اساس ماده 43 تصریح شده هر گونه خدمات مشاوره در چهارچوب هیئت وزیران پروانه بگیرد و این آیین نامه ای است که گردش کار را تعریف می کند کلیه مراکز مشاوره 6 ماه فرصت دارند خود را با این آیین نامه تطبیق دهند.

در این خصوص دکتر افروز گفت: تجارب حرفه ای از مدرک تحصیلی ارزشمندتر است و بسیاری از سایت ها تبدیل به تجارتخانه شده که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با آن مخالف است چرا که حتی برای مشاوره مذهبی هم مشاوره نیاز است پس باید به کسانی مراجعه شود که این نظام تایید شان کرده و پروانه لازم را داشته باشد.

سید باقر پیشنمازی در پاسخ به این سئوال که آیا پروانه مجوز را باید وزارت ورزش و جوانان صادر کند اظهار داشت: مجوز اصلی افرادی که مشاوره می دهند را باید سازمان نظام روانشناسی دهد چراکه این به صورت حقیقی و حقوقی است.
در کار مشاوره صلاحیت با سازمان و تأسیس مرکز به عهده وزارت ورزش و جوانان است. اگر مرکز را به معنی فضا بخوانیم صدور پروانه با وزارت ورزش ولی صدور پروانه مشاوران و مجوز آن ها با سازمان روانشناسی است. ماده 43 تصریح دارد مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی، ایراني و بومی صورت گیرد.

غلامعلی افروز در ادامه گفت: هم اکنون برای مشاوران کارگاه تخصصی داریم، قانون نظام روانشناسی ماندگار و مصوب مجلس است. افروز در جواب سئوال مجری برنامه در خصوص چگونگی تقسیم کار برای عدم تداخل وظایف بیان داشت: باید سرمایه گزاری بلند مدت در بحث ازدواج به هنگام صورت گیرد و تقسیم کار به نحوی باشد که هر کسی مسئولیتي را انجام دهد، اگر وزارت ورزش و جوانان غنی تر کار کند می توانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.
همچنین پیشنمازی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان در ورزش وظیفه تصدی و در حوزه جوانان وظیفه سیاستگذاری را دارد. ماده 41 تصریح کرد همه دستگاهها زمینه را برای ساماندهی و پشتیبان امور جوانان فراهم کنند.

وی بیان داشت: وزارت ورزش و جوانان بر تخلفات صورت گرفته در حوزه مرکز همسریاب نظارت می کند و در ادارات ورزش و جوانان استان و نهادها مانند سازمان مشاوره و نظارت عمومی حوزه مردم به تخلفات رسیدگی خواهد کرد.

وی با اشاره به تاسیس دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: این دفتر برنامه ریزی تسهیل و ساماندهی ازدواج جوانان را برعهده دارد و مرجع پاسخگویی به تخلفات مراکز همسریاب است.

وی سایت های همسریاب را نیاز امروز جامعه دانست و عنوان کرد: موافق خدمات در فضای اینترتی نیستم این مراکز برای کسانی است که به دلایلی نیاز به مشاوره دارند با ایرانیان خارج از کشور و یا افراد در شهر های بزرگ وساطت در ازدواج امری مطلوب است که از پیش از این نیز مرسوم بوده است.

غلامعلی افروز نیز در این زمینه ادامه داد: نیاز است به مشاوره اینترنتی و تلفنی نظارت شود، غالب مراکز همسریاب از تست هايي استفاده می کنند که بومی نیست که نه علمی است و نه روانشناسی و مشاوره های غیر حضوری باید با نظارت صورت گیرد.

پیشنمازی افزود: حتی در ازدواج های سنتی هم شاهد کم کاری هستیم در مورد مراکز مشاوره نیز به همین صورت است.

افروز در پایان اظهار داشت: سقف سنی، مدرک تحصیلی، حسن شهرت، نداشتن و سوء اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تعهد نامه و سوگند نامه که هم اکنون درحال تدارک از شرایط صدور مجوز برای افراد است.
در هر نهادی تخلف محال نیست اما باید نظارت در حد اعلی صورت گیرد گفتگوی ویژه خبری با موضوعیت نظارت بر مراكز همسریابی با نتیجه صدور مجوز برای مشاوران از سوی نظام روانشناسی و نظارت بر مراکزهمسریاب از سوی وزارت ورزش و جوانان به پایان رسید./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار