گزارش/

بلاتكليفي مسكن زلزله‌زدگان در لابه‌لاي تناقض‌گويي مسئولان

پس از گذشت 108 روز از حادثه زلزله آذربايجان شرقي، برخي از مسئولان از احتمال اتمام ساخت تمام واحد‌هاي مسكوني مناطق زلزله‌زده منطقه ارسباران تا پايان آبان ماه خبر مي‌دهند در حالي كه برخي ديگر چنين ادعايي را غيرممكن مي‌دانند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در حالي سه ماه و 18 روز از حادثه زلزله آذربايجان‌ شرقي مي‌گذرد كه تهيه منزل مسكوني براي زلزله‌زدگان منطقه ارسباران از مهم‌ترين دغدغه مردم و مسئولان به شمار مي‌رود.

در جريان زلزله اخير شهرستان‌هاي اهر، ورزقان،‌ هريس و روستاهاي تابعه، 18 هزار واحد مسكوني تخريب شد كه يك سوم اين تعداد نيازمند بازسازي كامل هستند.

تهيه مسكن براي زلزله‌زدگان از آنجايي مهم جلوه مي‌كند كه مناطق زلزله‌زده آذربايجان‌ شرقي يكي از سردسير‌ترين مناطق كوهستاني كشور بوده كه سرماي سخت آن زندگي را براي زندگي عادي سخت مي‌كند تا چه برسد به زندگي در چادر و لابلاي خروارها آوار.

در همين خصوص، قربان محمدي رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان آذربايجان‌ شرقي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه "آمار دقيق ساخت و تحويل مسكن را در اختيار ندارم" گفت: اما ما تمام كمك خود را انجام مي‌دهيم و البته مردم خودشان مسكن را تهيه مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: تا روز شنبه 6 آبان‌ ماه، 11 هزار و 300 واحد بتن فوندانسيون، 8 هزار و 300 واحد اسكلت‌بندي، 5 هزار و 700 واحد ديوار چين و 4 هزار و 300 واحد سقف‌كاري انجام شده است.

محمدي همچنين خاطرنشان كرد: تا به امروز يك هزار و 500 واحد منزل مسكوني تهيه و در اختيار زلزله‌زدگان قرار گرفته است.


رئيس بنياد مسكن آذربايجان‌ شرقي با بيان اينكه روزانه 350 واحد مسكن سقف‌كاري مي‌شود، گفت:‌ در حال حاضر چادر و منزل مسكوني در اختيار زلزله‌زدگان قرار داشته و مي‌توانند در صورت تمايل چادر را تحويل و از  منزل مسكوني استفاده كنند!

وي در پايان يادآور شد: در صورتي كه شرايط جوي اجازه بدهد تا پايان آبان‌ ماه مشكل مسكن زلزله‌زدگان ارسباران مرتفع خواهد شد.

اما عباس فلاحي باباجاني نماينده اهر و هريس در خصوص ادعاي رئيس بنياد مسكن آذربايجان‌ شرقي نظر ديگري دارد؛ فلاحي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: چنين چيزي امكان ندارد و نمي‌شود تا پايان ماه جاري مشكل مسكن زلزله‌زدگان را حل كنند چرا كه بعد از گذشت بيش از 3 ماه پيشرفت آن چناني در اين خصوص صورت نگرفته است.

وي افزود: از 18 هزار واحد مسكني كه طبق اعلام مراجع مختلف در جريان زلزله اخير دچار آسيب شدند، هزار و 407 مورد مسكن آسيب بالاي 60 درصد را داشتند كه بايد تخريب و نوسازي شود.

فلاحي تصريح كرد: چگونه مي‌شود در عرض كمتر از 2 ماه حدود 12 هزار واحد مسكوني تهيه و در اختيار زلزله‌زدگان قرار داد، در حالي كه در عرض 3 ماه حدود يك هزار و 500  واحد مسكن تهيه كرده‌اند؟!

نماينده اهر و هريس در ادامه اظهار داشت: نبايد با طرح چنين موضوعاتي باعث كاهش سرعت ساخت و ساز مسكن در منطقه باشيم.

فلاحي هدف از ارائه چنين گزارشات را آماده‌سازي اذهان عمومي براي ترك كار بدون هزينه دانست و گفت:‌ مسولاني كه اعلام مي‌كنند كار ساخت و ساز مسكن زلزله‌زدگان به زودي به اتمام خواهد رسيد، مي‌خواهند طوري برنامه‌ريزي ‌كنند كه هر چه سريعتر منطقه را ترك كرده و مسوليتي متوجه آنان نشود ولي بايد در نظر داشت اقدامات اين چنيني باعث دلهره و ايجاد نگراني در مردم خواهد شد.

اما از سوي ديگر خليل ساعي، مدير‌كل سازمان مديريت بحران آذربايجان شرقي در خصوص آخرين وضعيت منطقه زلزله‌زده ارسباران به باشگاه خبرنگاران گفت: پس‌لرزه‌هاي زلزله اخير كماكان در حال و قوع  است به طوري كه راس ساعت 2 بامداد زلزله‌اي به بزرگي 4/4 در مقياس ريشتر و ساعت 7 و 26 دقيقه زلزله ديگري به بزرگي 1/4 در مقياس ريشتر شد ورزقان را لرزاند.

وي تصريح كرد: سازمان مديريت بحران آذربايجان شرقي آمادگي دارد در صورت بروز هر گونه حادثه احتمالي در منطقه زلزله ارسباران حادثه را مديريت كرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

ساعي خاطرنشان كرد: تا به امروز 900 دستگاه كپسول آتش‌نشاني در اختيار روستاهاي آسيب‌ديده قرار گرفته و آموزش اطفاء حريق نيز انجام داده شده است تا در صورت آتش‌سوزي بتوانند مديريت لازم داشته باشند.

مديركل سازمان مديريت بحران استان آذربايجان شرقي افزود: تمام تلاش و سعي خود را معطوف كرده‌ايد تا قبل از شروع فصل سرما به نتيجه برسد.

لازم به يادآوريست ساعت 16:53 روز شنبه 21 مرداد ماه سال جاري زلزله‌اي به بزرگاي 6.4 در مقياس ريشتر شهرستان اهر و به فاصله زماني 10 دقيقه زلزله ديگري به بزرگاي 6.2 در مقياس ريشتر اين شهرستان و شهرستان‌هاي هريس، ورزقان و روستاهاي تابعه را لرزاند كه بر اساس آن 306 نفر كشته و بيش از 1380 نفر زخمي شدند همچنين در جريان اين حادثه 80 درصد منزل مسكوني ساكنين اين منطقه تخريب شد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: مسکن ، زلزله ، ارسباران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار