نگاه تلسکوپ ناسا به مرکز راه شیری

سیاه چاله مرکز راه شیری پرانرژی تر از قبل !

سیاه چاله بسیار پرجرم مرکز کهکشان راه شیری بطور منظم زبانه هایی از پرتوی پرانرژی X ساطع می کند. برای اولین بار جدیدترین تلسکوپ ناسا با نگاه تیزبین خود تصاویری از این مرکز پرجرم و پرانرژی ثبت کرده است

به گزارش خبرنگاه دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ سیاه چاله مرکز راه شیری جرمی در حدود 4 میلیون سامانه خورشیدی دارد. این سیاه چاله بطور قابل ملاحظه ای آرام است. اما سیاه چاله مرکز راه شیری قادر به انتشار پرتو ایکس بطور روزانه می باشد.

در تصویر زیر موقعیت مرکز راه شیری؛ آنچه از روی زمین دیده می شود را می بینید.


زبانه های کوچک از این سیاه چاله در طول موج رادیویی و اینفرارد (مادون قرمز) بارها و بارها در طول روز هم می تواند پرتوزایی کند. حالا برای اولین بار تلسکوپ اسپکتروسکوپ ناسا (NuSTAR) یکی از این زبانه های پرانرژی را مورد مطالعه قرار داده است.


NuSTAR در اواخر ماه جولای تصویری از مرکز راه شیری ثبت کرد. تصویر پس زمینه نشان می دهد که یک منبع پرانرژی از پرتو مادون قرمز در مرکز راه شیری وجود دارد.

در طول یک دوره دو روزه در اواخر ماه جولای، NuSTAR زبانه های پرانرژی پرتو ایکس را 4 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندار ثبت کرد. تلسکوپ پرتو ایکس جدید ناسا تصاویری 10 برابر شارپتر و 100 برابر حساس تر به دستگاه های قبل از این تلسکوپ ثبت کرده است.

این تلسکوپ ناسا توانست انرژی پرتو ایکس ساطع شده از مرکز راه شیری را 6 تا 79 کیلو الکترون ولت تخمین بزند. گاز اطراف سیاه چاله دمایی در حدود 100 میلیون درجه سانتی گراد دارد. 11 بار داغتر از دمای مرکز خورشید ما. اخترشناسان می دانند که این دمای بالا نتیجه وجود پلاسمای داغ در اطراف سیاه چاله مرکز راه شیری است.

اخترشناسان در مورد اینکه چرا گاز اطراف سیاه چاله چرا بطور منظم داغ می شود هنوز توضیحی نداده اند و تحقیقات در این مورد در حال پیگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار