تكرار // بيش از 220 روز از سال توليد ملي گذشت؛

عملكرد نهادهاي مختلف كشور در تحقق توليد ملي چگونه بوده است؟

بيش از 7 ماه از سال "توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني" مي‌گذرد، دستگاه‌هاي مختلف اعم از مجلس و دولت در راستاي تحقق اين راهبرد مهم چه عملكردي داشته‌اند، آيا تلاش آنها پاسخگوي مطالبات مقام معظم رهبري در زمينه تحول اقتصادي بوده است؟

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، چند سالي است كه مقام معظم رهبري نامگذاري سال جديد را براساس اولويت‌هاي اقتصادي كشور دنبال مي‌كنند.

هوشياري و تيزبيني رهبر انقلاب در توجه به مسائل اقتصادي، نشان مي‌دهد كه ايشان به درستي نقشه شوم دشمنان را مي‌دانستند و آگاه بودند كه استكبار جهاني نوك پيكان تهاجم خود را به سمت سبد كالاي ملت ايران نشانه گرفته است.

رهبر انقلاب اسلامي سال 87 را به نام سال نوآوري و شكوفايي، سال 88 را به نام سال حركت مردم و مسئولين به سوى اصلاح الگوى مصرف، سال 89 را به نام همت مضاعف و كار مضاعف، سال 90 را به نام سال جهاد اقتصادي و سال 91 را توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نام گذاري كردند.

با مروري كوتاه به برخي از بيانات رهبر فرزانه انقلاب دغدغه‌ها و مطالبات ايشان در زمينه تحول اقتصادي كشور بيش از پيش آشكار مي‌شود.

بخشي از پيام نوروزي رهبر انقلاب به مناسبت سال 87

"اين نقطه‌ اولی است كه مورد انتظار ماست، در اين سال بايد نوآوری فضای كشور را فرا بگيرد و همه خود را موظف بدانند كه كارهای نو و ابتكاری را ـ در سايه‌ مديريت صحيح و تدبير درست ـ در فعاليت كشور وارد كنند. انتظار دوم اين است كه فعاليت‌هايی كه در سال‌های گذشته انجام گرفته، سرمايه‌گذاری‌های بزرگی كه مسئولان گوناگون و آحاد مردم در بخش‌های مختلف ـ چه سرمايه‌گذاری مادی، چه سرمايه‌گذاری معنوی ـ انجام داده‌اند، اينها به شكوفايی برسد و مردم نتايج آن را در زندگی خود حس كنند. برخی از كارها امروز آغاز می‌شود، لكن بزودی نتيجه‌ خود را نشان نمی‌دهد؛ كارهايی كه در سال‌های اخير انجام گرفته است ."(1)

بخشي از پيام نوروزي به مناسبت سال 88

"ما بايستى الگوى مصرف را اصلاح كنيم. ما بايستى به سمت اصلاح الگوى مصرف حركت كنيم. مسئولين كشور در درجه‌ى اول - چه قوه‌ى مقننه، چه قوه‌ى مجريه، و چه ساير مسئولين كشور؛ قوه‌ى قضائيه و غير آن‌ها - و اشخاص و شخصيت‌ها در رتبه‌هاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقير و غنى، بايستى به اين اصل توجه كنند كه بايد الگوى مصرف را اصلاح كنند. اينجور مصرف كردن در همه‌ى زمينه‌ها - در امور ضرورى زندگى، در زيادى‌هاى زندگى  - مصرف كردن بى رويّه و بدون منطق و بدون تدبير عقلانى، به ضرر كشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست."(2)

بخشي از پيام نوروزي به مناسبت سال 89

"امسال براى اينكه ما بتوانيم آنچه را كه در اين دعاى شريف به ما تعليم داده شده است و وظيفه‌ ماست، انجام بدهيم، براى اينكه بتوانيم بر طبق اقتضائات كشور و ظرفيت‌هاى كشور حركت كنيم، احتياج داريم به اينكه همت خودمان را چند برابر كنيم؛ كار را متراكم‌تر و پرتلاش‌تر كنيم. من امسال را به عنوان سال «همت مضاعف و كار مضاعف» نامگذارى ميكنم."(3)

بخشي از پيام نوروزي به مناسبت 90

"همین تحریم‌هائی كه دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی كردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال كردند، به قصد این بود كه یك ضربه‌ای بر پیشرفت كشور ما وارد كنند و آن را از این حركت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریم‌ها آن نتیجه‌ای را كه انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال می‌كنند."(4)

بخشي از پيام نوروزي به مناسبت سال 91

"همان طورى كه اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادى بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان ميدانستند كه اين نام و اين جهتگيرى و شعار براى سال 90 يك امر لازم است، اما بعد تلاش‌هاى دشمنان در اين سال هم همين را اثبات كرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حركت خصمانه‌ خودشان را در عرصه‌ اقتصادى نسبت به ملت ايران آغاز كردند؛ اما ملت ايران، مسئولين، آحاد مردم، دستگاه‌هاى مختلف، با تدبيرهاى هوشمندانه‌اى توانستند با اين تحريم‌ها مقابله كنند. اگر ما توانستيم توليد داخلى را رونق ببخشيم، مساله‌ تورم حل خواهد شد؛ مساله‌ اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلى به معناى حقيقى كلمه استحكام پيدا خواهد كرد. اينجاست كه دشمن با مشاهده‌ اين وضعيت، مأيوس و نااميد خواهد شد. وقتى دشمن مأيوس شد، تلاش دشمن، توطئه‌ى دشمن، كيد دشمن هم تمام خواهد شد."(5)

* حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني در حاشيه مانده است

براساس اين گزارش؛ قرار بود سال حمايت از كار و سرمايه ايراني ترسيم كننده افق جديدي باشد كه نيازمند پيش‌بيني الزامات و رفع موانع پيش‌رو جهت تحقق اهداف اين سياست راهبردي كشور است.

براين اساس تحقق توليد ملي فرآيندي اثر بخش و ارزش‌آفرين بوده و ضروري است تا كليه اركان دولت و دستگاه‌هاي متولي برنامه‌هاي مناسبي را براي توسعه و هدفمندسازي نيروي كار و سرمايه‌هاي اجتماعي در كشور فراهم مي‌کردند، در اين زمينه تغيير نگرش مديران، توجه بيشتر به بنگاه‌هاي زود بازده را مي‌طلبد اما به نظر مي‌رسد كه با گذشت حدود 204 روز(بيش از شش ماه) از نامگذاري سال توسط مقام معظم رهبري دستگاه‌هاي متولي عملكرد چندان موفقي را در اين زمينه نداشته اند و به گفته برخي از كارشناسان حتي توليد ملي به حاشيه رانده شده و اين در حالي است كه بيانات مقام معظم رهبري در عرصه‌هاي مختلف همواره شاه كليد عبور از مشكلات بوده است.

باشگاه خبرنگاران طي اين گزارش براي پيگيري مطالبات رهبر فرزانه انقلاب در راستاي تحقق شعار امسال با چهره‌هاي سياسي گفتگو كرده كه در پي مي‌آيد.

گراني و تورم نتيجه بي توجهي به شعار منتخب سال توسط رهبر معظم انقلاب است/دستگاه‌هاي مربوطه بيش از اين وقت كشي نكنند

احمد كريمي‌اصفهاني در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، درباره ميزان موفقيت دستگاه‌هاي مختلف در جهت حمايت از توليدات داخلي و کار و سرمايه ايراني گفت: مقام معظم رهبري چند سال است كه نامگذاري سال را بر اساس مسائل اقتصادي انجام مي‌دهند.

اين عضو شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: رهبر انقلاب سال 87 را به نام نوآوري و شكوفايي، سال 88 را به نام حركت مردم و مسئولين به سوي اصلاح الگوي مصرف، سال 89 را به نام همت مضاعف و كار مضاعف، سال 90 را به نام جهاد اقتصادي و سال 91 را به نام توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري كردند.

وي تاكيد كرد: توجه مقام معظم‌ رهبري به مسائل اقتصادي و نامگذاري سال بر اين اساس، تيز بيني و هوشياري ايشان را نشان مي‌دهد.

كريمي‌اصفهاني اظهار داشت: اگر همان زمان كه رهبر انقلاب، سال را براساس مسائل اقتصادي نامگذاري كردند، مسئولان به اين مهم توجه و دقت مي‌كردند، ديگر چنين مشكلاتي در كشور وجود نداشت.

عضو شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام و رهبري تصريح كرد: عدم توجه مسئولان به شعار سال، كشور را به سمت معضل پيش برده است؛ گراني و تورم نتيجه عدم توجه به شعارهاي مقام معظم رهبري است.

وي تاكيد كرد: دولت به كار جمعي اعتقادي ندارد و فقط كار خود ار دنبال مي‌كند، مجلس بايد الزاماتي را براي دولت در رابطه با شعار سال ايجاد كند و اگر دولت به اين الزامات توجه نكرد مورد بازخواست قرار بگيرد.

كريمي‌اصفهاني با بيان اينكه دولت در پي بهبود مسائل اقتصادي نيست، گفت: بايد هدف‌گذاري مناسبي درباره تحقق شعار سال انجام مي‌داد و دستگاه‌هاي نظارتي هم با پيگيري مستمر مي‌توانستند دولت را وادار به انجام اين مهم كنند.

وي گفت: شش ماه از سال گذشت و عملكرد چشم‌گيري را درباره حمايت از توليدات داخلي شاهد نبوديم اما تا قصد توجه به اين مسئله را داشته باشيم شش ماه ديگر هم سپري مي‌شود بنابراين بايد مجلس و دولت سريعتر وارد عمل شوند.

عضو شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام و رهبري خاطر نشان كرد: نظارت ضعيف، به دستگاه‌هاي مربوطه جرات داده تا به شعار سال كم توجهي كنند و بعيد مي‌دانم كه در فرصت باقي مانده توفيق چنداني درباره تحقق سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني داشته باشيم.

شعار سال مورد توجه مجلس و دولت قرار نگرفته است/7 ماه گذشت اقدام چشم‌گيري انجام نشد

همچنين حميدرضا ترقي در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، درباره ميزان موفقيت دستگاه‌هاي مختلف در جهت حمايت از توليدات داخلي و کار و سرمايه ايراني گفت: با وجود اينكه بيش از هفت ماه از سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني مي‌گذرد متاسفانه شاهد اقدام عملي چشم‌گيري در رابطه با رونق شعار سال و حمايت از توليد داخلي در كشور نيستيم.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليدات داخلي نسخه مقابله با تحريم‌ها عليه كشورمان است.

وي با اشاره به مشكلات توليدكنندگان براي تامين مواد اوليه و نقدينگي، اظهار داشت: بعضا تعداد زيادي از مراكز توليدي در كشور خوابيده و با با بازدهي كمي در حال فعاليت هستند.

ترقي تاكيد كرد: اين شعار و سياست راهبردي مورد توجه و دقت مجلس و دولت قرار نگرفته است و اولويت‌ها عمدتا به مسائل ديگري داده شده است.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با بيان اينكه در ابتداي سال 91 بحث‌هاي تئوري خوبي درباره راهكارهاي حمايت از توليد داخلي انجام شد، افزود: جذب سرمايه‌ ايرانيان خارج كشور، برطرف كردن موانع امنيتي سرمايه‌گزاري و رفع نواقص قانون كار مورد توجه مجلس و دولت قرار بگيرد.

وي با اشاره به افزايش نرخ ارز در كشور، اظهار داشت: افزايش نرخ ارز به صورت طبيعي تا حدي جلوي واردات را گرفت و فرصت خوبي را براي رونق بخش توليد فراهم كرد اما متاسفانه موانع توليد از طريق دولتمردان و دستگاه‌هاي مسئول برطرف نشد.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي خاطر نشان كرد: بايد زمينه رونق توليد فراهم شود و اين مسئله توجه بيشتر دستگاه‌هاي مربوطه را مي‌طلبد.

توليد داخلي و اقتصاد مقاومتي در حاشيه قرار گرفته است/ ضرورت همگرايي ملي براي تحقق شعار سال

در ادامه اين گزارش؛ پرويز سروري هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره ميزان موفقيت دستگاه‌هاي مختلف در جهت حمايت از توليدات داخلي و کار و سرمايه ايراني گفت: مقام معظم رهبري چند سالي است که در نامگذاري سال به مسائل اقتصادي توجه ويژه‌اي مي‌کنند.

قائم مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي ادامه داد: توجه رهبر انقلاب به مسائل اقتصادي نشان مي‌دهد که اقتصاد يکي از اولويت‌هاي مهم کشور است.

وي سال توليد ملي را تير خلاصي بر تلاش‌هاي نظام غرب و سلطه بيان کرد و اظهار داشت: اگر همانگونه که مقام معظم رهبري درباره حمايت از توليدات داخلي دستور دادند، عمل مي‌شد ديگر آشفتگي بازار را شاهد نبوديم.

سروري تاکيد کرد: تاکنون توفيق عملي چنداني را در جهت تحقق اين مهم نداشته‌ايم و هدف گذاري درستي را مبتني بر سياست مقام معظم رهبري در سال جديد در پيش نگرفتيم.

قائم مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي افزود: توليد داخلي با اقتصاد مقاومتي تکميل مي‌شد اما متاسفانه دستگاه‌هاي مختلف تبيين درستي را از اين مساله نداشتند.

وي تصريح کرد: نتيجه‌اي که اکنون بدست آمده مغاير با سياست‌هاي رهبر معظم انقلاب است؛ تمرکز اقتصاد مقاومتي بر روي توليد داخلي است که با اجراي درست آن مي‌توان ظرفيت داخلي را منسجم‌تر کرد و در مقابل تهديدات دشمنان ايستاد.

سروري با بيان اينکه متاسفانه اقدام قابل گزارشي از سوي دستگاه‌هاي مختلف اعم از مجلس و دولت در جهت توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني مشاهده نمي‌شود، اظهار داشت: دستگاه‌هاي مختلف تاکنون نتوانسته‌اند اقدام موثري را در جهت تحقق توليد داخلي  انجام دهند و با توجه به اينکه در آستانه دو انتخابات بزرگ و مهم هستيم، عملا چالش‌هاي سياسي موضوع محوري و مهم کشور را به حاشيه برده است.

وي ادامه داد: متاسفانه بحث حمايت از توليدات داخلي و اقتصاد مقاومتي در حاشيه قرار دارد و براي اجرايي کردن اين اصل مهم به همگرايي ملي نياز داريم.

قائم مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي گفت: بايد دستگاه‌هاي مختلف براي حمايت از توليدات داخلي با يکديگر همکاري کنند و به صورت جدي‌تري وارد عرصه شوند

مسئولان به جاي تضعيف يكديگر به فكر اقتصاد مقاومتي باشند

آيت‌الله عباس كعبي هم به  باشگاه خبرنگاران، گفت: سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني و در تداوم آن اقتصاد مقاومتي جهت عبور از تحريم‌ها، رونق و شكوفايي اقتصادي طراحي شد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه كه يكي از راهبردهاي مهم اقتصاد مقاومتي حمايت از كار و سرمايه ايراني است، ادامه داد: تحقق اقتصاد مقاومتي و توليد داخلي عزم مسئولان نظام، نخبگان، سرمايه‌گذاران و آحاد مردم را مي‌طلبد و بايد به يك آهنگ عمومي تبديل شود.

وي تاكيد كرد: در شرايط حساس فعلي دشمنان نظام اسلامي در جنگي تمام عيار سبد كالاي ملت ايران را نشانه گرفته‌‌اند اما ملت ايران با بكارگيري ظرفيت‌هاي عظيم خود دشمن را زمين گير كرده است.

آيت الله كعبي با بيان اينكه راهبرد اقتصاد مقاومتي و توليد ملي به نظريه‌اي قابل تحقق تبديل شده است، افزود: اين راهبرد مهم امروز به يك فرهنگ عمومي تبديل شده است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد: تحقق اقتصاد مقاومتي الزاماتي دارد از جمله اينكه بايد هم‌افزايي و هماهنگي خاصي ميان دستگاه‌ها و مسئولان تصميم گيرنده ايجاد شود و مسئولان به جاي تضعيف يكديگر، خوب است كه به فكر تحقق ميداني راهبرد اقتصاد مقاومتي، رشد، رونق و شكوفايي اقتصادي كشور باشند.

دولت بايد بزرگترين حامي توليدکنندگان باشد/حمايت از توليدات داخلي فقط با شعار محقق نمي‌شود

محمدتقي ميرزايي مديرعامل شرکت کامپوره خزر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره ميزان موفقيت دستگاه‌هاي مختلف در جهت حمايت از توليدات داخلي و کار و سرمايه ايراني گفت: اگر محدوديت‌هاي توليد کنندگان در بخش قيمت‌گزاري و اقتصاد آزاد برطرف شد، قسمت عمده‌ از مشکلات حل خواهد شد.

 وي ادامه داد: دولت بر روي مواد اوليه کنترلي ندارد و توليدکنندگگان را در بخش قيمت تمام شده محدود مي کند؛ اين مسئله به نفع بخش توليد نيست و بزرگترين ضرر را به توليد کننده مي‌زند.

مدير عامل شرکت کامپوره خزر تصريح کرد: توليدکنندگان در حال حجاضر مواد اوليه را با قيمت گرانتري نسبت به گذشته خيداري مي‌کنند و از ما انتظار دارند که کالا را به قيمت تمام شده چند ماه پيش در اختيار مصرف کننده ‌قرار بدهيم و چنين مسئله‌اي امکان پذير نيست و توليدکننده را متضرر مي‌کند.

ميرزايي درباره حمايت‌هاي دولت از بخش توليد اظهار داشت: در حال حاضر تسهيلات بانکي را نسبت به گذشته در حد پايين تري دريافت مي‌کنيم، دولت بايد بزرگترين حامي بخش توليد باشد.

مدير عامل شرکت کامپوره خزر خاطر نشان کرد: بهترين راه حل در حال حاضر اين است که دولت اجازه بدهد، قيمت گزاري کالا را براساس عرضه و تقاضا صورت بگيرد نه بر اساس سياست‌هاي دولت؛ چرا که با بخشنامه و سياست قيمت کنترل نمي‌شود.
 
متن كامل پيام نوروزي مقام معظم رهبري به مناسبت سال 87(1)

متن كامل پيام نوروزي مقام معظم رهبري به مناسبت سال 88(2)

متن كامل پيام نوروزي مقام معظم رهبري به مناسبت سال 89(3)

متن كامل پيام نوروزي مقام معظم رهبري به مناسبت سال 90(4)

متن كامل پيام نوروزي مقام معظم رهبري به مناسبت سال 91(5)


*گزارش// سحر بخشي روشن

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار