بجنورد/

آیا تا به حال چیپس میگو خورده‌اید

آیا تا به حال چیپس میگو خورده‌اید؟ همان محصول ترد نارنجی رنگی كه در برخی قنادی‌های مدرن یا آجیل‌فروشی‌ها درون ظروفی بزرگ در میان انواع و اقسام خشكبار جلوه‌نمایی می‌كند. اگر این محصول را میل كرده‌اید، طعم آن چگونه بوده است؟ فكر می‌كنید در آن از گوشت میگو استفاده شده است یا فقط ظاهری ترد و فریبنده و طعم متفاوتی دارد؟

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، در بسیاری از كشورهای آسیایی به‌خصوص عرب زبان، درصدی گوشت میگو به همراه افزودنی‌هایی، فرآوری و ترد می‌شود و آن را مانند انواع اسنك‌ها به عنوان یك میان‌وعده تنقلی استفاده می‌كنند.

جالب آن كه این محصول چند سالی است با قیمتی گران و ظاهری جذاب و طعم‌های متنوع به كشور ما هم راه یافته و طرفداران خاص خود را دارد.

گفتنی است که اغلب این محصولات از كشورهای خارجی صادر شده و بخشی از آن نیز در داخل كشور تولید می شود البته باید مراقب آن بخش از محصولات كه به صورت غیربهداشتی در كارگاه‌های زیرپله‌ای از سوی افراد غیرمتخصص تهیه و عرضه می‌شود، ‌باشیم.

چیپس میگو ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد چیپس میگو برخلاف ادعای عرضه‌كنندگان آن، اگر هم حاوی مقدار ناچیزی میگو باشد مواد مغذی آن طی فرآوری، دستخوش تغییراتی شده و نمی‌تواند جایگزین میگوی سالم و تازه باشد.

این چیپس به دلیل نمك زیاد و مواد افزودنی مختلف برای بسیاری از افراد بویژه كودكان و مبتلایان به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد.

خوب است بدانید قسمت اعظم این محصول از مواد حجم‌دهنده غیرگوشتی تشكیل شده و به دلیل آن كه انواعی از آن مانند چیپس سیب‌زمینی برای برشته و ترد شدن در روغن غوطه‌ور می‌شود، تنقلی چرب بوده و به دلیل كالری بالا بسیار چاق‌كننده است.

از سوی دیگر مواد كربوهیدراتی افزوده شده به این محصول طی فرآیند سرخ شدن بشدت حرارت دیده و احتمال ایجاد ماده سرطانزای «آكریلامید» در آن وجود دارد. این ماده به مرور زمان می‌تواند كبد را دچار نارسایی و اختلال كند.

احتمال غیرمجاز بودن مواد رنگی ! مواد رنگی افزوده شده به چیپس میگو مانند انواع پفك‌ها، سنتزی و شیمیایی بوده و به دلیل آن‌كه اغلب محصولات وارداتی آن تحت نظارت وزارت بهداشت ایران نیست و انواعی كه داخل كشور تهیه می‌شود، فاقد مجوز بهداشت است، احتمال غیرمجاز بودن مواد رنگی آن زیاد بوده و می‌تواند موجب حساسیت، مسمومیت خونی، اختلالات رفتاری و عوارض عصبی شود.

هشدار؛ خطر فساد چیپس میگو بالاست این محصول اگر حاوی درصد كمی میگو باشد فساد پذیری بالایی دارد و نگهداری آن در مكان‌های گرم و مرطوب مانند قنادی‌های بزرگی كه قسمت شیرینی‌پزی آن فعال است، زمینه رشد انواع میكروب‌های مسمومیت‌زا را فراهم كرده و تهدید‌كننده سلامت مصرف‌كننده است.

خوب است بدانید در صنعت، چیپس و پفك در بسته‌بندی‌های غیرقابل نفوذ در شرایط بهداشتی با گازهای فاقد اكسیژن بسته‌بندی می‌شود و این خود عاملی برای افزایش ماندگاری محصول است، اما چیپس میگو كه در ظروف غیربهداشتی روباز به صورت فله‌ای در مجاورت نور، رطوبت و هوای آلوده عرضه می‌شود و روغن آن به مدت طولانی در معرض اكسیژن هوا قرار دارد، علاوه بر افت مواد مغذی و كاهش كیفیت، به دلیل اكسید شدن، طعم تند و مزه نامطلوبی به خود گرفته و در نهایت فاسد می‌شود بنابراین تا زمانی كه از تاریخ مصرف، بسته‌بندی بهداشتی و مجوز بهداشت چیپس میگو مطلع نشده‌اید، از خرید آن اجتناب كنید./س

برچسب ها: چیپس ، میگو ، خوردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.