قم/

نظر چهار مرجع تقلید در خصوص مصرف وام در غیر جهت آن

حضرات آیات سید علی خامنه‌ای، سید علی سیستانی، حسین وحید خراسانی و ناصر مکارم شیرازی نظر خود را در خصوص مصرف وام‌های بانکی در غیر جهت آن اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حضرت آیت‌الله خامنه ای در پاسخ به این سوال که،اگر وام گيرنده قصد مصرف آن در مورد قرارداد را ندارد،حكم وضعى و تكليفى آن چیست؟ فرمودند: اگر بانک وامى را براى کسى که مى‌خواهد خانه‌اش را تعمير کند اختصاص داده، شخص دريافت کننده اگر قصد تعمير منزل را ندارد از همان ابتداء حق گرفتن چنين مبلغى را ندارد و مالک آن نمى‌شود.و از تسهيلات بانكى بايد در همان جهتى كه تعيين شده استفاده كنند و در غير آن جايز نيست.

آیت‌الله سیستانی هم در پاسخ به این سوال ، آيا وامهايی که برای اموری خاص اعطا می شود ( مثل وام فرش يا منزل يا اشتغال ) را مي شود در غير مورد آن استفاده کرد؟ گفت: اگر براساس معامله ای باشد که به حسب موازين فقهی صحيح باشد بايد به آن ملتزم شويد.

آیت‌‌الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به این سوال که، افرادى از بانکهاى جمهورى اسلامى وام دریافت کرده، و به علّت ناآگاهى از حکم شرعى، آن را در غیر مورد قرارداد مصرف کرده اند( مثلا وام کشاورزى را صرف خرید ماشین کردند)ً حکم شرعى آن چیست؟ اظهار داشت: چنین وامهایى باطل است. باید آن را منطبق با عقود شرعیّه دیگرى کنند، تا مشکل ربا پیش نیاید.

و آیت‌الله وحید خراسانی هم در جواب این سوال که آیا می توانیم وام مسکن گرفته و آن را در غیر مورد مسکن بکار ببریم یا وام خودرو را در مورد دیگری مثل خرید زمین بکارببریم؟ گفت: وام باید در همان جهت که معین شده مصرف شود./س


برچسب ها: قم ، مراجع ، وام ، بانکها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.