«تکنیک بازیگری سنفورد مایزنر» با آموزه‌های تازه برای بازیگری تئاتر منتشر شد

کتاب «تکنیک بازیگری سنفورد مایزنر» نوشته‌ی دنیس لانگ‌ول منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط‌عمومی انتشارات افراز، این کتاب به‌همت منوچهر خاکسار هرسینی ترجمه و در انتشارات افراز چاپ شده است.

سنفورد مایزنر بازیگر و معلم فقید تئاتر، روش بازیگری‌ای را بنیاد نهاد که اکنون تکنیک بازیگری سنفورد مایزنر نامیده می‌شود. کتاب «تکنیک بازیگری سنفورد مایزنر» برخی دیدگاه‌ها را در مورد تکنیک‌هایی که این معلم تأثیرگذار درام در 50 سال کارش استفاده کرده ارائه می‌دهد‌. مقدمه‌ی این کتاب را سیدنی پولاک، یکی از بازیگران تاثیرگذار که با مایزنر کار کرده، نوشته است.

به گفته‌ی آقای منوچهر خاکسار هریسی، مترجم این کار، روش مایزنر روشی علمی‌تر از روش استانیسلاوسکی‌است که پیش از این، روش مسلط بازیگری بود. او می گوید: «استانیسلاوسکی به این اعتقاد داشت که بازیگر برای بازی بر روی صحنه باید به حافظه‌ی حسی خود رجوع کند و این موضوع منوط بر این بود که بازیگر برای بازی نقش خود در صحنه و به‌وجود آوردن احساسات خاص انسانی در آن صحنه به خاطرات مشابه خود رجوع کند و آن احساس را بر‌اساس تجربه‌ای که داشته بازسازی کند. این روش با اشکالاتی همراه بود. گاه بازیگران تجربه‌ی شخصی در آن زمینه‌ی خاص نداشتند یا گاهی این موضوع باعث می‌شد که هنرمند درون‌گرا شود و اختلالات روحی را برای او به همراه داشت. اما روش مایزنر با این روش متفاوت است. مایزنر به این موضوع اعتقاد داشت که بازیگران به‌جای استفاده از تجربه‌ی حسی خود، باید با توجه به متن و شرایط صحنه، احساس را به‌دست بیاورد. او پس از سال‌ها تدریس به روش تکرار رسید، روشی که می‌گوید اگر دو بازیگر که دارای یک صحنه‌ی مشترک هستند، یک صحنه را به اندازه‌ی کافی تکرار کنند به احساس لازم می‌رسند؛ بدون این‌که برای آن‌ها اختلالات روحی به همراه بیاورد.

آقای خاکسار ادامه داد: «این کتاب به اکثر زبان‌های دنیا ترجمه شده است و با توجه به این‌که این روش در ایران وجود نداشت و تدریس نمی‌شد؛ من ضرورت ترجمه‌ی این کتاب را احساس کردم تا راهنمایی باشد برای دوست‌داران تئاتر و به‌خصوص بازیگری.»

منوچهر خاكسار هرسيني مترجم این کتاب، در مهر ماه سال 1330 در تهران متولد شد. او سال 1972 به امریکا سفر كرد و در سال 1975 در دانشگاه نیوجرسی در رشته‌ی کارگردانی مشغول به تحصیل شد. و طي اين سال‌ها با چند كارگردان نام‌دار امریکايي مانند جان ‌وكرو، ون ايتالي، كريستال فيلد، مارك آيزنستاين، استفان درنكي همکاری کرده‌است. منوچهر خاكسار در سال 1986 به مدت يك سال در استوديوي استلا ادلر، از همکاران مایزنر، براي پيشرفت هنرش ثبت‌نام كرد، كه اين دوره يكي از باارزش‌ترين دوران تحصيلات تئاتري وي بوده است. او همچنین موفق شد در سال 1988 به‌عنوان كارگردان مهمان در تئاتر داگلاس فرنبك پذيرفته شود و توانست در آن‌جا به‌عنوان يك كارگردان نمونه جاي باز كند. اين هنرمند در زمينه‌ی عكاسي، نقاشي و مجسمه‌سازي نيز فعاليت دارد و آثار او را كلكسيونرهاي ايراني و خارجي در سطح امریکا جمع‌آوري كرده‌اند.

از منوچهر خاکسار هریسنی پیش از این نیز ترجمه‌ی کتاب‌های «درباره‌ی کارگردانی»، «بینش کارگردان»، نمایشنامه‌های «حشرات»، «درسی از اَلُس»، «بوسه‌ی عنکبوت»، «نفرین طبقه‌ی گرسنه»، «باغ‌وحش شیشه‌ای» و همچنین اقتباس نمایشنامه‌ی «ماهی سیاه کوچولو» در انتشارات افراز به چاپ رسیده‌است.

کتاب «تکنیک بازیگری سنفورد مایزنر» با ویرایش محسن صلاحی راد، در 312 صفحه و به قیمت 14900 تومان منتشر شده است./ي2
برچسب ها: کتاب ، تکنیک ، بازیگر ، تئاتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار