تغذیه دانش آموزان در مدرسه با میزان رشد آنها در ارتباط است

تغذیه دانش آموزان در مدرسه موضوعی مهمی است زیرا دانش آموزان در سنین رشد به سر می برند و بهره مندی از تغذیه مناسب به رشد آن ها بسیار کمک می کند.

دکتر احمد ساعدی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تغذیه دانش آموزان خیلی مهم است و به این واسطه چند اتفاق تازه در این دوران می افتد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه به این دلیل که آگاهی والدین نسبت به مسائل تغذیه ای فرزندانشان بالا رفته است و نسبت به این موضوع حساسیت نشان می دهند بوفه های مدارس نکات بهداشتی را رعایت می کنند.

وی تصریح کرد: با این وجود تا نقطه ای که مورد نظر است خیلی فاصله داریم و آنچه ما انتظار داریم این است که در بوفه مدارس در کنار خوراکی های سالم میوه به صورت دانه ای فروخته شود.

وی افزود: ما در حال حاضر شاهد حذف شدن خوراکی هایی مثل چیپس و پفک و پاستیل و جایگزین شدن کیک و بیسکوییت هستیم .

ساعدی یادآور شد: یکی از اتفاق هایی که در این دوران می افتد این است که اغلب کودکان برای اولین بار پول توجیبی از پدر و مادر خود می گیرد و احساس استقلال می کنند، فرزندان باید یاد بگیرد که این پول را چگونه و برای خرید چه چیزهایی صرف کند.

وی متذکر شد: اگر فرزندان ما در این دوران که در حال رشد هستند از تغذیه مناسب بهره مند نشود قطعاً در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و این بیانگر اهمیت تغذیه مناسب در دوران مدرسه است.

دانش آموز باید سواد سلامتی و تغذیه ای داشته باشد

از آنجایی که نوع تغذیه و سلامت آن برای کودکان اهمیت دارد لازم است که فرزند ما بداند که انتخاب های غذایی اش چگونه باشد.

دکتر احمد ساعدی ادامه داد:  مادری که تا دیروز خودش به فرزندش غذا می داده با شروع مدارس دیگر از او می خواهد که خودش تغذیه بخرد .

وی تصریح کرد: با توجه به این که ممکن است بچه ها از مغازه ها تغذیه بخرند نه از بوفه مدارس، بنابراین باید سواد سلامتی و تغذیه ای داشته باشند تا انتخاب های درستی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: دانش آموز باید تفاوت چیپس و پفک با بستی و میوه و تغذیه مناسب چیست را ياد بگيرد و این آموزش را خانواده به کودک می دهد.

ساعدی افزود: بچه ها باید بدانند که سوسیس و کالباس چه مضراتی دارد و اگر به جای آن کوکو و کتلت و غذاهایی که سرشار از ویتامین بوده و سالم هستند بخورند برایشان مفید است و به رشدشان کمک می کند.

وی اذعان داشت: البته خوردن ساندویچ و نوشابه یک بار اشکالی ندارد ولی اگر عادت شود مشکل ساز است و تکرار غذاهای غیر تغذیه ای به صورت روزانه برای کودکان مضر است.

اصلی ترین ذخایر کلسیم و آهن در دوران مدرسه جبران می شود

دکتر احمد ساعدی در خصوص تغذیه دانش آموزان گفت:  ما کمبود دریافت کلسیم را در کشور داریم .کمبود آهن و کلسیم به مراتب در دختران بیشتر از پسران است .

وی با اشاره به این که اصلی ترین ذخایر کلسیم و آهن در همین دوران مدرسه جبران می شود توصیه کرد ؛که دانش آموزان باید در این دوران تغذیه درستی داشته باشند .

اين متخصص افزود: بهتر است بچه ها در وعده صبحانه نان و پنیر و گردو بخورند و چای کم رنگ و یک لیوان شیر بسیار مفید است.

وی افزود: در صورتی که بچه ها دسرهایی مثل شیر برنج و فرنی با خود به مدرسه ببرند و به عنوان تغذیه در مدرسه بخورند در طولانی مدت ذخایر آهن و کلسیم را بدن خود تقویت می کنند و به این ترتیب این کمبود دریافت کلسیم و آهن در کشور از بین می رود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: نوع تغذیه برای دانش آموزان مقاطع مختلف فرقی با یکدیگر ندارد و فقط ممکن است مقدار آن با توجه به سن بچه ها تفاوت داشته باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در برخی مدارس دخترانه قرص های آهن هفته ای یک بار به دختران داده می شود که مطمئنا با این یک قرص ذخایر آهن جبران نمی شود و این موضوع بیشتر جنبه آگاهی دارد که والدین باید آن را جدی بگیرند./ع2
برچسب ها: تغذیه ، رشد ، چیپس ، کلسیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.